Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SmÃ¥ Vindkraftverk  (läst 5442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MelkerMolin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Små Vindkraftverk
« skrivet: 17 februari 2009, 10:10:49 »
Hej jag är en student på Designhögskolan i umeå.
Jag jobbar på ett projekt där vi ska utveckla och designa ett litet vindkraftverk.

Jag ska lägga fokus på att göra ett koncept för villor/ villaföreningar och höghus (montera på taket) i tätbebyggt område.
Och nu är jag lite intresserad av att höra vad ni användare är intresserad av att få ut av ett vindkraftverk, förutom el såklart.
Vill man kunna spara elen i batterier, eller använda som ful-el och värma vatten.
Kunna ta över elförsörjningen från vanliga nätet?
jag är lite grön på området och vill veta vad ni användare skulle vilja att ett vindkraftverk skulle kunna leverera.
Inga ideér är för dumma!
Ju mer galna det är desto bättre=)
Tack på Förhand!

/Melker

Utloggad cbillengren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Små Vindkraftverk
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2009, 15:10:07 »
Ja du, Mycket man kan göra med el.
jobbade på ett företag innan som var i lågenergi byggnation och där höll vi just på med ett villaprojekt.
2 hus ett litet vindkraftverk i en bra vindzon(kusten skåne) som om vi räknade rätt skulle man kunna värma husen plus få lite betalt tillbaka på elproduktion.
Kollade upp detta mot min hemstad för jag hade en tanke på sätta en turbin i min trädgård men kalkade på att med dom nya mätarna så skulle det precis gå ihop sig.Mot gamla mätare som backar om du producerar mer än du gör åt.
Problemet är ju att vindkraftselär inte konstant,Alltså så är elen billigare.

Finns bra hemsidor och många kinatillverkare av vindkraftverk så sno lite idéer av dom för dom har väl snott dom av oss *roflmao*

Intressant det där med vind och sol.
Finns säkert mycket nyttigt på detta forumet å läsa och troligtvis massa på nätet.
Vindkartor finns som man kan räkna på b.l.a.

MVH
Claes

 



Utloggad mrcaspian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Små Vindkraftverk
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2009, 16:05:36 »
Har varit inne på din ide för många år sedan. Skulle vilja ha ett lite vindkraftverk på taket.
Låta energin gå direkt ner och brännas i en elpatron i accutanken/tekniktanken.
Som värms annars med ved och sol.
Skulle inte behöva någon infasningsutrustning, gör inget om Du inte håller 50 Hz exakt eller om Du ens når upp till 230 V.
Sen har man bara en termostat som slår ut kontaktorn till verket vid ca 90 grader.
En sån vill jag ha.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Små Vindkraftverk
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2009, 19:09:30 »
Eftersom Vattenfall...

alltmer börjar fungera som ett monopolföretag, i stil med Systembolaget och Apoteket. Så tror jag aldrig att svenska politiker får modet att göra som sina mera miljömedvetna och affärsmässiga kolleger i Tyskland:

- Ålägg kraftdistributörerna att stå för anslutningskostnaderna, när en konsument vill ansluta solceller eller vindkraftverk till nätet.

-Ålägg kraftproducenterna att betala grosshandelspris för konsumentproducerad el.

-Erbjud konsumenten att få tillbaka inmatad el (vid tex vindstilla) till grosshandelspris utan skattepåslag.

Så skulle det bli fart på småskalig vindkraft.

Nu är det tyvärr inte så! Den bästa/enklaste metoden för en villaägare i Sverige är nog det som föreslås av mrcaspian. Dvs att låta energin gå direkt ner i Varmvattentanken. Tyvärr konkurrerar den då ekonomiskt med billig värme från värmepumpar.

Men... när vi får laddhybridbilar kan det bli annorlunda.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Små Vindkraftverk
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2009, 11:26:26 »
Börjar bli intressant detta, håller med föregående, låt dessa små verk köra egen "firma", som värma eller ladda batteri och sen omvandlare.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!