Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av elpatronen  (läst 4403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cobrarax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Stänga av elpatronen
« skrivet: 14 december 2009, 14:14:40 »
Hej!
jag har en nyinstallerad ecoheat kopplad till en VV beredare. Har ingen blandarventil ut från VV på pannan bara en på VV-beredaren. När jag tapppar varmvatten sjunker tempen i pannan och elpatronen går in och värmer, stegar upp eftersom vv-tappandet pågår upp till maxeffekt (6KW) efter ett tag och fortsätter ett bra tag efter att tappandet är klart. Det känns oekonomiskt att förvärma vattnet i vp med elpatronen när jag har en spetsberedare som klarar vv-behovet gaska långt. Nu har jag stängt eltillskottet helt för at se hur det går. Vad tror ni vad är mest ekonomiskt? Vad är bästa lösningen?
200 m2 i 2 plan i Stockholm. 5 personers hushåll. CTC ecoheat 8,5 kw. OSO Wallsmart 100l spetsberedare. 190m borrhål.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av elpatronen
« Svar #1 skrivet: 14 december 2009, 15:28:23 »
Prova med att sätta ner den till 40º i stället för att koppla ur den. Då går den inte in förrän vid 40º och den finns kvar om det skulle behövas för värmen.

Funkar det inte, kan du ju alltid koppla bort den om du vill, glöm bara inte att koppla in den om det skulle bli nödvändigt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad cobrarax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen
« Svar #2 skrivet: 14 december 2009, 16:45:09 »
Alltså ställa in Elpanna på 40 grader. Aha är det så det funkar! Är varmvattnet som går ut ur pannan då 40 grader eller?
200 m2 i 2 plan i Stockholm. 5 personers hushåll. CTC ecoheat 8,5 kw. OSO Wallsmart 100l spetsberedare. 190m borrhål.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av elpatronen
« Svar #3 skrivet: 14 december 2009, 17:47:22 »
Den undre pannan (150 liter) värms av pumpen, den övre pannan (75 liter) värms av elpatronen. Pumpen startar vid framledningens börvärde och värmer undre pannan 5º över det värdet, men var fjärde start värms undre pannan till 55º. Detta gör att övre pannan brukar hålla runt 50º utan hjäp av elptronen.

Elpatronen har två börvärde, ett som är framledningens börvärde plus 7º, och ett som är värdet man själv sätter i inställningsmenyn under "Elpanna ºC". Elpatronen ser till att det högsta av dessa två värden hålls.
Patronen startar vid aktuellt börvärde och värmer 3º upp. Sätter man in ett lågt värde i inställningsmenyn, kommer alltså elpatronen ändå att köra över detta värde, om framledningen kräver högre temperatur.

Det kalla tappvattnet leds i en lång rörslinga genom nedre pannan och vidare genom övre pannan. Det värms först av nedre pannans vatten och sedan ytterligare av övre pannans vatten, och håller väl strax under pannornas temp, när det lämnar övre pannan. Övre pannan brukar hålla runt 50º utan att elpatronen behöver gå in, klarar man inte sig med varmvatten, får man öka elpatronens värde eller använda funktionerna för extra varmvatten. Då kan man även sätta en temperatur på elpannan som endast gäller vid varmvattenkörningen, "Extra VV elpanna ºC".

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad cobrarax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatronen
« Svar #4 skrivet: 14 december 2009, 18:21:25 »
Tack Erp för det pedagogiska svaret.
Så om jag förstod saken rätt så håller övre delen av pannan i princip alltid c:a 50° ( i alla fall på vintern med hög framlednings temp). Det borde i sin tur innebära att varmvatten ut håller c:a 50° så länge pannan klarar att hålla den tempen. Om jag då använder varmvatten ut kopplat till kallvatten in på varmvattenberedaren som håller 75° blir det väl en omöjlighet att blanda utgående varmvatten från varmvattenberedaren till 45°? Sc:,h
200 m2 i 2 plan i Stockholm. 5 personers hushåll. CTC ecoheat 8,5 kw. OSO Wallsmart 100l spetsberedare. 190m borrhål.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av elpatronen
« Svar #5 skrivet: 14 december 2009, 21:18:09 »
Det gäller väl bara att blanda varmvattnet med rätt mängd kallvatten i blandaren. Dessutom bör du ha en ventil som bara släpper ifrån sig vatten med högst 60-65 grader innan det når tappställena. Det är väl lag på det.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!