Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med kontroll av offert Part II  (läst 1000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael_abc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Hjälp med kontroll av offert Part II
« skrivet: 24 juni 2008, 08:43:54 »
Hej igen, och stort tack till Er alla som engagerade och svarade på mitt förra inlägg.

Som jag skrev skulle jag kompletera med ytterligare en offert, vilken jag fått nu, och jag hoppas att ni experter ännu en gång vill ge mig några råd/kommentarer.

Förutsättningarna är de samma.
155m2 fristående enplansvilla (B-år 2003) strax norr om GBG, 4pers, vattengolvvärme.
i övrigt se bif. offert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med kontroll av offert Part II
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2008, 23:59:55 »
Jag anser nog fortfarande att du nog inte behöver en så stor VP. Ingår volymförstorare?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med kontroll av offert Part II
« Svar #2 skrivet: 25 juni 2008, 07:55:22 »
En effekttäckningsgrad på 75% är lite hög. speciellt för en IVT (om du inte har volymtank), vilket kan innebära väldigt många start/stopp och korta driftstider vilket kan tänkas påverka både årsmedel-COP och livslängd negativt.
Dessutom har de inte räknat med rätt siffror i kalkylen, ett golvvärmesystem brukar man beräkna med 45/35 grader fram/returledningstemp vilket ger en ännu större effekttäckningsgrad (och en större besparing).

En värmepump med 6 kW uteffekt vid 45°C framledningstemp vore det optimala valet, i alla fall enligt mitt sätt att räkna.

Bifogar en kalkyl som jag "vill" ha den, kanske lite för låg effekttäckninsgrad, men inte sämre än din nuvarande kalkyl totalt sett, och med en bättre förutsättning för problemfri drift.
Volymtank bör inte behövas.
« Senast ändrad: 25 juni 2008, 08:06:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!