Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1135 vilken storlek skall jag välja ?  (läst 1872 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slowmotion

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Nibe 1135 vilken storlek skall jag välja ?
« skrivet: 29 september 2007, 06:38:47 »
Hej detta är mitt första inlägg på detta forum. Saken är den att jag bygger ett nytt hus på 164m2 och ett garage på 60m2 där jag har lagt in golvvärme. Ute i garaget kommer jag att placera min Nibe 1135 plus en Ackumulatortank VPA 300/200.

Frågan är hur stor värmepump behöver jag ? Jag gjorde en test med en typ av formel för att räkna fram hur många kw jag behövde och då kamnade jag på 7,1kw. Skall jag välja en 6kw eller en 8kw.

(Jag kommer att ha ett bubbelkar installerat)

Pratade med en säljare på nibe som sa att jag skulle ta en 6kw eftersom det inte var bra att överdimensionera värmepumpen utan det var bättre om den gick lungt hela tiden utan att göra en massa start och stopp som en 8kw skulle ha gjort.

Hoppas att ni på detta forumet kan hjälpa mig

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1135 vilken storlek skall jag välja ?
« Svar #1 skrivet: 29 september 2007, 10:01:09 »
Var i landet och vilket hus (hur välisolerat) bygger du?

Jordvärme eller bergvärme?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Nibe 1135 vilken storlek skall jag välja ?
« Svar #2 skrivet: 29 september 2007, 10:24:31 »
Jag är i samma sits, men jag har nog tänkt att ta till en storlek extra. Jag vet att den allmänna åsikten verkar vara att det sliter på pumpen och blir fler starter om man gör så, men jag kan inte riktigt förstå det. Jag resonerar så här:

Om man tittar på framtempen så rampar den upp medan pumpen går och ned när den står still. Nedrampningstiden är oberoende av vilken effekt pumpen har - den beror bara på vilken effekt som radiatorerna avger och mängden vatten i systemet. Upprampningstiden beror däremot på skillnaden mellan pumpens effekt och avgiven effekt samt vattenmängden. Om man antar att de två tiderna i snitt är ungefär lika så skulle ett steg från 8 till 10 kW påverka upprampningen med 20% och därmed hela periodtiden med endast 10%. Spontant tror jag att pumpen över en större del av året jobbar med längre nedrampningstider än upprampningstider och därmed blir påverkan på periodtiden ännu mindre. Det känns inte som att skillnaden på startfrekvens är så signifikant att man skulle avstå en större pump om man ser någon annan fördel med detta.

Den fördel jag främst ser med att välja snäppet högre, är att marginalen för att ha effekt kvar till varmvattenuppvärmning kalla (men inte extremt kalla) dagar är signifikant högre. Den effekten är ju skillnaden (marginalen) mellan aktuella behovet för husuppvärmning och vad pumpen kan producera. En liten ökning i pumpens effekt ger alltså en signifikant ökning i denna marginal.

Nu har ju du extern vattentank tror jag så då kanske det inte är så viktigt med snabb varmvattenuppvärmning men jag tänkte välja en kompaktpanna och då spelar det större roll.

Ja, nu har jag verkligen stuckit ut hakan rejält och hoppas jag få en debatt om detta med inlägg av de som säkert är mer kompetenta än jag.

Pen

PS: Optimal livslängd pÃ¥ kompressorn ur konsumentsynpunkt är väl 9 Ã¥r och 11 mÃ¥nader, eller hur? Men det kanske är svÃ¥rt att matcha  ;)
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1135 vilken storlek skall jag välja ?
« Svar #3 skrivet: 29 september 2007, 10:28:44 »
Om du justerar upp Gradminuterna i styren till maxvärdet får du betydligt färre starter än pumpen skulle haft i orginalutförande, du tappar liiiite i verkningsgrad men halverar ungefär antalet starter, och detta, normalt, utan kännbar påverkan av inomhusklimatet.

Vad du menar med "optimal livslängd" förstår jag inte riktigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad slowmotion

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1135 vilken storlek skall jag välja ?
« Svar #4 skrivet: 29 september 2007, 18:01:30 »
Huset jag bygger är ett myresjöhus, med en 300mm frigolit i plattan. Huset står i skåne...

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1135 vilken storlek skall jag välja ?
« Svar #5 skrivet: 29 september 2007, 20:09:41 »
Ska garaget hålla +20 ºC? -I så fall ska du ha en 1135-8.

Ska du ha typ +5 till +10 ºC i garaget så räcker nog en 1135-6.

Är du orolig för antalet start/stopp så kan du sätta in en volymförstorare efter VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Nibe 1135 vilken storlek skall jag välja ?
« Svar #6 skrivet: 29 september 2007, 21:17:20 »
Vad du menar med "optimal livslängd" förstår jag inte riktigt.

Optimalt torde vara att kompressorn rasar strax innan trygghetsgarantin gÃ¥r ut (10 Ã¥r för Nibe). DÃ¥ fÃ¥r man en sprillans kompressor gratis som mellan tummen och pekfingret borde hÃ¥lla ytterligare ca 10 Ã¥r. Totalt alltsÃ¥ 20 Ã¥r. Lite cyniskt sätt att resonera kan det anses. ;)
« Senast ändrad: 29 september 2007, 21:19:28 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad slowmotion

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1135 vilken storlek skall jag välja ?
« Svar #7 skrivet: 30 september 2007, 06:46:04 »
Tack för alla svar  :)

Jag skall använda mitt garage till ett hobbyrum så jag vill nog ha en 19 - 20 c i garaget, det blir nog att installera en 8kw. Jag har tänkt gräva ner 400m slang är det tillräckligt har mycket fuktig mark....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1135 vilken storlek skall jag välja ?
« Svar #8 skrivet: 30 september 2007, 08:44:05 »
400 meter till en 8 kW värmepump går bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!