Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt tänkt pÃ¥ hur mitt IVT E9 fungera?  (läst 7076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« skrivet: 09 februari 2011, 22:58:15 »
Ta även gärna emot tips på hur jag koppla in solvärme utan att störa själva bergvärmestyrningen allt för mycket.




Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2011, 07:48:41 »
Flödesriktningen på värmebäraren är åt andra hållet.
Elpatron värmer efter kondensorn och växelventilen sitter på framledningen.
Det du kallar kompressorn är en förångare, kompressorn sitter mellan förångare och kondensor.

Varför vill du ha solvärme?
Ekonomi eller hobby/intresse?

Jag anser väl att om VP:n är korrekt dimensionerad så är det svårt att räkna hem solvärme rent ekonomiskt, men man kan ju tycka det är kul att pula med dylika grejer.
Enklast är då att skaffa en VVB med solslinga i botten och värma varmvattnet med solen sommartid.
« Senast ändrad: 10 februari 2011, 07:53:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2011, 09:01:57 »
HÃ¥ller med Carl N!
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2011, 16:11:15 »
Här är bilden lite halvtaskigt ändrad.
« Senast ändrad: 10 februari 2011, 16:15:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2011, 16:19:39 »
Tack Carl N.

Vad är det för vätska mellan förångaren, kompressorn och kondensorn?

Är kondensorn samma sak som värmeväxlare?

Hur styr bergvärmen växelventilen, skulle man själv kunna påverka den på något sätt? Skissar på solceller alt mantlad kamin till systemet?

Tack.
« Senast ändrad: 10 februari 2011, 16:38:34 av zippa »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2011, 16:44:51 »
Tack Carl N.

Vad är det för vätska mellan förångaren, kompressorn och kondensorn?

Köldmedium, R407C i detta fallet.

Citera
Är kondensorn samma sak som värmeväxlare?

Både kondensor och förångare är värmeväxlare.

Citera
Hur styr bergvärmen växelventilen, skulle man själv kunna påverka den på något sätt? Skissar på solceller alt mantlad kamin till systemet?

Växelventilen styrs av temperaturen på varmvattnet, när temperaturen på varmvattnet går under startgränsen så växlar växelventilen över till att värma varmvattnet tills VV-stopptemp uppnåtts.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2011, 11:13:52 »
Är det rätt att koppla in en Volymförstorare på något av dessa två ställen? Ska vara till RAD kretsen.



Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2011, 16:22:43 »
Det beror på.
Knäpper det i elementen så att du behöver en knäpptank så ska den sitta på framledningen.
Den kopplas då så att inloppet från VP:n är i botten och utlopp till radiatorerna i toppen.

Men ska den bara vara för att öka volymen för att minska antal start/stopp så kan den lika gärna sitta på returen före VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2011, 16:50:19 »
Vilken del av beredaren tänker du använda manteln eller själva vv delen Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2011, 22:46:50 »
Vilken del av beredaren tänker du använda manteln eller själva vv delen Sc:,h.

Jag hoppas inte zippa tar sin dubbelmantlade VVB till detta, då har han inget varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2011, 09:31:13 »
Precis. tyvärr kan man inte använda tanken för VVB som volymförstorare i RAD kretsen om man inte vill jobba emot 55 gradera hela tiden.

Jag är lite sugen på solceller alt en mantlad kamin men då måste jag hitta en lösning för en ännu större volymtank. Jag skulle vilja kunna styra volymen själv, för elda jag inte vill jag ju inte ha 500-600L i volymtank.

Idéer.

Vilken volym rek ni på en E9 pump i volymtank?

Ps volymtanken är för att öka volymen inte för knäppningar.

« Senast ändrad: 12 februari 2011, 09:33:56 av zippa »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2011, 13:45:07 »
Som jag skrev förut så är det svårt att få lönsamhet i solvärme om VP:n är OK dimensionerad.
Ved kan man ju använda att spetsa med, så slipper man elspets, men jag anser nog att en kamin som värmer luften direkt är att föredra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2011, 13:32:29 »
Nytt förslag med en extra ack tank och sen använda sig av mantlad kamin alt solvärme. Koppla in den innan växel ventilen för att bergvärmen ska få styra. Kan detta funka?

När VP producera RAD vatten så får jag en volymförstorare samtidigt som jag kan köra med extern värme för att värma tanken. Den värme bara den övre delen av tanken så länge jag inte kör in en extern värmare.

När VP producera VV så får den extra 30-50L att värma men det har jag igen när den går över till RAD.

Jag kommer använda mina termostat på elementen.

När slår tempen ifrån på retur tempen? 55-60 grader? Vad innebär detta skadat det någon del i systemet om jag kör med 80 graders vatten i systemet?

Tack för hjälpen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #13 skrivet: 14 februari 2011, 14:51:01 »
Jag tror inte på denna idé.
Anledningen är att VP:n jobbar med olika temperaturer då den växlar mellan radiatorer och varmvatten.
Sätter du in en 500 liter acktank så måste denna också växla temperaturområde då VP:n växlar mellan varmvatten och husvärmning.

Sen är det inte lämpligt att använda termostaterna på radiatorerna, dels så mår VP:n bäst av ett konstant kontrollerat flöde, som termostater saboterar, dels blir det bäst ekonomi på en VP om de får jobba vid så låg temperatur som möjligt och då vill man ju inte styra ner temperaturen på radiatorerna.

Jag tror max på returtemp är 48 ºC.
Klara du värma huset med denna temperatur finns ingen anledning att köra på med högre temp i systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2011, 15:53:03 »
Hej.

Tack Carl för snabbt svar.

Om den får värma sig 50L extra när det värmer varmvattnet som den sen har igen när den går över till RAD kan ju inte göra något.

Det diskuteras hela tiden om man ska ha termostaten på eller ej och jag tror verkligen inte på att man ska ta bort dem eller ha de fullt öppet. Förklaring: Jag körde med alla fullt öppna och ställde ner kurvan så lågt som det bara gick. Sen gick jag runt och ställde in den önskade tempen på termostaten oftast 2,5-3 beroende på rum storlek och antal radiatorer. Efter det har jag fått en klart mycket jämnar temp i hela huset då den inte gasa på och värmer rum i onödan som vi är i eller eldar i. Det är inte så kul att den jobba på fullt ös i ett rum där det redan är 30 grader varmt, bättre att den värmen VP jobbar upp få gå ut i de rum som behöver värmas.

Tror du det bara 48 grader? När den jobbar emot VV tanken så tror jag det är högre men inte säker. Vet du om något kan ta skada om man kör t.ex 80 grader?

Vet du om CP till RAD o VV går hela tiden, stannar den någon gång precis som CP till borrhålet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!