Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kylelement i Ã¥n kan det gÃ¥  (läst 8720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Kylelement i ån kan det gå
« skrivet: 17 februari 2006, 19:53:41 »
Hej bor intill en å funderar på att lägga kolektor i ån 2 x 400 meter
vp pump ivt grenline ht plus 17 E

men har lite andra funderingar på detta?....

Då jag tror att man kan ta ett stort kylelement o cirkulera brinen i vad tror ni om d´

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2006, 20:28:39 »
Hej bor intill en å funderar på att lägga kolektor i ån 2 x 400 meter
vp pump ivt grenline ht plus 17 E

men har lite andra funderingar på detta?....

Då jag tror att man kan ta ett stort kylelement o cirkulera brinen i vad tror ni om d´

Jag tror mer på slang, ett element tror jag kommer att bli en stor isklump efter ett tag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2006, 20:40:59 »
Det är möjligt, men det borde bara bli lite gann där brinen går in då växlingen borde bli näst intill total då vattnet rinner igenom konvektorn o dom kan växla ca 35 kwh i luft vatten är ju lite tätare det borde ju bli en enorm kapasitet ???

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2006, 21:04:38 »
Har haft liknande funderingar men kom fram till att det inte är tillÃ¥tet att lägga i rinnande vatten. Det kanske är olika mellan kommunerna!       
Iofs behöver man väl inte fråga kommunen om allting, men det krävs väl bygglov!
                                                                                                                                  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2006, 21:10:37 »
Det är lättare att fÃ¥ förlÃ¥telse en tillÃ¥telse  :)


Men tror du det skulle funka det kostar ju inte så många kroner att prova nästan bara lite bränvin

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2006, 21:42:56 »
Samt en lite obetydlig kostnad på en markvärmepump på 35000:-


Jag tror att det skulle fungera utmärkt!!                         Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2006, 08:50:39 »
Skulle nog hellre försöka få tag på en vvx från någon båt typ tubpanna eller liknande med rejäl kapacitet och suga in vaten från ån till huset och en liten brine krets där! ;)
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2006, 09:41:06 »
Skulle nog hellre försöka få tag på en vvx från någon båt typ tubpanna eller liknande med rejäl kapacitet och suga in vaten från ån till huset och en liten brine krets där! ;)
Den tanken slog även mig tidigare men inbillar mig att vattnet kommer att frysa i returledningen, kanske inte så länge det flödar men ex vid strömavbrott. Det går iofs fixa frysningen med värmekabel, vad avänder man i så fall för pump, funkar det med en ordinär cirkulationspump när kretsen är öppen, dessa pumpar suger väl inte någonting själv!
Värmeväxlaren är inget problem för mig att fixa!                 Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2006, 09:50:33 »
Nej du får nog använda dig av en grundvatten pump. Men om du gräver ner slangarna rejält oc dessa kommer fram under vattenytan så borde ingen frysrisk föreliga se bara till att du har flödesvakt vid växlaren så att vp stanar om du tappar flödet från ån annars blir det bara skrot av växlaren.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2006, 09:43:32 »
Om man gräver ner ett 20m kamflänsrörpaket en bit under botten i ån (den heter å men är snarare en älv) fryser den då? Det borde vara enklare att göra så då det känns som att det andra med att dra in älvsvatten i pannrummet till en värmeväxlare med den frysrisk/läkagerisk som föreligger känns otryggt!  

Jag gillar projekt och utmaningar men har lite för många just nu! Det är ändå kul att ha fått in tankarna på rätt spår så är det enklare när man ska fixa grejer!   Mvh  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2006, 10:30:45 »
Frysrisken/ läckagerisken borde inte vara större än i en grundvatteninstalation men ä man orolig för det fÃ¥r man väl bygga en liten isolerad lÃ¥da  vid Ã¥n och ha växlaren dÃ¥. tror kamflänsbateriet kommer frysa pÃ¥ till en isklump och flyta iväg
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2006, 15:06:18 »
Det jag menar med detta är att man ska sänka ner ett konvektorelement i ån o köra brinen i

ingen cirkpump med å vatten i panrumet typ som en stor lastbilskylare eller något likanande

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2006, 15:54:10 »
Säkraste kortet är att lägga ner en slang som förankras på botten och köra brine i, även om det blir en isskorpa på slangen så kommer den att funka. Blir det is på ett element som ligger på botten så sätter isen igen elementet och det tappar effektivitet.

Fast vill du experimentiera med att köra brine i ett kylelement sÃ¥ gör det.  a:gl
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2006, 23:50:21 »
Hej bor intill en å funderar på att lägga kolektor i ån 2 x 400 meter
vp pump ivt grenline ht plus 17 E

men har lite andra funderingar på detta?....

Då jag tror att man kan ta ett stort kylelement o cirkulera brinen i vad tror ni om d´

Man kan helt klart lägga slingorna mycket tätare i strömmande vatten än i mark, men eftersom vatten i rörelse inte skitar sig så har man vintertid lägre temperatur än 4ºC på botten, vilket oftast medför en viss påfrysning. Min uppfattning är att tätare än 15cm mellan slingorna är att be efter problem. Så någon form av kylelement avråder jag ifrån.

Vad som med största sannolikhet borde fungera är att kasta i några IVT-kopaktkolletorer, men de kostar nog en del.
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Kylelement i ån kan det gå
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2006, 00:47:09 »
Pratar vi norrlandsälv eller ?
Du kanske borde mäta temperaturen,, för om det är en bit kallare än de +4 som det skulle vara i stillastående skiktat vatten så blir det ju inte så värst mycket bättre än en vanlig markslinga och kanske inte så mycket billigare heller,
om du nu inte kan hitta nån riktigt stor kylare /växlare/element på skroten .... för vinsten skulle väl vara att rationalisera bort 800 m pem slang.
Hörde talas om ett storjordbruk härnere som hade satt en kollektor i lagÃ¥rn där det är +8 hela vintern ... DÃ… blir det bra ;) Kanske en vattenturbin är att föredra  _/-
Lycka till !
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!