Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur gÃ¥r det för er Chunlan ägare ??  (läst 11776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Hur går det för er Chunlan ägare ??
« skrivet: 07 april 2007, 07:17:23 »
hej
jag vill bara höra hur det har gått för er i vinter ?

har ni fått upp maskinerna + hur går dom ,,,är ni nöjda

har i princip inte brytt mig om min lilla pärla sen jag började mecka med solvärmen
den bara går å går..har inte krånglat nått

jag har sänk min för brukning med ca 3500kr jämfört med  i fjol ;)

så visst spar kinesen lite pengar,jag har mindre än ett års payoff på pumpen
om jag monterat fast den i höstas tex aug å kört tills i maj i år har jag lätt sparat in dom 3995kr jag gav för min pump ...

nu är detta väl inte riktigt hela sanningen då jag ochså monterat upp solvärmen,men det är nu solärmen riktigt börjar ge nått,mitt i vintern e det lite trögt att ladda sol energi

skriv lite få höra om vi e nöjda....jag e det då det

Utloggad pettja

  • Janne P
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: FÃ¥ker Östersund
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #1 skrivet: 07 april 2007, 13:09:57 »
Hej Alla Chunlan fans och glad påsk!

Jag har fortfarande inte monterat in min i garaget ännu, kom av mig när det började bli mildare ute vilket gör att jag inte har lika stort behov av värmen i garaget ( Har hydrofor + avhärdare där) Sedan har jag nu fått en anledning till att måla och göra klart i garaget innan den så efterlängtade Chunlanen får bryda sin plats på väggen.
Har i allfall monterat värmeslingan enl. Dr Chunlans förträffliga anvisningar här på forumet. Kopplade in den via en termostat så den inte är på i onödan.
Dr Chunlan: har glömt att ringa dig..... har varit så mycket på jobbet nu...... tar tag i det efter påsk!
Ha det gott i solvärmen!!
 *vinkar* Janne P
Hus byggt 1904, Elvärme,Kakelugnar,vedspis,braskamin, Panasonic TE12DKE och en Chunlan i garaget

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #2 skrivet: 10 april 2007, 07:39:58 »
Har fortfarande inte fÃ¥tt hem min, kommer förhoppningsvis om ca 2 veckor.  *vinkar*
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad osell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #3 skrivet: 13 april 2007, 15:10:57 »
Har fÃ¥tt dit utedelen. Hittade vacuumpumpens inkoppling pÃ¥ Onzza.  b00k
Idag skall underverket vacuumsugas.
« Senast ändrad: 14 april 2007, 10:04:14 av osell »
Chunlan 50GW under installation. Tidigare finns pelletseldning med marknadens felkänsligaste brännare: PX21

Utloggad vpdiesel

  • Tycker det är skit kul med luftvärmepumpar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2 St He-9dke för att dom är sÃ¥ jävla bra!
    • Broms & Toppservise AB
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #4 skrivet: 14 april 2007, 22:27:27 »
Jag är jätte nöjd med min!!! men jag har inte haf så kallt!!! pumpen har bara suttit uppe i en månad
Bor i 2-plansvilla 100 kvm boyta med källare också 100 kvm i Stockholm segeltorp byggt 75 - 78 och välisolerat. värmer med 2 st Panasonic He9dke en på varje plan. I garaget på 35 kvm har jag en Chunlan 50GW

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #5 skrivet: 15 april 2007, 01:24:45 »
Ja nu är det väl nästan dax att stänga av den?

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #6 skrivet: 15 april 2007, 21:18:47 »
Stänga av en chunlan nu ?????? ;D  Nu blir det väl snart dax för A/C drift , DÃ… ska väl alla chunlan-ägare testa om den tÃ¥l nÃ¥gon "HETTA" i sommar ???? ;D :) :) *vinkar*
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Fritte3000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #7 skrivet: 15 april 2007, 21:57:04 »
Nu är min maskin pÃ¥ plats.  ;D

Blåser kall och härlig luft. Hoppas den fortsätter fungera under hela sommaren.
Har ju tänkt att ha den som A/C.
135 m2 parhus i Västerås. Fjärrvärme som huvudsaklig uppvärmning 18000 kW per år till en kostad av 10500:-/år. Chunlan 50GW står i garaget och väntar på montering. Ska användas för att kyla övervåningen på sommaren.

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #8 skrivet: 16 april 2007, 07:37:33 »
IgÃ¥r var det 20 grader ute och 6-7 grader inne i garaget, ska bli skönt att fÃ¥ igÃ¥ng den och torka ur garaget om ett par veckor.  ::)
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #9 skrivet: 22 april 2007, 09:35:49 »
Chunlan pumpparna verkar pumppa på bra , när ingen skriver något här om dem nu .'
Verkar vara prisvärda maskiner ! :) ::) :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad kson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #10 skrivet: 22 april 2007, 12:09:08 »
Jag installerade våran pump i mars och jag är skit nöjd.
Den bara går och går.Varmt och skönt när den blåser.
Jag har inte kollat förbrukning etc men den går bra enl mig.
Vi monterade den i vår trapp med ganska mycket tveksamhet huruvida den skulle fungera att ha där, men denna placering har visat sig fungera skit bra.
Faktum är att den täcker större delen av källaren samt första planet.
Värmen stiger även upp till övervåningen.
Frugan nästan "klagar" på värmen i huset.
Likaså har klimatet ändrat sig.
Jag tror att styrkan hos denna maskin är fläkten.
Min installatör sa att det var bland det kraftigaste han känt.
Till saken hör att han även säljer en del pumpar av "Kända" märken bl. Panasonic, Sanyo etc.
De omdöme han gav maskinen efter installation var följande.
Positivt överraskad över hur gedigen maskinen var kanske uppfattade han luckan på innerdelen lite "Fladdrig" men inte sämre än medel.
Stor ytterdel vilket borde ge bra prestanda vilket han grundade på följande tanke och resonemang(rätt eller fel kommentera gärna).
" Kanske är det så att högfläkt styrka ger större kyleffekt i innerdelen och att man då har gjort ytterdelens cellpaket större pga större behov av värme, detta kanske ger maskinen större täckningsförmåga "
Det sades fler positiva saker bla om vikten på ytterdelen som han tyckte var "gedigen" om detta var ett hån eller om han menade det vet jag inte, jag väljer att se det som positivt...
Likaså att den var tyst både inne och ute.

Det som han tyckte var riktigt dåligt var de medföljande rören som i mitt fall vek sig otroligt lätt, nu löste sig det sig ändå då han hade med sig egna rör.
" -Detta var riktiga skitrör har aldrig stöt på sådana rör tidigare vilket gör att man kanske är lite oförsiktig då man är van vid en viss typ av rör. Det går säkert att använda dessa men då får man vara väldigt försiktig".

Han har varit här för att kolla så att allt fungerar som det skall, och han tycker att pumpen fungerar bra, mycket över hans förväntan.
Han sa att vi får se hur länge den håller men den borde hålla i minst 5år, säkert mer.

Han sa sedan en annan sak som jag vill att ni med erfarenhet kommenterar.
- Den har ju inte kapacitet att täcka hela ditt värme behov men det är bara bra med tanke på att det är en on/off maskin, den får längre gång tid då vilket är gynnsamt för hållbarheten.

Stämmer detta??

Måste säga att som okunnig i detta att jag tycker att den är tyst, visst hör man den om man lyssnar men varken jag eller frugan tänker på eller reagerar på den.

Vi har haft ett par nätter med -10 graden precis när vi satte igång pumpen och hade inga problem med avfrostningen då heller, vi får se nästa vinter då det kanske blir mer ihållande kyla.

nä, jag är mycket mycket nöjd hittills.



Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #11 skrivet: 22 april 2007, 12:25:59 »
Ja den borde må bättre när den inte startar o stannar så ofta , förvisso tar den mera ström om den går mest hela tiden , men den måste ju få gå om den ska ge någon värme !!
Har du kollat elmätaren , kanske ta och kolla den 1gång / dygn eller varje vecka eller månad , själv läser jag av elmätaren varje månadsskifte !

Snart (i sommar ) fÃ¥r du börja köra din chunlan pÃ¥ kyldrift ?  blir intressant att höra hur den funkkar dÃ¥ ?! :) :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #12 skrivet: 22 april 2007, 12:43:04 »
Jag installerade våran pump i mars och jag är skit nöjd.
Den bara går och går.Varmt och skönt när den blåser.
Jag har inte kollat förbrukning etc men den går bra enl mig.
Vi monterade den i vår trapp med ganska mycket tveksamhet huruvida den skulle fungera att ha där, men denna placering har visat sig fungera skit bra.
Faktum är att den täcker större delen av källaren samt första planet.
Värmen stiger även upp till övervåningen.
Frugan nästan "klagar" på värmen i huset.
Likaså har klimatet ändrat sig.
Jag tror att styrkan hos denna maskin är fläkten.
Min installatör sa att det var bland det kraftigaste han känt.
Till saken hör att han även säljer en del pumpar av "Kända" märken bl. Panasonic, Sanyo etc.
De omdöme han gav maskinen efter installation var följande.
Positivt överraskad över hur gedigen maskinen var kanske uppfattade han luckan på innerdelen lite "Fladdrig" men inte sämre än medel.
Stor ytterdel vilket borde ge bra prestanda vilket han grundade på följande tanke och resonemang(rätt eller fel kommentera gärna).
" Kanske är det så att högfläkt styrka ger större kyleffekt i innerdelen och att man då har gjort ytterdelens cellpaket större pga större behov av värme, detta kanske ger maskinen större täckningsförmåga "
Det sades fler positiva saker bla om vikten på ytterdelen som han tyckte var "gedigen" om detta var ett hån eller om han menade det vet jag inte, jag väljer att se det som positivt...
Likaså att den var tyst både inne och ute.

Det som han tyckte var riktigt dåligt var de medföljande rören som i mitt fall vek sig otroligt lätt, nu löste sig det sig ändå då han hade med sig egna rör.
" -Detta var riktiga skitrör har aldrig stöt på sådana rör tidigare vilket gör att man kanske är lite oförsiktig då man är van vid en viss typ av rör. Det går säkert att använda dessa men då får man vara väldigt försiktig".

Han har varit här för att kolla så att allt fungerar som det skall, och han tycker att pumpen fungerar bra, mycket över hans förväntan.
Han sa att vi får se hur länge den håller men den borde hålla i minst 5år, säkert mer.

Han sa sedan en annan sak som jag vill att ni med erfarenhet kommenterar.
- Den har ju inte kapacitet att täcka hela ditt värme behov men det är bara bra med tanke på att det är en on/off maskin, den får längre gång tid då vilket är gynnsamt för hållbarheten.

Stämmer detta??

Måste säga att som okunnig i detta att jag tycker att den är tyst, visst hör man den om man lyssnar men varken jag eller frugan tänker på eller reagerar på den.

Vi har haft ett par nätter med -10 graden precis när vi satte igång pumpen och hade inga problem med avfrostningen då heller, vi får se nästa vinter då det kanske blir mer ihållande kyla.

nä, jag är mycket mycket nöjd hittills.






Mycket bra sammanfattnig Kson  Thumbsup

HÃ¥ller med om allt du skrev som att luckan pÃ¥ fronten till innerdelen är lite dÃ¥lig kvalitet pÃ¥, rören har lite mera att önska...... men i det stora hela är det en mkt prisvärd pump är man ingen prylgalning sÃ¥ funkar en Chunlan mkt bra. Tycker personligen det är ett kanonbra val till t.ex ett gargage pga av det är en on/off maskin som kan uppfattas som lite störande att ha inne i ett hus pga start och stopp vilket man kommer frÃ¥n med en inverterstyrd pump (förutom vid lÃ¥gt effektbehov dÃ¥ den oxÃ¥ kan gÃ¥ on/off)  Men tror personligen att Chunlan är nästan lika bra som övriga on/off pumpar som är av mera kända märken och dessutom mkt dyrare.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #13 skrivet: 22 april 2007, 20:59:23 »
Nu stÃ¥r äntligen min Chunlan i garaget, Ã¥terstÃ¥r bara att se hur lÃ¥ng tid det tar att montera den....  :D
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #14 skrivet: 23 april 2007, 22:40:36 »
hej
jag va å monterade upp min demomaskin som jag repat ..den med gasröret
ta i trä den verkar gå hur fint som hällst
killen va i alla fall skit nöjd...

fick även testa mitt koningsverktyg ,biltema grejen finkade hur fint som hällst å allt blev toktätt,maskinen fick stå 30 min med vakum för å kolla så den va tät...

tror mäster tolin skulle va grön av avund om han sett mina proffs konor  ;D


Utloggad pettja

  • Janne P
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: FÃ¥ker Östersund
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #15 skrivet: 08 oktober 2007, 20:18:53 »
Tjena Dr Chunlan!
Kul att verktyget jag fixade är till belÃ¥tenhet. Även jag har haft det stora nöjet att prova verktyget, funkade helt perfekt. Som du kanske anar sÃ¥ var anledningen en LL pump och närmare bestämt en Chunlanpump inhandlad pÃ¥ "Julas rea". Har monterat den i Garaget. Blev imponerad över hur tyst och fint utedelen gÃ¥r!! Sitter pÃ¥ garageväggen och hörs knappast in i garget under drift. Nu är det bara att hÃ¥lla tummarna att den gÃ¥r lika bra som din!!  :)

Är det nÃ¥gon ny tävling pÃ¥ gÃ¥ng?? Jag menar "korvmojjen" i byn  är väl beroende av din tävlingsiver??
Mvh
pettja
Hus byggt 1904, Elvärme,Kakelugnar,vedspis,braskamin, Panasonic TE12DKE och en Chunlan i garaget

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #16 skrivet: 08 oktober 2007, 21:14:25 »
hej
skoj att höra av dig ...det va ett tag sen

joo jag e nöjd med verktyget ochså riktigt bra för dom små kr det kostade


det ska bli skoj å se hur pumparna går i vinter,en av dom vi satt upp har strejkat/pajat i sommar eller jag mistänker att gasen har smite ut...å det va inte den jag repat
den går hur fint som hällst...

joo ytterdelarna går faktiskt tyst,,min panasonic lever om mer,

tävling njaa vet inte riktigt om kingen hänger på i år...har ju ochså installerat en vedkamin så jag tror det ska gå köra billigt
kollade dom sista 9 dagarna Ã¥ snittar ca 31kr per dyngn i total förbrukning,,det gÃ¥r säkert att sänka 2kr per dyngn om solen behagar att titta fram  men det verkar trögt

har du vägarna förbi så slå en singnal så får du en kopp...





Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #17 skrivet: 09 oktober 2007, 01:53:11 »
Jisses .. du sparar mer än 2:-/dygn pÃ¥ att byta ut alla lampor till lÃ¥genergi allt eftersom dom pajar  :)
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad pettja

  • Janne P
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: FÃ¥ker Östersund
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #18 skrivet: 13 oktober 2007, 19:00:49 »
Hej Dr Chunlan!
Tack för kaffe inbjudan, tittar in nästa gÃ¥ng jag har vägarna förbi Norsjö. Numera blir det ju lätt att hitta till dig....... det lär ju ryka ordentligt frÃ¥n kaminen om du skall pressa energikostnaderna. Jag ringer i god tid innan för jag antar att du insett att perkulatorn drar en del ström sÃ¥ jag förstÃ¥r att det kokas kaffe pÃ¥ kaminen numera?  ;)

Var nyss och tittade till Chunlanen i garaget :D, varmt och skööönt, nästan för varmt! Synd att det inte går att "snålköra". Är ju lite onödigt att ha full värme på när man inte är där och mekar....
Måste dock ha värmen på där för vattnets skull.
Bifogar en bild på montaget! både på hustet och garaget!
Hus byggt 1904, Elvärme,Kakelugnar,vedspis,braskamin, Panasonic TE12DKE och en Chunlan i garaget

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #19 skrivet: 13 oktober 2007, 19:34:47 »
hej !

Verkligt snygga installationer !  :)

Ser pÃ¥ bilden att röret under panasonicen leds in i huset ??  in till husets avlopp?    :D  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #20 skrivet: 13 oktober 2007, 19:49:28 »
Selv om det er pent og praktisk så er vel muligheten for kondens rundt røret tilstede og påfølgende råteskader , trolig bedre å få det ut på bakken eller til utvendig avløp.
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad pettja

  • Janne P
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: FÃ¥ker Östersund
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det för er Chunlan ägare ??
« Svar #21 skrivet: 13 oktober 2007, 19:59:36 »
Hej!
Ja visst, blev så himla less på isberget som växte under vintern så jag tog och kopplade in ett "avlopp"
som jag leder in till en liten toalett i huset. Anslöt på avloppsröret till handfatet. Blev kanonbra!!
Har en värme kabel med termostat i röret ute på väggen så att det inte fryser igen. "Tratten" är en Förzinkad blomkruka från ett företag som Ingvar Kamprad äger... ( man för väl inte göra reklam på forumet tror jag ;D )

Funderar just nu pÃ¥ att göra samma "dränering" pÃ¥ Chunlan pumpen, annars kommer det väl att bli is upp över fönstret pÃ¥ garaget skulle jag tro...... FÃ¥r nog göra en annan lösning pÃ¥ "Tratten" dÃ¥ det kommer kondensvatten urflera hÃ¥l pÃ¥ Chunlanen. Men det gÃ¥r nog att fixa...... tänker sedan sätta ett T-rör pÃ¥ stupröret till höger om pumpen och leda vattnet dit. Säkert behövs det en värmekabel där oxsÃ¥   ;) sÃ¥ att inte röret fryser igen.

Återkommer med bild när det är klart

Mvh
Janne
Hus byggt 1904, Elvärme,Kakelugnar,vedspis,braskamin, Panasonic TE12DKE och en Chunlan i garaget

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!