Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa kina traktor?!  (läst 11563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Köpa kina traktor?!
« skrivet: 31 januari 2011, 20:47:49 »
Ja, är det någon som har erfarenhet av kina traktorerna som säljs i sverige?

Hur klarar dom kyla och vad är det för detaljkvalitet på grejorna?

Jag tänkte mest skotta gården och lossa ca 60 pallar från långtradare per år, kanske 40 h körning per år och då borde den ju hålla några år...

Jag har möjlighet att låna hjullastare men det är inte roligt att låna om det är något som går sönder.

/Fish

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2011, 20:59:39 »
Kina traktorer är som Kina värmepumpar.. Det finns kvalitetsskillnader. Sedan en tid tillverkas det mesta i Kina. Och man låtsas ofta att det är mest skräp men så är det inte alls. Det är den kvalité på grejorna som beställaren specifierat, inte svårare än så. kör sedan fyra år en kinesisk motorcykel som bara går och går tex.

Några filurer på detta forum brukar surra om finpumpar och fulpumpar tex. ofta är dom tillverkade på samma kinesiska fabrik men "finpumparna" dekaltrimmas via hård marknadsföring och säljs för dubbelt eller tredubbelt pris men det om man är ofta samma produkter.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2011, 21:08:41 »
Kina traktorer är som Kina värmepumpar.. Det finns kvalitetsskillnader. Sedan en tid tillverkas det mesta i Kina. Och man låtsas ofta att det är mest skräp men så är det inte alls. Det är den kvalité på grejorna som beställaren specifierat, inte svårare än så. kör sedan fyra år en kinesisk motorcykel som bara går och går tex.

Några filurer på detta forum brukar surra om finpumpar och fulpumpar tex. ofta är dom tillverkade på samma kinesiska fabrik men "finpumparna" dekaltrimmas via hård marknadsföring och säljs för dubbelt eller tredubbelt pris men det om man är ofta samma produkter.

Ja tyvärr är det väl så. Kina och deras tillverkning är inte längre dålig utan ligger kanske även högre än Europas. Jag skrev tyvärr för Kina är ett allvarligt hot mot oss. Köpte en snöslunga på Jula, made in China. Kvaliten verkar mycket bra om man bara tittar på den. Hur hållbarheten är får vi se om några år men so far.... Min ena Kinapump är nu inne på 5 året..
Den andra på det 6. De har båda klarat -20 grader och bara går och går.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2011, 21:15:15 »
Jo jag har också mest goda erfarenheter av kina prylar men jag tänkte kolla om det är någon som har eller känner en som har en kina traktor och isf kan rekommendera eller ej.

/Fish

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2011, 21:18:24 »
våran kina potatissprätt blev skrot på några år, blev sen renovering av den gamla som hållt länge nu
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2011, 21:31:24 »
Det kanske är sämre kvalitet på en traktor från Kina men om man ser till hur lite den skall användas och till vilket pris man får den så kanske det är en bra affär iaf.

/Fish
 

Utloggad Perjohan

  • UtgÃ¥tt pÃ¥ dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2011, 21:34:30 »
Enig med zibrosc.

Dette med å tro at

....en får hva en betaler for...

Kan ofte bli helt feil.

Har en en dårlig sak, så kan den selges hvis prisen er høy og ikke billig. Dette fordi det er så mange som tror at pris og kvalitet følger hverandre, eller for såvidt, noen er så snobbete at de kjøper det som er dyrest.

Det var en gang en radiofabrikk i Norge som het Tandberg. Den produserte bla. stereoanlegg og båndopptakere.
Det ble aldri noen sving på salget i USA. De avsluttet da det hele der, og relanserte produktene et par år senere.
De gjorde ikke annet da enn å doble prisen. De nådde da en annen kjøpergruppe og produktene gikk som varmt hvetebrød.
Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus pÃ¥ 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nÃ¥. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 mÃ¥neder. Kun panelovner pÃ¥ bad.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2011, 21:37:09 »
Kina traktorer är som Kina värmepumpar.. Det finns kvalitetsskillnader. Sedan en tid tillverkas det mesta i Kina. Och man låtsas ofta att det är mest skräp men så är det inte alls. Det är den kvalité på grejorna som beställaren specifierat, inte svårare än så. kör sedan fyra år en kinesisk motorcykel som bara går och går tex.

Några filurer på detta forum brukar surra om finpumpar och fulpumpar tex. ofta är dom tillverkade på samma kinesiska fabrik men "finpumparna" dekaltrimmas via hård marknadsföring och säljs för dubbelt eller tredubbelt pris men det om man är ofta samma produkter.

Nu blev jag nyfiken vilken märke pÃ¥ hojen  Sc:,h tidigare fyrhjulingar som sÃ¥lts under kina namn har varit skit men har hört rykten om att dom blivit bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nadpower

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2011, 22:01:43 »
Bättre att köpa en begagnad maskin av välkänt märke, det håller iaf. Det mesta i motorfordosnväg från kina håller inte speciellt länge och ibland är det omöjligt att få tag på delar redan efter nått år. Det har visserligen blivit lite bättre med reservdelar på sistonde. Men det är ändå en bättre investering att köpa en begagnad maskin.
1½ plans tegelvilla med källare, byggt 1909. 450m2 uppvärmd yta.
Panna: Twinheat Multiheat M40i
Kaminer: Contura 520T och Jötul 118

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2011, 13:41:38 »
Har haft Kinamoppar som jag pendlade med till jobbet året runt med när vi bodde i bostadsrätt, den rullade ca1mil/dag i precis alla väder..! Funkade kanonbra..! Men smågrejor kan vibba lös.. Men inga stora fel på 500-600mil, är ett yamha plagiat, till 1/3 av priset..!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2011, 18:23:43 »
och din moppe saknar oljefilter som det gör pÃ¥ min kina moppe ocksÃ¥? 
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2011, 18:42:36 »
Jag kan inte erinra mig om var jag bläddrade i en traktortidning, men jag minns att de hade en testduell mellan en Kina-traktor och en begagnad annan traktor vad det nu var, Ferguson kanske?

Nåväl, de båda traktorerna kostade lika mycket och väst-traktorn vann duellen. Jag skulle heller inte välja en Kina-produkt som kostar så mycket att jag vill att den fortfarande skall ha ett värde efter 25år. Så därför skulle jag hellre välja en begagnad traktor av välkänt märke.

 Men utvecklingen gÃ¥r framÃ¥t, inom 10Ã¥r är det inte omöjligt att just Kina bygger de bästa traktorerna, och den dagen sÃ¥ kommer jag antagligen fÃ¥ omvärdera mina tankar om Kinaprodukter, men där är vi inte ännu...

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2011, 17:08:20 »
Man får ju inte glömma serviceorganisation och tillgång på reservdelar. Många "Kina" värmepumpar går nog till återvinningen för att man inte hittar vad felet är eller inte får tag på delen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2011, 17:28:19 »
Jag köpte en ny liten kinatraktor för två månader sedan, 25 hk, 3 cyl, diesel, frontlastare med skopa, 4wd. 98500 SEK inkl moms.

Kvaliteten....positivt eller negativ.....visar sej så småningom, men jag har haft kul med den, när det snöade som mest.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Köpa kina traktor?!
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2011, 17:48:02 »
Reservdelar brukar ej vara problem, eftersom det oftast är plagiat, men vet ej om det är så med traktorn, men i mc och moped/vespa/skoter är allt plagiat, och lätt att hitta delar..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!