Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Husets värdering efter bergvärme??  (läst 20279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #30 skrivet: 14 mars 2007, 15:29:11 »
sk*ter i diskussionen

Står det inte. Det står att jag inte bryr mig om att många blir arga angående att få sig serverat en mer defensiv syn på hur man bör tänka privatekonomiskt.
Är det din åsikt att man bör vara maxbelånad, och att vi lever i en trygg ekonomisk omgivning där Bengt Dennis-effekter aldrig dyker upp igen, då är det väl bara att köra vidare på det racet.

Men visst, det var kanske Off Topic.
För om du nu vill ha "ja-sägare" så är det självfallet så att huset ökar i värde, troligen i paritet med vad det kostar att installera pumpen eller initialt något mer med tanke på besvär under arbetets gång o s v.
Det behöver man ju inte ens fråga om.

---
Vad som är korkade eller dumma kommentarer överlåter jag till Rickard eller Bertil att avgöra. I så fall får dom meddela mig så rättar jag mig efter det.

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #31 skrivet: 14 mars 2007, 15:51:00 »
Tråden är inte en debatttråd från början utan en fråga om hur mycket husets värde kan tänkas öka vid installation av bergvärmepump. Det är allt. Anledningen till detta var att optimera mitt lån (dvs minimera topplånet) men det är förståss ok att ha åsikter. Jag avslutar härmed min meningslösa argumentation med dig maha.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #32 skrivet: 14 mars 2007, 15:58:45 »
Frågställningen som sådan är intressant och bör utredas, alltså med avseende på husets värdering.

Att kunna låna upp på bottenlånet och betala av topplån är ju dessutom förmodligen även privatekonomiskt intressant, även om jag tycker att huspriserna på äldre hus kring storstäderna börjar nå en nivå som inte är rimlig när man ser till produktionskostanden för nya hus.

När det gäller vilken syn man har på hur man belånar sig tar jag inte ställning, jag har valt att betala av lånen så snart som möjligt och vi är nu efter 14 år som husägare nästan skuldfria, men då kostade vårt hus också bara 300 000 när vi köpte det.

Min bror å andra sidan har valt att alltid ligga på max bottenlån och istället konsumera pengarna...
Man kan väl säga att de haft det "bättre" ställt än oss ekonomiskt fram till nu, men jag tror att vi kommer att ha det lite "bättre" de kommande 20 åren. (om inget oförutsett inträffar)

Hur man väljer att göra har ju en hel del med en personlig inställning att göra och att leva högt belånat behöver inte betyda att man valt fel väg, en del anser ju att: hellre konsumera när man är ung och orkar, än när man är gammal och inte orkar eller ids!

Som sagt, jag tar inte ställning, men idag, sedan vi gått igenom "stålbadet" och snart är skuldfria känns vårt val helt rätt.

Tycker däremot inte att det finns någon anledning att bli otrevliga mot varann i denna fråga, har dock sett i andra forum att just detta med hur man väljer att se på skulder och amorteringar verkar vara ett rykande hett ämne i de trådar där det diskuteras!
« Senast ändrad: 14 mars 2007, 16:00:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #33 skrivet: 14 mars 2007, 16:57:20 »
Tycker att du tänker helt rätt i din approach Rickard amortera. Jag förstår också att ni väljer att amortera av så pass om ni har ett lån på 300 000 - har man ett på 2.5 miljoner och amorterar 300 000 av detta på 14 år och fortfarande har 2,2 miljoner så känns inte det lika angeläget...man är körd ändå om räntan blir 15% om man inte tjänar fett.

Vår plan är också att amortera ner till en rimlig nivå och definitivt amortera av lånet på värmepumpen inom en relativt kort period (säg 6-7 år, där kan man ju dessutom använda sig av besparingen i driftskostnad på att amortera, den är ju dessutom större än den ökade kostnaden på lånet så lånet minskar snabbare när pumpen är betald) men fördelen med att kunna amortera ett bottenlån är ju just att man själv kan välja om och hur mycket man vill amortera när man tex. är hemma med barn.

Sen att man på vissa ställen kan belåna fullt utan topplån låter ju jättebra men det funkade inte i Sundsvall för oss trots att vi gick till alla banker och verkligen spelade ut dom mot varandra. Anledningen att vi inte valde att hosta upp 10% eller vad som nu krävs är för att ha en buffert för oförutsedda utgifter.

När det gäller stora räntejusteringar ala Bengt Dennis 92 eller när det nu var så slipper vi nog det eftersom vi idag har flytande krona. Men självklart måste man ha med i sina kalkyler en rejäl ränteuppgång (säg 4-5% från dagens nivå). Dock tror jag inte vi behöver oroa oss för sådana uppgångar i dagsläget. Möjligen uppåt ett år till innan konjunkturen vänder och därmed räntan - men jag tror vi undviker nationalekonomidiskussionen va?








Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #34 skrivet: 14 mars 2007, 17:41:30 »
"Humlan57" skulle nog satsa de pengar som värmepumpen sparar på aktier istället för på amorteringar, men som sagt, vi är alla olika.
Vad som är det vettigaste valet med avseende på amorteringar är svårt att säga, men min uppfattning när det gäller investering i värmepump är:

Om resultatet av investeringen sedan skatter,  lÃ¥nekostnader och energikostnader ger omedelbar besparing ser jag ingen anledning att vänta.

D.v.s, om du kan öka på ditt bottenlån och låna mer men ändå få en lägre total kostnad för lån och uppvärmning, omedelbart, så finns som jag ser det ingen anledning att vänta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #35 skrivet: 14 mars 2007, 21:05:05 »
Att ha ett vattenburet system borde i alla lägen vara värdeökande, dock höjer ju en värmepump fastighetsskatten lite, även om det inte är några jättesummor. Ur ett värderingsperspektiv för banklån lär man ju i alla fall minst gå plus/minus noll på räntekostnader (utifrån topp/bottenlån-perspektiv) på att sätta in värmepump och då har man förhoppningsvis lägre driftkostnader att se fram emot.

Hur marknaden sen värderar en 5, 10 eller 15 år gammal värmepump om man väl vill sälja huset är ju en annan historia - tror dock att värmepumpar kommer ses som ett positivt säljargument på marknaden ett bra tag framöver, även när de börjar bli gamla. Sen kan man ju ifrågasätta om det är lönt att kasta ut ett fungerande system för att sätta in en värmepump i ganska många hus i Sverige om man bara ser till investering kontra besparing, speciellt i dagens samhälle då vi flyttar allt oftare, men det är en helt annan fråga än vad den här tråden handlar om.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #36 skrivet: 16 mars 2007, 10:56:16 »
Husets läge och storlek är ganska avgörande för kalkylen.

Ett stort hus som vårt blir mycket mer säljbart om man kan visa att driftskostnaderna är under kontroll (<40') och man har ett väl fungerande värmesystem.
Ett illa isolerat hus i samma storlek med direktverkande el får ju en helt annan kalkyl!

Alltså har köparen råd att betala mycket mer. I ett attraktivt område kan det göra STOR skillnad på försäljningspriset. I ett mindre attraktivt område skillnaden mellan att få det sålt, eller inte.

Det där med amortering - vi har ju haft en del tuffa år, men har amorterat ner rätt kraftigt så vi ligger på 30% av taxeringsvärdet.
Jag är visst lika gammaldags som Bertil!  ::) :o >:D Gammalt bondförnuft säger att man SKA amortera när räntan är lÃ¥g.

Men efter att ha läst lite här, faktiskt (jag tror det är Humlans dÃ¥liga inflytande ;)), sÃ¥ sa jag Ã¥t sambon att nu ska vi ha tio sköna Ã¥r.  Och vi slutade amortera. :D
Om man tar Rickards hus som exempel - om du aldrig amorterat en krona hade du fortfarande haft lån på 300' - inget att sova oroligt för, eller hur? Du kunde sk-ta i att amortera hela livet och låta inflationen äta upp lånet.

Märkligt men sant. Bondförnuft är visst inte vad det varit?  Sc:,h

Jo förresten, bondförnuft säger att man inte ska vara belånad ända ut i knutarna. Höjer man hela tiden belåningen i takt med värdestegringen/inflationen så får man ta smällen när den kommer.

« Senast ändrad: 16 mars 2007, 10:57:58 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #37 skrivet: 31 mars 2007, 20:37:24 »
Måste bara göra ett litet inlägg i debaten. Det viktiga i kråksången är ju realräntan, dvs låneräntan - inflationen. Lönerna går ju upp med inflationen över tiden...

När räntorna är runt 4 procent är inflationen runt 2 procent. När räntorna låg på 8% (bara ett exempel) så låg inflationen mycket högre än 2 procent. Jobbigt att klara 8% under några år men klarar du stålbadet, så klarar du därefter lånen med glans för din lön har gått upp så mycket.

Själv har jag aldrig amorterat en krona på mina lån, och ligger på en belåning på 40% på mitt hus. Kollat med mina föräldrar och farföräldrar. De har upplevt exakt samma sak över lång tid, så att säga att det är en bubbla är väl att ta i?

Vad gäller orginalfrågan: Självklar skall men optimera lånen, och som redan sagts, är det det som gör att en värmepumpsinvestiering går ihop: Kör så det ryker. Inflationen äter upp lånen på sikt och du tjänar pengar nu. Klockrent!

/J
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #38 skrivet: 26 april 2007, 00:55:54 »
Citera
Humlan57" skulle nog satsa de pengar som värmepumpen sparar på aktier istället för på amorteringar, men som sagt, vi är alla olika

Aktier  (fonder) har gÃ¥tt upp ganska länge och kommer förmodligen att gÃ¥ ner en bit - frÃ¥gan är när. Troligen förr än senare om räntan gÃ¥r upp ett par procent. Och kursen pÃ¥ speciellt fonder kan  falla snabbt om mÃ¥nga smÃ¥sparare väljer att sälja ..

Men detta med lämplig nivå på soliditeten ligger utanför den ursprungliga frågeställningen ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #39 skrivet: 12 juni 2007, 08:50:36 »
Å andra sidan om börsen vänder, fonder och aktier går ner så ligger det inte så långt borta att konjunkturen vänder. När den vänt kyls ekonomin av och räntan sänks...på nått vis blir det ett nollsummespel för oss som inte har planer att sälja riktigt än.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!