Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lite kylmedium i Optima 700?  (läst 3398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad phl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
    • WHATEVER.NU
För lite kylmedium i Optima 700?
« skrivet: 14 februari 2013, 20:52:50 »
Har en Optima 700 från 2005 som hittils tuffat på rätt bra. På sistone har jag dock upplevt lite mycket ljud/vibrationer i radiatorsystemet och det är helt uppenbart att ljudet kommer från utedelen (Optima 700). När kompressorn går vibrerar det och låter en del i rören in till 290A/W. Fick därför för mig att kolla siktglaset för köldmediumet men blir inte klok på om det jag ser är normalt eller ej.

När pumpen gått ett tag (minst 15 minuter i det här fallet) ser jag köldmedium/vätska i nedre halvan av siktglaset medans det i övre halvan strömmar gas/tomrum/whatever. Normalt eller inte?
Lat är smart!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För lite kylmedium i Optima 700?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2013, 07:21:40 »
Hej!
Det låter inte OK, kontakta service.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad phl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
    • WHATEVER.NU
SV: För lite kylmedium i Optima 700?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2013, 09:58:01 »
Får väl försöka få tag i någon vettig servicekille. Firman som installerat pumpen (och som ligger hemma på gatan) kommer inte nära mitt hus igen.
Lat är smart!

Utloggad phl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
    • WHATEVER.NU
SV: För lite kylmedium i Optima 700?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2013, 17:42:10 »
Pratade med IVT:s kundsupport och han tyckte inte det jag beskrev lät som något problem. Ska höra med rekommenderad kylfirma vad de tar för att kolla över det hela.
Lat är smart!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite kylmedium i Optima 700?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2013, 20:03:14 »
Prova att filma med mobilen tittglaset frÃ¥n kompressorstart till det inte förändras nÃ¥got mer i beteende efter ett antal minuters gÃ¥ngtid - och lägg upp det Ã¥tkommligt för oss (tex dropbox).  sÃ¥dana filmer kan säga mycket mer om problemet än sidor skrivande av text - ett exempel pÃ¥ hur lyckat det kan bli är  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51032.0;topicseen (film-länken i nederkanten av första inlägget)

ditt tittglas bör bete sig på något liknande sätt som i den här filmen (kanske lite andra tider) då det nästan är ett skolexempel på hur det skall fungera när allt är rätt.

---

Personligen skulle jag vilja ha den filmen permanent (och med Per Lu:s tillstÃ¥nd) placerad i en 'referensavdelning' nÃ¥gonstans pÃ¥ forumet som referens att länka emot för att i framtiden visa en bra fungerande tittglas  när sÃ¥dana här frÃ¥gor dyker upp igen sÃ¥ att den finns kvar att referera till när Per Lu inte vill ha kvar filmsnutten pÃ¥ dropbox längre.

Det kan ocksÃ¥ vara bra att fÃ¥ till samma ställen filmer pÃ¥ tittglas som inte fungerar som önskat och förmodade/kända orsaker till detta som kommentarer   



« Senast ändrad: 16 februari 2013, 20:15:38 av xxargs »

Utloggad phl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
    • WHATEVER.NU
SV: För lite kylmedium i Optima 700?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2013, 20:59:06 »
Jag har faktiskt filmat mitt synglas men bara en liten snutt när kompressorn jobbat en bra stund. Har lite svårt att se exakt hur kylmediumet rinner i Per Lu:s film men mitt synglas ser ut ungefär som det gör i Pers film vid 1:00-strecket.
Lat är smart!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite kylmedium i Optima 700?
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2013, 01:25:23 »
Per Lu:s vätskeström är frÃ¥n vänster till höger - att det blir en bubbla precis i underkanten pÃ¥ vänster sida beror pÃ¥ att det blir baksug där vätskestrÃ¥len rusar in i kammaren och om det inte finns nÃ¥gon som helst underkylning i kondensatet  sÃ¥ blir det en gasbubbla vid minsta lilla tryckfall som tex. baksugsvirveln ger. Väntar man kort stund till efter 1 minut i filmen sÃ¥ försvinner även den bubblan dÃ¥ trycket ökat ytterligare lite dÃ¥ början av kondensorn ha blivit varmare, kompressortrycket ökat en smula för att kondenseringen skall fortsätta där fast det är nÃ¥got varmare  vilket gör att den nÃ¥got svalare kondensatet i slutet av kondensorn inte längre ligger precis pÃ¥ kokpunkten och dÃ¥ blir det ingen bubbla i baksugsvirveln dÃ¥ tryckfallet inte är tillräckligt för att det skall bli koka och bli nÃ¥gon gasbubbla (virveln finns kvar men syns inte längre).

Du menar att din bubbla aldrig försvinner  helt ???

Detta behöver inte betyda nÃ¥got mer än att du inte fÃ¥r nÃ¥gon underkylning för att du kanske har hög genomströmmning av varmbrine och inte fÃ¥r tillräcklig hög temperaturdelta mellan in och utlopp - R407C har glide och ofta behöver ha lite temperaturdelta för att fullkondensera dÃ¥ proportionerna mellan gas och vätska inte följs exakt sÃ¥ att de kondenserar vid samma temperatur hela vägen. 

SÃ¥ länge det inte är bubblor som följer med vätskeströmmen ut ur tittglasets utlopp sÃ¥ skulle jag inte bekymra mig sÃ¥ mycket, ev. prova att strypa/minska farten pÃ¥ cirkulationspumpen pÃ¥ varmbrinen en smula och fÃ¥ upp lite större temperaturdelta mellan in och utgÃ¥ng  om det är plattvärmeväxlare i din maskin och se om bubblan försvinner efter ett tags körande - ibland kan man fÃ¥ vänta ganska länge innan bubblan försvinner, speciellt om maskinen har varit stillastÃ¥ende länge.

Är kondensorn i förrÃ¥dsberedare sÃ¥ kan det ocksÃ¥ ta lÃ¥ng tid innan man fÃ¥ underkylning om VP stÃ¥tt stilla länge dÃ¥ det kan ta tid att fÃ¥ skiktningen med olika temperaturer pÃ¥ olika delar av kondensorspiralen i beredaren om beredaren är hyffsad jämnvarm/kall vid start.  I andra trÃ¥den med Per Lu:s film sÃ¥ nämns det att det kan gÃ¥ 5-6 minuter drift innan sista bubblan är borta om man utgÃ¥r frÃ¥n kall beredare.


Utloggad phl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
    • WHATEVER.NU
SV: För lite kylmedium i Optima 700?
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2013, 22:52:20 »
Tog faktiskt hit en servicekille, om inte annat för att få verifierat alla inställningar jag pillat med på styrningen. Fick en bra pratstund med bra svar på mina frågor. Mängden kylmedium var fullt tillräckligt.

Häromdagen insåg jag dock att mjukstarten som monterats till kompressorn vid installation inte fungerade som den skulle. Resulterade i att kompressorn lastade faserna snett samt "ryckte till" i varvtalet ungefär en gång i sekunden. Plockade bort mjukstarten och nu går den mycket jämnare och finare. Dock tycker jag fortfarande att det vibrerar en del i rören.

Har inga flexibla rörbitar mellan utedelen/kompressorn och resten av värmesystemet, är det värt att lägga pengar på att montera dit sådana?
Lat är smart!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För lite kylmedium i Optima 700?
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2013, 16:48:05 »
Sitter det inte slangar inuti Optima'n? Det gör det på den billigare Air, men det kanske är ett nyare påfund...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad phl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
    • WHATEVER.NU
SV: För lite kylmedium i Optima 700?
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2013, 20:44:18 »
Inga slangar vad jag sett men jag har inte grävt runt så mycket i utomhusdelen. Installationsanvisningen rekommenderar ju slangar på anslutningen så jag förutsätter att sådana saknas på själva enheten.
Lat är smart!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!