0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Detta med framledningstemperatur är nåt jag också frågat om när jag haft "offertbesök". Jag vet att jag har rätt varmt vatten som går ut från el-kasetten vid en kall dag. Min Parca el-kassett (6/12 kW) från 1985 får jobba hårt. Man håller inte på rörledningen i en sekund ens. Kan det vara 60-65 grader? Jag har ej mätt. Jag vill givetvis att det ska gå hålla värme i huset även när det är riktigt kallt- -35 grader är ju tex inte så kul utan värme. Jag har dessutom förstått att VP:en är mindre effektiv om den får jobba mot höga temperaturer och att den dessutom inte mår särskilt bra av att "jobba på max" hela tiden. Stämmer detta?
Kalkylerna från IVT och Nibe är väl rätt lika vad jag kan se. De har räknat på ett effektbehov (värme+vatten) 30000 kWh * pannverkningsgrad på 95% = 28500 kWh. Besparingen verkar hamna på 19690 kWh (IVT) och 20557 kWh (Nibe). Som jag förstår ska inte det vara helt orealistiskt. Fast det såklart, får VP jobba mot höga temp. så blir kanske den siffran lägre, eller?
Angående om om att kanske 1235-8 är klen. Jag vet inte hur stor del av mina säg 30000 kWh som beror på min oexakta manuella reglering. Kan det vara så mycket som 3000 kWh? Isåfall går det kanske jämt upp mot att öka temp. i källaren?
Riskerna som du säger med att överdimensionera låter ju inte lockande precis. Vad skulle vara nackdelen om 1235-8 är lite underdimensionerad? Är det enda att elpatronen fär jobba onödigt mycket = något högre elförbrukning, eller är det också att jag helt enkelt inte får värme i huset en kall dag?
Ingen installatör har pratat om en större pump. Det som i och för sig talar för att installatörerna har koll är att de faktiskt har gjort många installationer i området och i liknande hus. Jag vet att många hus i mitt 60-tals område (nästan uteslutande 1 - 1 1/2 plan med källare i området) har ligger/har legat på en liknande förbrukningsnivå som jag. Jag ska höra med installatörerna om detta med att eventuellt gå upp till en något större VP.
Angående volymtank. Jag kanske ska låta min VV-beredare stå kvar och installera ifall mina radiatorer inte har tillräcklig volym?Jag förstår att en volymtank borde ge nån sorts tröghet i reglersystemet. Min första tanke är att det borde bli nån effektförlust (i alla fall om det inte är nödvändigt att ha volymtank), jag tänker att VP måste värma upp onödigt mycket vatten? Men kan man med en volymtank få VP att jobba mot en lägre temp., och därigenom få bättre COP, eller? Som sagt jag är långt ifrån kunnig på området men man måste väl få spåna lite ändå . Finns det andra skäl att installera en volymtank än att radiatorsystemet är för "klent"?
En till fundering kring beräkningar i offerterna. Maximala effektbehovet ligger enligt dessa mellan 8,6-9,5 kW. Jag tänker att jag utifrån mina siffror de senaste åren kan gå in och läsa av maximalt effektbehov. En riktigt kall dag ligger jag på säg 250kWh/24h = 10 kWh. Men det handlar ju inte om många dagar på en femårsperiod som detta inträffat, men jag tänker att max effektbehov borde väl vara den högsta effekt som överhuvudtaget nån gång behöver tas ut? Kan man räkna så för att få fram max effektbehov?
Även om du har en volymtank så måste du i upp i samma temperatur tyvärr - radiatorerna behöver ju temperaturen för att klara att värma huset.
Citat från: digitalrobert skrivet 08 oktober 2007, 00:26:41Även om du har en volymtank så måste du i upp i samma temperatur tyvärr - radiatorerna behöver ju temperaturen för att klara att värma huset. Stämmer det? Hos mig ligger börvärdet idag kanske på 27 grader, men varje gång pumpen går igång för att beta av lite gradminutrar så kommer den ganska snabbt upp i allt högre temperaturer, upp mot 40 grader. Skulle inte en volymtank göra att den betar av gradminutrarna på en lägre snitt-temperatur?