Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Norrland  (läst 2282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roger27

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Norrland
« skrivet: 14 januari 2008, 16:15:51 »
Nån som har erfarenhet av luft/vatten pump i västerbottens inland?
Hur effektiv är dom med tanke på att det är kallare medeltemperatur? Har pelletsbrännare och kör mot 750 liters acctank men är fundersam på att sätta in en luft/vatten och ha pelletsen som spetsvärme. Ge gärna förslag på någon pump som fungerar bra än fast det är lite kallare ute.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Norrland
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2008, 19:20:26 »
Den fabrikant som hävdar sig kunna gå som längst ner i temperatur är troligtvis Euronom med sin ExoAir Polaris. De hävdar hela COP1.9-2.1 vid 50 ºC i framledning och -25ºC! Listpriset är dock lika imponerade: 80000 jämnt utrustad för dockning mot befintlig tank för minsta modellen. Men både IVT, CTC och Nibe har VP som kör ner till -20ºC.

Ingen personlig erfarenhet dock!

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Norrland
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2008, 14:20:54 »
I norrlands inland är inte en luft/vatten som du spetsar med el det bästa alternativet men i och med att du har pellets att spetsa med så ställer sig saken i en helt annan dager. En luft vatten skulle i ditt fall vara ett riktigt bra val. jag skulle inte stirra mig blind på om pumpen går till -15 eller -25 grader utan mer hitta den maskin som bäst fungerar med din befintliga anläggning.
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad roger27

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Norrland
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2008, 16:52:56 »
Har ni nått förslag som skulle passa min anläggning? Har mest funderat på en Nibe 2020 10kw men förslag tas gärna emot. Thumbsup

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Norrland
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2008, 23:23:02 »
I norrlands inland är inte en luft/vatten som du spetsar med el det bästa alternativet men i och med att du har pellets att spetsa med så ställer sig saken i en helt annan dager. En luft vatten skulle i ditt fall vara ett riktigt bra val. jag skulle inte stirra mig blind på om pumpen går till -15 eller -25 grader utan mer hitta den maskin som bäst fungerar med din befintliga anläggning.

Naturligtvis ska den passa i den befintliga anläggningen, det är ju det första steget i val av VP. De flesta av marknades VP torde dock kunna köras mot en acktank på 750 liter. Ska systemet byggas om är läget lite annorlunda naturligtvis, men min uppfattning är att det främst är pannkombon som påverkar vilken pump som passar var.

Men visst spelar temperaturgränsen in när man kommer in i Norrlands inland? Det finns ju pumpar som trycker ur sig över 10 kW vid -25ºC. Med ett COP 1.9 (ExoAir Polaris 20) är det, om jag inte räknar fel, i dagsläget ungefär samma kostnad för att köra VP som att elda pellets. Visserligen ger en dylik pump ruggigt hög effekt vid +20ºC ute, men med acktank på 750 liter så bör inte detta vara ett problem.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Norrland
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2008, 00:17:11 »
Har ni nått förslag som skulle passa min anläggning? Har mest funderat på en Nibe 2020 10kw men förslag tas gärna emot. Thumbsup
Nibes fighter skulle antagligen funka alldeles utmärkt. Jag är helt nöjd med mina 2020-14
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!