Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare kontra värmekurva  (läst 1934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maxfli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Innegivare kontra värmekurva
« skrivet: 26 juli 2005, 07:56:40 »
Jag är en färsk värmepumpsägare eftersom min pump gick igång 050601. Jag har som ni förstår inte kört någon värme än så länge utan bara varmvatten.
Jag har förstått att man skall köra med helt öppna termostater för att få en så ekonomisk drift som möjligt. Jag har nu några frågor till detta eminenta forum.

Hur styr jag temperaturen i de rum som jag vill ha lite svalare ?
Hur ställer jag in rätt kurva eftersom jag tror att det är innegivaren som styr vilken temperatur som går ut på radiatorerna ?
Behöver man en utegivare eftersom innegivaren styr ?

Antagligen nybörjarfrågor men jag ställer dem ändå. ?
Sanyo CO2 - installerad 050601

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Innegivare kontra värmekurva
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2005, 08:30:55 »
Min beskrivning är sålunda.

Ute givare styr framledningstemp efter en kurva beroende på ute temp. Sen använder man rumsgivare som placeras på bra central plats i bostaden. Dessa tillsammans gör så optimalt de kan så att man får den värme man vill ha i bostaden.
Innan det fungerar på bästa sätt måster man under längre tid justera in de olika rummens värme så de rumm som är för varma stryper man i kretsen. Blir det sen för kallt öppnar man lite igen osv....

Till slut når man en lagon temp i bostaden.


Rums givaren kan sen vid solinstrålning dra ner temp i bostaden eller vid blåsigt kall vind öka värmetillskottet.
Så man måste ha både ute inne givare för att få värmesystemet optimalt kontrollerat.

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare kontra värmekurva
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2005, 10:47:22 »
Eftersom du har en Sanyo CO2 så tror jag du har samma styrsytem som till min CTC EcoAir.

Du måste ha utegivare eftersom den följer värmekurvan. Innegivaren är valfri (men jag rekommenderar den verkligen). Den stryper värmen om du får för varmt inne av t.ex. solinstrålning.

För att ställa in rätt värmekurva behöver du tillfälligt slå av innegivaren (görs i menyerna) och justera så du får rätt temperatur inne ändå. Hur det görs står i manualen, men du behöver vänta till det blir lite kallare ute. En justering behöver göras när utetemperaturen ligger kring 5-10 grader och en vid minus 5-10 grader.

I övrigt är det som Janne skriver att du ska placera innegivaren så du får rätt temperatur i huvuddelen av huset, sedan kan du justera något av rummen t.ex. sovrummet med strypning eller termostaten.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Innegivare kontra värmekurva
« Svar #3 skrivet: 26 juli 2005, 13:25:23 »
Hej!  *vinkar*

Jag kan bara hålla med ovanstående inlägg men vill säga att det är kul att det nu finns SANYO CO2 ägare på forumet.

Debattens vågor har gått höga under året om denna pump och jag tror jag talar för fler än mig själv när jag säger att vi ser fram emot många spännande driftrapporter.

M T Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!