Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bervärme + vattenmantlad kamin  (läst 15749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #45 skrivet: 13 augusti 2013, 11:59:35 »
Enklast borde vara att koppla in kamin före vp och elda med förstånd så det inte går så hett vatten till vp men öppet exp kärl ska det va om man inte har syr ventil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #46 skrivet: 13 augusti 2013, 14:12:42 »
Jo, men problemet med det var ju att så fort VP ska producera vv blockeras cirkulationen och jag får inte bort det varma vattnet från kaminen. Sedan vet jag inte hur det funkar när VP inte gör vv heller? Om den stillastående interna cirkpumpen eller växelventilen då blockerar flödet från den externa cirkpumpen (om en sådan nu krävs)?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #47 skrivet: 13 augusti 2013, 14:33:47 »
Cirkulationen löser man med bypass samt extern cp. Jag tror inte det är nån bra lösning men det är en enkel lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #48 skrivet: 13 augusti 2013, 16:52:10 »
Då är vi inne på samma lösning. Men menar du att jag kan strunta helt i att vrida av ena ingången till VP som Carl föreslog? Att båda kan vara öppna hela tiden?

Är det lämpligaste att ha kaminen på denna bypass? Eller kan jag koppla in den ungefär som ett element mellan en stigare och retur var som helst på ledningen (+ en separat bypass förbi VP)? Eller ska jag ha kaminen på en retur vilken som helst (+ en separat bypass)? Synpunkter?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #49 skrivet: 13 augusti 2013, 20:45:15 »
Om man monterar ett rör mellan framledning och retur och sätter en cp på rören som går till radiatorerna så har man byggt ett system med bypass samt extern cp. Med ett sånt system har man alltid cirkulation på radiatorerna även vid vv beredning vilket gör att det bör gå att docka in en kamin på radiator stammen och så länge du eldar kommer inte vp starta. Nackdelarna kommer att bli det gäller att flödet i den externa kretsen är högre än i vp kretsen annars kommer en del av framledningen att gena i bypassen vilket ger sämre cop. Om du eldar för mycket kommer vp larma samt ev skadas. Kaminen kommer att värmas av vp när du inte eldar vilket gör att det blir förluster genom skorsten. Jag tror inget av ovanstående är nån bra lösning för att spara in lite elspets kan tom bli så att systemet går sämre än innan så slutnotan blir högre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #50 skrivet: 13 augusti 2013, 22:21:22 »
Hej Smurfen. Tack för att du är sÃ¥ aktiv i denna trÃ¥d och hjälper mig. Jag tänker mig dock en lite annan lösning än den du skriver (men ändÃ¥ själv är negativ till). När jag nu gör en bypass kommer jag att stänga av VP helt (förutom för vv) sÃ¥ det kommer aldrig vara nÃ¥gon frÃ¥ga om den startar eller inte oavsett vad returtempen blir. Jag vrider ocksÃ¥ av ena anslutningen till VP och det kommer inte vara nÃ¥gon cirk alls genom VP. När jag inte eldar (vilket kommer vara fallet säkert 320 dagar per Ã¥r) kommer jag inte lÃ¥ta VP värma kaminen utan den cirkulationen spärrar jag dÃ¥. 

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #51 skrivet: 14 augusti 2013, 07:39:30 »
Ett alternativ är ju om du sätter in någon magnetventil på rätt ställe. Då kan du tex stänga av kaminens "krets" när du bara använder VP. Något sådant borde gå och lösa med styrsignal från cirk pumpen till kaminen som i sin tur styrs av en rökgastermostat. Så när du tänder brasan och tempen stiger lite till inställt värde på rökgas termostaten så startar cirkpumpen samtidigt som magnetventilen öppnar för flöde genom kaminen. Sen bör du väl på något sätt ha flöde genom din vp för att dennes tempgivare ska känna av att det inte finns något värmebehov när du eldar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #52 skrivet: 14 augusti 2013, 21:08:45 »
Helt klart en intressant idé. Tack för din hjälp.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #53 skrivet: 14 augusti 2013, 21:28:01 »
En växelventil kanske som växlar mellan kamin eller att stänga bort den men problemet med utebliven cirkulation vid vv beredning kvarstår om man inte har bypass eller ännu hellre arbetstank som även gör så att vp går bättre tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!