Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillsatsvärme Nibe Fighter 2030 med hjälprelä HR10  (läst 1901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nilszon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Rycker mina hårstrån om jag verkligen tänker/gör rätt.

Det retar mig att Nibe hela tiden blandar in att man ska använda deras utgång "extern spänning" när de samtidigt säger att de potentialfria kontakterna inte klarar av mer än 2A .

Så om här är ngn kunnig och intresserad som kan hjälpa mig är jag mer än tacksam

Gör jag rätt om jag tar matning från en 2A dvärgsäkring till en kopplingsdosa där fasta fasen går till pumpen (2030) och in på J5 Com och sedan "tråden som ska mata kontaktorn vid tillskottsvärme" går från NC J5 till Nibe hjälprelä HR10 och matar kontaktorn A1.

Nollan till kontaktorn på hjälprelä tar jag från befintliga elcentralen ( 3G1,5 ) samma som matningen 2A.

Och nej jag är inte snål och JA jag är behörig elektriker och mer än 15 år i elyrket men som sagt blir jag extremt osäker då nibe både säger och inte säger att man ska använda extern spänning max 2A och inte.
så inga påhopp om att ta dit elektriker, då är det enklare att ni frågar mig om ngt annat elbekymmer än just inkoppling värmeanläggningar så ska jag hjälpa er så gott jag bara kan.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tillsatsvärme Nibe Fighter 2030 med hjälprelä HR10
« Svar #1 skrivet: 25 november 2015, 13:35:18 »
Jo det tror jag i och för sig blir rätt, men är det inte bättre att ta matningen till kontaktorn A1 på hjälpreläet från matningen av el-tillsatsen istället för matningen till F2030? Jag menar att om F2030 görs spänningslös av egen jordfelsbrytare eller annan anledning så kommer tillsatsen ändå att gå på eftersom reläet AA21-J5 i F2030 då alltid växlar till NC i strömlöst tillstånd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nilszon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tillsatsvärme Nibe Fighter 2030 med hjälprelä HR10
« Svar #2 skrivet: 25 november 2015, 16:39:15 »
Jo det tror jag i och för sig blir rätt, men är det inte bättre att ta matningen till kontaktorn A1 på hjälpreläet från matningen av el-tillsatsen istället för matningen till F2030? Jag menar att om F2030 görs spänningslös av egen jordfelsbrytare eller annan anledning så kommer tillsatsen ändå att gå på eftersom reläet AA21-J5 i F2030 då alltid växlar till NC i strömlöst tillstånd.

jo det är exakt så jag med tänker
dvs matningen frÃ¥n elcentralen till J5 precis som du säger växlar automatiskt vid driftstopp och pÃ¥ sÃ¥ vis blir detta en "tändtrÃ¥d" till A1 som startar tillsatsen. 

tror vi tänker likadant :D men jag är dålig på att förklara.

hur som helst , det ska inte vara några problem som jag ser det med att skicka in 230V 2A på J5 eller hur? ingen elektronik som kan ta skada då det ska ju vara en helt vanlig protentialfri kontakt?

stort tack för ditt svar, har skickat till nibe men deras svar lyser med sin frånvaro

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det beror ju pÃ¥ vad det är för slags potentialfri kontakt ocksÃ¥.  Om det är en "elektronisk" sÃ¥dan - t ex en optokopplarutgÃ¥ng - sÃ¥ tÃ¥l den nog inte 230 V nätspänning.  Och om det är en reläkontakt sÃ¥ beror det pÃ¥ hur relät är dimensionerat, dels om det klarar av att bryta induktiv last (kontaktorspole) vid 230 V och dels om det finns risk för överslag mellan nätspänning och reläspole.

Enklast är väl att ta loss styrkortet ur värmepumpen, följa ledningsbanorna och se vad som är kopplat till dem.

Om det är ett litet klent kretskortsmonterat relä som ändå tål nätspänning, så är det nog klokt att koppla in en gnistsläckare (t ex 10 mm 275 V varistor) parallellt med reläkontakten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad nilszon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tillsatsvärme Nibe Fighter 2030 med hjälprelä HR10
« Svar #4 skrivet: 25 november 2015, 19:06:00 »
Det beror ju pÃ¥ vad det är för slags potentialfri kontakt ocksÃ¥.  Om det är en "elektronisk" sÃ¥dan - t ex en optokopplarutgÃ¥ng - sÃ¥ tÃ¥l den nog inte 230 V nätspänning.  Och om det är en reläkontakt sÃ¥ beror det pÃ¥ hur relät är dimensionerat, dels om det klarar av att bryta induktiv last (kontaktorspole) vid 230 V och dels om det finns risk för överslag mellan nätspänning och reläspole.

Enklast är väl att ta loss styrkortet ur värmepumpen, följa ledningsbanorna och se vad som är kopplat till dem.

Om det är ett litet klent kretskortsmonterat relä som ändå tål nätspänning, så är det nog klokt att koppla in en gnistsläckare (t ex 10 mm 275 V varistor) parallellt med reläkontakten.

står såhär i manual

F2030 är försedd med en potentialfri kontakt avsedd för tillsatsvärme Max 250V 2A

max belastning över reläkontakter är 250V 2A 

Vid drift utan behov av tillsats eller stillestånd är reläkontakter slutna mellan COM och NO

Tillsats resp. stillestånd fås mellan COM och NC

Då måste det ju gå att lägga fast avsäkrad 230V 2A in på COM och sedan "tändtråd" till kontaktor A1 på NC
den potentialfria kontakten styr ju till och från på externa tillsatsvärmarens kontaktor som i sin tur styr elpatronen ( som är en snäll last som successivt ökar så borde inte bli mkt gnistbildning )

det måste ju betyda att det är fritt fram f

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tillsatsvärme Nibe Fighter 2030 med hjälprelä HR10
« Svar #5 skrivet: 25 november 2015, 19:10:35 »
I Nibes installationsmanual för F2030 är reläutgången är specificerad 12-230 V AC/DC samt "Max belastning över reläkontakter är 250V 2A". Av den schematiska bilden framgår också att kontaktorspole avses så det verkar ganska så säkert. Nibe har utförlig dokumentation men det är inte helt enkelt att förstå alla delar sådär direkt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Ja, då är det inga problem! Men det är ju ändå kontaktorspolen som belastar värmepumpens potentialfria utgång, och den är en riktigt otrevlig induktiv last (om det nu inte är någon modern "intelligent" kontaktor med inbyggd elektronik), så jag föreslår nog att du kostar på en gnistsläckare i alla fall.

Jag har inga höga tankar om värmepumpstillverkarnas förmåga att välja småreläer av bra kvalitet, jag har sett lite väl många sådana som har brunnit upp. De reläer som havererar har alltid varit ganska lätt belastade (typiskt är 10-20 % av märkströmmen), men det har alltid varit frågan om induktiva laster - cirkulationspumpar, magnetventiler, fläktmotorer mm. Reläer för resistiv last - värmekablar, värmepatroner etc - håller bra även om de är hårt belastade. Thermia och CTC använder t ex ganska små kretskortsreläer för 6 kW värmepatroner, och de tycks hålla!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad nilszon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tillsatsvärme Nibe Fighter 2030 med hjälprelä HR10
« Svar #7 skrivet: 25 november 2015, 19:26:19 »
Tackar för era svar, jag var som sagt rätt säker ( och har dragit alla kablar redan ) men väl på plats så blev jag lite tveksam och då detta är till min farbror så det är enbart en grej jag gör för att vara snäll då han är pensionär och inte orkar kontrollera om pumpen går, hade varit sååå tråkigt att behöva byta styrkort för en grej som jag egentligen inte har tid från början att installera och som dessutom är rent ideel.
Kommer antagligen få bygga in en liten signallampa till honom med vid ev driftstörningar som kräver frånslag av huvudbrytaren till VP för att återgå i normal drift, men det får bli nästa års karmaarbete




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!