Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det nÃ¥gon som är intresserad av foto under byggnationen?.  (läst 44902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
Det jag funderar över just nu är att jag har en förargerlig tempdiff mellan ut ur solfångarna tills att det kommer in till själva solmodulens mätare på invattnet till solslingan i tanken. Har en diff där på 5 grader som inte varierar med lägre eller högre temp i solfångaren, ej heller om systemet rullat säg 4 timmar.
Den blåa lådan är väl en värmeväxlare? Jag skulle tro att det är där tempdiffen ligger. Så är det iaf för mig.
mvh

Airwell står det på blåa lådan.

Men det med din tempdiff Kall Kyl, hög är den iaf.
Själv får jag högre temp mot tank än jag får ut till solfångaren, hade dock samma problem som du tidigare när jag hade för lågt flöde över solkretsen.
Kan du inte testa för skojs skull att köra upp solkretsens flöde till max och bara köra varvtalsstyrt på tanksidan (som jag kör det)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Det jag funderar över just nu är att jag har en förargerlig tempdiff mellan ut ur solfångarna tills att det kommer in till själva solmodulens mätare på invattnet till solslingan i tanken. Har en diff där på 5 grader som inte varierar med lägre eller högre temp i solfångaren, ej heller om systemet rullat säg 4 timmar.
Den blåa lådan är väl en värmeväxlare? Jag skulle tro att det är där tempdiffen ligger. Så är det iaf för mig.
mvh


Den blÃ¥a lÃ¥dan är en Alfa värmeväxlare  -  till Luft/värmepumpen (gasen in uppe/ut nere, vattnet frÃ¥n tekniktanken in nere/ut uppe). Den är inte alls inblandad i solsidans förehavanden.

Om det ändÃ¥ hade varit det.  :)

Tack för tanken i alla fall. Allt kan hjälpa.  :)
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Lägger så in de sista bilderna.

« Senast ändrad: 01 april 2008, 21:12:27 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Mer bilder.
« Senast ändrad: 01 april 2008, 21:17:16 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Ja då var det projektet avklarat. Uppstarten av 9 kW pumpen har fungerat helt klanderfritt. Först bockade vi rör och konade ut de anslutningsrören som satt på pumpen och platten som skulle lödas + en kona till skruvanslutningen på hetgassidan pumpen.

Därefter läcktest med läcktestspray + trycksättning av gasrören i någon dag.

Sedan vacuumsugning innan gaspåsläpp av gasen som redan var förfylld i utedelen.

Pumpen visade angivna värden vad det gäller tryck samt temperaturer på de olika mätpunkterna.

Funderar på att klä isoleringen lite med passande grått hölje som resten av vattenrören har + tejp. Funderar bara just nu på om det är någon mening med att isolerar vätskeröret, eller om det går lika bra/bättre utan isolering.

Satte avloppsrör för kondenset ner i avloppet till stuprören, för jag ville inte ha en massa vattenspill där pumpen står. Pumpen vågades in så att avrinningen hamnade i ett av bottenplåtshålen. Nu har det ju inte varit runt nollan på några dagar. Så vi får se hur det fungerar när det börjar frysa på. Det ligger en värmekabel i botten på tråget som är temperaturstyrd och mycket effektiv. Får se om den räcker för att hålla kondenset flytande ner i avloppet. Annars så köper jag en 2 meters värmekabel och sticker ner genom plaströren, sedan kopplar jag den i pumpen ihop med pumpens värmekabel. Då sköter den värmningen där också automatiskt. Kablarna tar ju inte mer än 10-20 watt. men det gör jag bara om det behövs.

Nu återstår bara lite temperaturjusteringar i anläggningen och sedan är det klart.

Har bytt ut stigarpumpen på solanläggningen till en 25-80 från en 25-60. Dels för jag tyckte att temperaturen gick högre i solpanelerna än inställd differans vid full sol och pumpen gick för fullt. Dels för att stigarhöjden är 7-8 meter totalt, samt att hela solslingan från panelernas bortände till solslingan i tanken är totalt 100-110 meter. Jag ville ha det maximalt innan sommarsolen kommer. Nu ökade flödet med 2-3 l/min. till (runt 10l/min totalt). Samt att regleringen ligger mer på instäld tempdiffsvärde, pumpen styr ju ändå ner på varvtalsregleringen om den flödar för mycket.

Nu märks det att dagarna blir längre. Det var en bra soldag här i förra veckan och då laddade det in runt 45kWh den dagen. Panelerna ligger runt 6,3-6,5 kw i timmen om man snittar timmar med inladdadde kW. Max momentan effekt ska ligga runt 7,5Kw. Så man får väl se när det ger full effekt framöver hur nära det man kommer.


Är det någon som har några frågor så är det bara att höra av sig så ska jag försöka hjälpa till med svar.


Mvh   Anders S
« Senast ändrad: 02 april 2008, 15:58:24 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

Tycker att du ska isolera både hetgas- , vätskeröret och kopplingarna. All energi som försvinner ut från systemet sänker nämligen verkningsgraden. Speciellt viktigt när det blir kallt, då sjunker uteffekten från värmepumpen och även små värmeförluster har stor procentuell inverkan på COP.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hej

Tycker att du ska isolera både hetgas- , vätskeröret och kopplingarna. All energi som försvinner ut från systemet sänker nämligen verkningsgraden. Speciellt viktigt när det blir kallt, då sjunker uteffekten från värmepumpen och även små värmeförluster har stor procentuell inverkan på COP.

MVH/Gano





Ja jag är väl mer inne på den linjen också. Men vi stod och diskuterade det där med underkylningen (på vätskeröret bla) när kylteknikern var här. Det var väl den tanken som grubblade till det lite.

Alltså är den energin som följer med tillbaka i vätskeröret till någon fördel för pumpen? (höjer cop-t, ger bättre livslängd/mindre slitage etc.). I sånt fall ska det ju göras.


Någon som är bra insatt i det här?. Jag isolerar det gärna så det är inga problem.
« Senast ändrad: 02 april 2008, 12:51:03 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej igen

Saken har diskuterats ingående tidigare i forumet. Teoretiskt så innebär en lägre vätsketemperatur ett högre COP-tal MEN bara om energin i vätskan kommer det uppvärmda utrymmet till godo. T ex om man har en enormt stor värmeväxlare inomhus.

Om man tillåter temperaturen i vätskeröret att sjunka så kommer också temperaturen vid förgasning i ytterdelen att bli lägre. Värmeväxlaren belastas med mer arbete vilket sänker verkningsgraden och ökar behovet av avfrostningar. Kompressorn kommer att få arbeta hårdare för att uppnå samma mängd kondenserad kylmedia i innerdelen (avgiven effekt), vilket sänker COP-talet.

Med en bra isolering av vätskeröret undviks onödigt låga temperaturer i utedelen, onödigt stort behov av avfrostningar och onödigt många varv på kompressorn.

OBS! Hade det varit fråga om ett naket rör före kompressorn med media i gasfas så hade det möjligen kunnat tillföra något. Då hade det fungerat som en förstorning av värmeväxlarytan.

- Isolera !

MVH/Gano
« Senast ändrad: 03 april 2008, 14:06:28 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hej igen

Saken har diskuterats ingående tidigare i forumet. Teoretiskt så innebär en lägre vätsketemperatur ett högre COP-tal MEN bara om energin i vätskan kommer det uppvärmda utrymmet till godo. T ex om man har en enormt stor värmeväxlare inomhus.

Om man tillåter temperaturen i vätskeröret att sjunka så kommer också temperaturen vid förgasning i ytterdelen att bli lägre. Värmeväxlaren belastas med mer arbete vilket sänker verkningsgraden och ökar behovet av avfrostningar. Kompressorn kommer att få arbeta hårdare för att uppnå samma mängd kondenserad kylmedia i innerdelen (avgiven effekt), vilket sänker COP-talet.

Med en bra isolering av vätskeröret undviks onödigt låga temperaturer i utedelen, onödigt stort behov av avfrostningar och onödigt många varv på kompressorn.

OBS! Hade det varit fråga om ett naket rör före kompressorn med media i gasfas så hade det möjligen kunnat tillföra något. Då hade det fungerat som en förstorning av värmeväxlarytan.

- Isolera !

MVH/Gano


Jag är med dig i tankegången.



9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Och så här blev det då isolerat.
« Senast ändrad: 04 april 2008, 08:13:22 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Det jag funderar lite över nu är om jag ska ta två frigolitblocksbitar, skära ur och bygga ett hus runt cirkulationspumpen till platten för att isolera den också. Samtidigt har jag inget element i pannrummet, så det gör väl inte något om lite värme läcker ut någon stans.

Pumpen cirkulerar bara när värmepumpen går. Därimellan står den still.

Värmepumpen verkar leverera det den ska och som den ska. Nu var det nollan här i dag och grÃ¥väder som i November med mycket fukt i luften. TvÃ¥ngskörde systemet sÃ¥ länge som möjligt för att fÃ¥ en avfrostning pÃ¥ aggregatet. När pumpen stannade (sitter givare nere pÃ¥ förÃ¥ngaren som stoppar pumpen när det kommit ner till en inställd tempparameter i styrningen pÃ¥ den givaren) var i stort sett hela förÃ¥ngaren som ett vitt ispaket. Pumpen stannar, vänder  4-vägsventilen, sedan startar kompressorn och fläkten stÃ¥r still. Avfrostningen av hela förÃ¥ngaren (som är rejält stor pÃ¥ denna modell, täcker nog 80-90% av baksidan + hela gaveln pÃ¥ motsatt sida av kopplingarna till gasledningarna) tog nog knappt till drygt 1 minut. SÃ¥ det verkar vara effektivt.
« Senast ändrad: 09 april 2008, 14:44:50 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Det jag funderar lite över nu är om jag ska ta två frigolitblocksbitar, skära ur och bygga ett hus runt cirkulationspumpen till platten för att isolera den också.

Du kanske skulle ha gjort så på exp kärlet istället?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Det jag funderar lite över nu är om jag ska ta två frigolitblocksbitar, skära ur och bygga ett hus runt cirkulationspumpen till platten för att isolera den också.

Du kanske skulle ha gjort så på exp kärlet istället?


Hej.

Vilket exp. kärl menar du?.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Det röda stora tryck kärlet. Det kanske är lite overkill då det inte blir varmt förens acktankarna är fulla?

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hej igen.


Exp. kärlet är kopplat i bottenuttaget pÃ¥ slavtanken. Det gjorde jag med mening för att fÃ¥ bort just överföringen av värme,  till sÃ¥ minimal nivÃ¥ som möjligt. Sedan sitter en dubbelbackventill mellan tekniktanken och slavtanken uppe mellan tankarna. Det gör att om det blir nÃ¥gon volymförändring, sker detta normalt genom bottenförbindelsen mellan tankarna.

Normalt så är det inga större volymförändringar, då tempen ligger ganska konstant. De gånger det kommer bli stora förändringar är väl när solen ligger på för fullt sommartid, och panelerna försöker ladda upp båda tankarna till maximal temperatur och om tankarna hinner svalna av på kvällen/natten.
« Senast ändrad: 06 april 2008, 20:54:12 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!