Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tänka frammÃ¥t vid installation av ny anläggning?  (läst 1575 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
Får min nya anläggning om ett par veckor, ska gjuta fundamentet i morgon och elektrikern kommer för att förbereda med nya säkringsgrupper och dra fram matningen.

Är lite i valet och kvalet hur mycket "höjd" jag ska ta för framtida expansioner. Endera så kör jag stumt med den nya anläggningen (LVVP+VVB) och accepterar den som den är. Eller så sätter samtidigt som installationen in ventiler och t-koppingar så får enkel option att sätta in såväl bufferttank som andra värmekällor och även möjlighet att skicka varmvattensmatningen via en annan uppvärmningskälla innan den når vvb'n.

Sticker elpriserna alltför högt framöver så skulle det ju vara nice att ha som option att stoppa in en vedpanna med en acktank i huset. Skorsten finns och utrymme finns. Dock vill jag inte ta den extra kostnaden just nu.

Att nu plocka in ett par ventiler och t-kopplingar kostar ju i princip bara materialet eftersom de är och river i allt just nu. Ska en rörkrökare in senare så blir det ställkostnader och omak med avstäningar osv..
 dontknow
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Tänka frammåt vid installation av ny anläggning?
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2013, 09:55:05 »
Du får ju en mycket bra anläggning ...grattis.

Glöm solfångare, tankar och vedpannor.

Det är troligen svårt att i detta stadium ha en vettig idé var T-rör, kranar, mm ska sitta.

En sak som jag gillar:

Möjlighet att stänga hela radiatorsystemet med ex två stora kulventiler( ex R32 så att flödet blir bra)....om jag vill göra ändringar i pannrummet. Då slipper jag släppa ned radiatorvattnet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
Du får ju en mycket bra anläggning ...grattis.
..
Möjlighet att stänga hela radiatorsystemet med ex två stora kulventiler( ex R32 så att flödet blir bra)....om jag vill göra ändringar i pannrummet. Då slipper jag släppa ned radiatorvattnet.

Ja, lite kranar för flödesavstängning är ju ett måste. Sätter nog in ett par T-tjofräsar när vi ändå river det gamla.

Vill du utveckla tanken med "Glöm solfångare, tankar och vedpannor." - är du som jag, lätt bekväm och tror att en LV-VP av gott märke är "tillräckligt bra" ?
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Tänka frammåt vid installation av ny anläggning?
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2013, 14:12:35 »
Ja, lite kranar för flödesavstängning är ju ett måste. Sätter nog in ett par T-tjofräsar när vi ändå river det gamla.

Vill du utveckla tanken med "Glöm solfångare, tankar och vedpannor." - är du som jag, lätt bekväm och tror att en LV-VP av gott märke är "tillräckligt bra" ?

Du har ju valt en anläggning som få klagar på. Om dessutom har gjort valet att kunna köra vvb separat...utan att ha igång vp, ex sommartid......så är det ännu bättre.

Min vp är för liten....snyft...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
Du har ju valt en anläggning som få klagar på. Om dessutom har gjort valet att kunna köra vvb separat...utan att ha igång vp, ex sommartid......så är det ännu bättre.

Min vp är för liten....snyft...
Gotcha!  tummenupp

En för liten VP är inte kul..
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 615
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!