Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SmÃ¥ Vindkraftverk  (läst 5442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MelkerMolin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Små Vindkraftverk
« skrivet: 17 februari 2009, 10:10:49 »
Hej jag är en student på Designhögskolan i umeå.
Jag jobbar på ett projekt där vi ska utveckla och designa ett litet vindkraftverk.

Jag ska lägga fokus på att göra ett koncept för villor/ villaföreningar och höghus (montera på taket) i tätbebyggt område.
Och nu är jag lite intresserad av att höra vad ni användare är intresserad av att få ut av ett vindkraftverk, förutom el såklart.
Vill man kunna spara elen i batterier, eller använda som ful-el och värma vatten.
Kunna ta över elförsörjningen från vanliga nätet?
jag är lite grön på området och vill veta vad ni användare skulle vilja att ett vindkraftverk skulle kunna leverera.
Inga ideér är för dumma!
Ju mer galna det är desto bättre=)
Tack på Förhand!

/Melker

Utloggad cbillengren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Små Vindkraftverk
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2009, 15:10:07 »
Ja du, Mycket man kan göra med el.
jobbade på ett företag innan som var i lågenergi byggnation och där höll vi just på med ett villaprojekt.
2 hus ett litet vindkraftverk i en bra vindzon(kusten skåne) som om vi räknade rätt skulle man kunna värma husen plus få lite betalt tillbaka på elproduktion.
Kollade upp detta mot min hemstad för jag hade en tanke på sätta en turbin i min trädgård men kalkade på att med dom nya mätarna så skulle det precis gå ihop sig.Mot gamla mätare som backar om du producerar mer än du gör åt.
Problemet är ju att vindkraftselär inte konstant,Alltså så är elen billigare.