Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AutoTerm  (läst 6310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hoffan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar min VP, SÃ¥ länge inte Elpatronen är med
AutoTerm
« skrivet: 19 september 2005, 12:06:45 »
Tjenare alla!!

Skulle vara kul å höra om det finns någon som har
erfarenhet av AutoTerms Värmepumpar (Luft/Vatten)

Vill höra både bra å dåligt :)

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: AutoTerm
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2005, 21:59:00 »
Tjenare Hoffan!

Installerade en Autoterm 1978!!. 700 w input. Lämnade mellan 2,5 och 3 kw. Sänkte min elkostnad med över 50 % (Gotland). Den gick i stort sett problemfritt i 23 år sedan började den läcka R 22. Konverterade till R 127 tror att jag det var. gick ett tag sedan började den läcka igen. Fyllde och läckte igen, så nu står den still och tom eftersom jag installerat en väldigt bra braskamin (m vattenkassett) Den lämnar ju emellertid inte V V. 
Enda irritationsmomentet var istappsbildning som fläktbladen skrapade emot. Saknar den  :'(
Funderar på vad jag skall docka i stället.
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: AutoTerm
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2005, 22:59:15 »
Har för mig att AutoTerms värmepumpar är samma som IVT:s, så ett råd är att kolla i forumet efter vad andra tycker om dessa.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: AutoTerm
« Svar #3 skrivet: 19 november 2005, 15:49:21 »
Tjenare Hoffan!

Installerade en Autoterm 1978!!. 700 w input. Lämnade mellan 2,5 och 3 kw. Sänkte min elkostnad med över 50 % (Gotland). Den gick i stort sett problemfritt i 23 år sedan började den läcka R 22. Konverterade till R 127 tror att jag det var. gick ett tag sedan började den läcka igen. Fyllde och läckte igen, så nu står den still och tom eftersom jag installerat en väldigt bra braskamin (m vattenkassett) Den lämnar ju emellertid inte V V. 
Enda irritationsmomentet var istappsbildning som fläktbladen skrapade emot. Saknar den  :'(
Funderar på vad jag skall docka i stället.

En gammal 0,75:a Det var nog snarare R12 än 22 i den. Hittade ni läckan eller? Nackdelen är ju att det är 6kg gas i den. Lite dyrt att prova om man inte hittat läckan. Skruvade koppligar överallt. Taskig avfrostning.  huvuddunk Helt omölig att slita ut om den inte läcker gas.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: AutoTerm
« Svar #4 skrivet: 19 november 2005, 17:48:52 »
Fixarn!

Ja du har nog rätt att det var R 12. Dyrt som guld var det i alla fall och dyrare för varje fyllning innan jag konverterade :'(
Hittade aldrig läckan. Enligt rörisen var det nog läck i värmeväxlaren och gasen gick ut via RV och avluftningen.
Avfrostningen var väl inte så lysande men en skvätt varmvatten då och då  så gick den ner till -5.
En riktig sparbössa var den i alla fall så länge den gick. 8.500 i inköp - 3.000 i bidrag och nästan gratis lån på 10.000. Inst under 1000 lappen !! Andra tider då *roflmao*
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: AutoTerm
« Svar #5 skrivet: 19 november 2005, 18:01:12 »
Folk skrattade Ã¥t maskinen när elen kostade 10-15 kw/h. I dag fÃ¥r man väl börja fundera pÃ¥ om man inte skall starta upp produktionen igen.  Fick du kompressorn att gÃ¥ pÃ¥ minusgrader eller var det bara fläkten?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: AutoTerm
« Svar #6 skrivet: 19 november 2005, 19:36:00 »
Ja -2 var inga problem för kompressorn. Var det inte kölddimma gick den ner till minus 5. Skulle den stanna sÃ¥ var det inte svÃ¥rt att lura igÃ¥ng den med lite varmvatten pÃ¥ förÃ¥ngaren. Enkel att sköta. Fick byta en kontaktor(relä) efter tvÃ¥ Ã¥r och fläkten efter 15 Ã¥r. Den blev lite misshandlad av snöras frÃ¥n taket. Styrningen skötte den själv, växlade mellan fast och flytande kondensering genom en kvicksilvertermostat som styrde växelventilen. Spetsvärme pÃ¥ vvb. Konvektorer som radiatorer  totalt 35 l i systemet som snabbt värmdes upp av patron när pumpen stannat. Ja  ja (suck).  :'(
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: AutoTerm
« Svar #7 skrivet: 19 november 2005, 19:39:05 »
Men det funkar ju inte med så lite vatten i systemet *roflmao* Termostatet en Honeywell såg ut som den kom från en femtitalsfilm.
« Senast ändrad: 19 november 2005, 19:40:58 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: AutoTerm
« Svar #8 skrivet: 19 november 2005, 20:14:26 »
Nej inte med dagens kapacitet på pumpar men min 0.75:a hade 300 l att arbeta mot i genomströmningsberedaren då inte spetsvärmen gick på.
Termostaten har jag kvar plus en helt oanvänd med möjl till nattsänkning men det var ju inte aktuellt till pumpen. En oanvänd växelventil i reserv finns kvar också. *vinkar*
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

Utloggad lake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Autoterm 207LV + 615
SV: AutoTerm
« Svar #9 skrivet: 22 november 2005, 19:08:54 »
Hej,

Är det någon som vet vilka givare, timers det är som styr avfrostningen av en Autoterm 207 pump?
Är det temperatur skillnaden mellan Köldmedietemperatur förångare(T11) och lufttemperatur förångare(T12)?
Vad mera?
Luft-Vatten AutoTerm 207LV + 615. 1 plan med källare 110+110 kvm från 1970 i Stockholm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!