Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offerthjälp  (läst 4545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Offerthjälp
« Svar #15 skrivet: 09 oktober 2007, 20:38:08 »
Även om du har en volymtank så måste du i upp i samma temperatur tyvärr - radiatorerna behöver ju temperaturen för att klara att värma huset.
Stämmer det?  Hos mig ligger börvärdet idag kanske pÃ¥ 27 grader, men varje gÃ¥ng pumpen gÃ¥r igÃ¥ng för att beta av lite gradminutrar sÃ¥ kommer den ganska snabbt upp i allt högre temperaturer, upp mot 40 grader.  Skulle inte en volymtank göra att den betar av gradminutrarna pÃ¥ en lägre snitt-temperatur?
Du har naturligvis rätt Ridax (och DrRegor med).
Jag har antagligen tagit ledningen i Giro d'Italia med denna kommentar - ber om ursäkt för detta och har läst på om gradminuter-styrning.
 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Offerthjälp
« Svar #16 skrivet: 09 oktober 2007, 23:33:04 »
Tycker det är konstigt att du har fått 1235-8 som rekommendation när jag också fått det i samstämmiga offerter och jag "bara" har uppgett 33 000 kWh. Det borde ju skilja ett snäpp tycker jag. Har de överskott på 1235-8 på Nibe eller är offertörerna rädda att konkurrenterna offererar en -8 och kan komma ner några tusenlappar?

Men även jag har tvekat. Hade hoppats kunna gå upp ett snäpp i pumpeffekt för att få en garanti för varmvattenproduktion på VP vid kall väderlek och säkra framtida behov. Det skulle bara kosta mig 2500. Men jag har (till min stora besvikelse) lärt mig här att on-off regleringen är så känslig att man inte kan överdimensionera (20%!) utan påtagliga bekymmer med kompressorstarter och instabilitet. Till slut ringde jag även Nibe och de avrådde mig från att gå upp ett snäpp av samma skäl. Nu har jag begärt in offert på 1250 för att slippa ifrån att bestämma i förtid exakt vilken energiåtgång mitt hus ska ha nu och i framtiden. Jag tänker också värma mer utrymme så småningom, så det finns helt enkelt ingen bra siffra att dimensionera efter. Antingen blir det dåligt nu eller sen om jag fattat det rätt!

En annan sak: Ingen av (de renomerade) offertörerna eller Nibe har frÃ¥gat mig vilket Ã¥r uppgiften om mitt energibehov är ifrÃ¥n och följaktligen har ingen anpassat siffran efter Ã¥rets  kontra min-medel-max graddagar enligt SMHIs uppgifter. Om det är sÃ¥ känsligt som de uppger - borde de dÃ¥ inte begära in den uppgiften?

Pen
« Senast ändrad: 09 oktober 2007, 23:38:06 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!