Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny innstalation av luft / vatten i villa med ojepanna. Hjälp..  (läst 2260 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Var´t fa´n tog värmen vägen
Hej.

Har haft mycket nytta av forumet tidigare, så ny är jag igång igen.
Jag behöver lite tips om bästa val av luft-vatten värmepump.
Fakta:
Placering: Dalsland
1 plans villa med full källare.
128 kvm i markplan 10 st värmeelement
100 kvm i källare.     8 st värmeelement (+ evt 1 st i pannrum)
Expansionskärlet sitter på vinden (tas bort)?
Varmvatten till dusch och kök har tagits från pannan.
Pannan har cirkulationspump
32mm rör från pannan till värmeelementen
Pannan blir borttagen.
Oljeförbrukning: 3 kbm /år + ved under sommaren för varmvatten.
Vilken pump är att föredra.
Rör storlek?
Någon som har ritning på liknande installation.
Har hyfsad erfarenhet av rör dragning men liten erfarenhet av luft/vatten värmepumpar. Har pressutrustning från 12-32 mm
El blir utförd av behörig installatör.
Ungefärlig kostnad i rör delar. (presskopplingar, ventiler och rör.
Avstånd från ytterdel innerdelen är max 5-6m
Tacksam för alla bidrag till detta projekt.
Något glömt:? Helt säkert, men jag kompletterar efterhand som ni frågar.

Vänligen: Lars-Erik



Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny innstalation av luft / vatten i villa med ojepanna. Hjälp..
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2009, 13:36:35 »
Jag får gissa en del....

Goda nyheter - du har nog ett värmesystem som lämpar sig bra för VP

Dåliga nyheter - du har nog en källare som suger en hel del värme (Precis som jag)

Det första beslutet du måste ta, är om du kan behålla nuvarande panna (med elpatron?) eller byta den. Om du byter kommer det att kosta dig kanske 20.000kr till. Då är nog det bästa valet en kombinerad VP+elpanna från en och samma tillverkare. Tex CTC Ecoair + Ecoel. Gissar att totalen kommer att hamna på runt 70.000kr om du gör jobbet till största delen själv.

Om du inte tänkt göra jobbet själv, kanske du får offerter på runt 85.000kr. Lägger man till 30-40.000kr till så får man en bergvärmeanläggning. Drar man sedan bort ROT avdraget kan bergvärme vara ett intressent alternativ (Om inte bervärmeinstallatörererna höjer priserna motsvarande)

Kan du behålla pannan och docka en LV mot den, så skulle jag gissa att kostnaden blir runt 55.000kr, genom att du måste investera i ett reglersystem oxå. Tex Ecoair+Ecologic. (Så gjorde jag själv. Kostnaden för reglersystemet+rör+kopplingar+filter blev cirka 9.000kr. )Tror du måste räkna med att köra minst 25mm rör. (Dessutom vill du byta expansionskärl)

En LV kostar mer per kW i investering än en LL-pump. Dessutom har LV sämre verkningsgrad (COP) än en LL. Kanske 2-2.5 mot 3-3.5 för en LL (HelÃ¥rsvärden). En ide är att du installerar en liten, separat LL för källaren. DÃ¥ kan du gÃ¥ ner i storlek för LV,  köra LV litet längre utan elspets och dessutom slippa investera i en xtra (fläkt)radiator i källaren. Och pÃ¥ köpet fÃ¥ värmen till källaren för cirka 0,3kr/kWh istället för 0,5kr.
« Senast ändrad: 13 februari 2009, 13:43:38 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Lea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Var´t fa´n tog värmen vägen
SV: Ny innstalation av luft / vatten i villa med ojepanna. Hjälp..
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2009, 16:54:47 »
Tack för ett snabbt svar.

!. Kör du all varme i huset med vp eller har du någon form av tillsatsvarme:el / olja / ved?
2. Priset du gav för delarna, var det presskopplingar?
Jag kan välja mellan 22 och 28mm kopparrör för pressverktyget.

Erfarenhet av Termias produkter?
Går dom att köpa loss utan installation?

Lars-Erik

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny innstalation av luft / vatten i villa med ojepanna. Hjälp..
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2009, 17:27:05 »
Hej Lea...

1. Har två LL pumpar för tillsattsvärme, varav en i källare/garage.

2.Jag är inget proffs, men jag gjorde min installation själv. Använde lödkopplingar och klämringskopplingar. Sannolikt avsevärt billigare med press.

3.Ingen erfarenhet av Termia. Goda erfarenheter av CTC. Du får 6 års garanti även på självinstallation. (Har inga aktier i CTC, även om det verkar så)

Hej Cocacola...

Jag vill inte pinka längst, men kanske skulle du kolla i LL forumet vad de nyaste, bästa R410 invertrarna ger i COP. Siffror över 5 är inte ovanliga med kraftig medvind och solen i ryggen. I allafall i marknadsföringen...

Mina siffror avsåg realistiska helårsvärden. COP för LV dras dessutom ner (litet orättvist) när LV'n står och tuggar 55 ºC varmvatten i 5 månader.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Tror att årscopen på luft-vatten inte överstiger 2,5 här i alla fall. Mitten av Småland
Har man riktig varjavinter där man bor samt med cirk.pumpar,styrdator och avfrostning så hamnar man nog kring 2,5
3 eller mer, där tror jag inte man har med avfrostning,cirk.pumpar, vv-körning vilket ger 1 betydligt sämre cop än 35 gradigt till radiatorerna
Mest kyla men lite värme också

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny innstalation av luft / vatten i villa med ojepanna. Hjälp..
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2009, 23:01:17 »
Who am I to disagree...

travelled the world and the seven seas.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!