Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Atria den bästa L/V:n ?  (läst 13971 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Atria den bästa L/V:n ?
« skrivet: 27 mars 2010, 09:43:33 »
Hoppas att vi kan få till en diskussion här gällande Atria och andra LV pumpar.  Börja ni

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2010, 10:21:10 »
Hmm....

På vilket sätt bäst?

Pris, effektivitet, minst antal fel, tystast utedel, snyggast eller?

På luft/luft har de liknande diskussioner och de brukar spåra ur, så det skall bli intressant att följa denna!
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2010, 10:45:36 »
Är det värmepumpar eller anabola karlar i trikåer ni diskuterar nu  *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2010, 11:48:42 »
En ganska enkel grej att mäta är.....Brine in och utetemp......är utetempen högre än brine in....så har man fölruster redan där.....
Men jag anser att Thermia Atria optimum är en av dom bästa lv på marknaden....men alla märken har sina svagheter/styrkor jämtemot sina konkurenter.....

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2010, 12:28:35 »
Det som skulle va en ide jag skulle vilja testa med en atria är att man kunde gräva ner låt säga 30 m slinga innan utedelen vilket kunde göra att man har både mark/luftvattenpump..........

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2010, 12:39:27 »
annars en gámmal markuspump....

Utloggad AJ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2010, 15:15:21 »
Har en Atria 8 som fyller 4 år nästa vecka. La en del tid första året för att finns rätt inställning på styret, avfrostningskruvor etc. Ger många sparade kronor, problemfri drift samt en styrenhet som ger lite "extra" för den som är intresserad. Har visat sig ha en engagerad producent och regionsansvarig som tar tag i eventuella problem som kan uppstå (rejält kass åf som satte in den...)  Thumbsup från mig, oavsett eventuella förluster (som jag tycker vägs upp av att ha pumpen inne).

Att ställa en annan L/V med det dyra i utedelen där jag bor (bredsida mot havet) där ALLT korroderar (kanske inte Titan grad 5 eller högre...) intresserar mig inte. När utedelen havererar så kan jag byta ut den för en (rimlig) kostnad...
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2010, 15:21:34 »
Helsingborg, Skåne. Du ser det på min användarinfo, nedan ser du vad den förbrukat jämfört med när vi hade olja. Vi värmer även källare på 80 m2 nu, vilket vi ej gjorde med oljan.

Om någon vet hur man skulle kunna kombinera med kort slinga nergrävd på tomten (endast 650 m2 tomt) skulle det vara intressant att höra...
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2010, 17:05:20 »
Frågan är om det är värt det om det tillkommer mycket i kostnad. Misstänker att jag skulle kunna få 400 m2 uppgrävt som max om jag inte snyltar på granntomten...
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2010, 19:18:03 »
Ska man ändå gör om tomten framöver och får tillgång till en liten grävmaskin billigt så  Thumbsup

Rent praktiskt, finns det inte risk att man får problem (typ luft i brineledningen) när man stänger ner en slinga under några månader? Kommer man behöva köra i öppet kärl vid dessa omställningar eller finns det rimligt kostamma lösningar för att få ett enkelt och hyfsat underhållsfritt system?

När det gäller avfrostningen så borde det finnas ett sätt att sätta styret så att detta ej sker. Om jag kommer ihåg rätt kan man ställa om pumpen så att den förstår att den går mot markslinga istället.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2010, 21:48:19 »
Hej grabbar *vinkar*
Hittade tråden först nu..
Ser att VP redan fått svaret från C-C angående nackdelen med indirekta L/V.
En stor fördel ni inte tagit upp ännu i tråden är möjigheten att koppla till en frånluftsmodul... där finns mycket gratis-energi att hitta.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2010, 08:31:09 »
En DX-maskin förångar soppa mot utetemperaturen, medan en indirekt förångar mot Brinetempen...skillnaden i temp är ju det som ger förlusten.
Hur mycket kallare än uteluften är brinen normalt efter ett tags drift ?  10K
10 K är en hel del..man brukar säga att en temphöjning av brinen med 1 ºC höjer COP med 3%

Men detta ska man inte generalisera....Det hänger på mycket mer än så:
Hur stor och effektiv förångaren är (förmågan att växla energi till en så tät förångning som möjligt)
glykolinblandning (minimeras alltid till tillverkarens rek....vissa montörer "säkerhetsblandar" för fett )
ev påfrysning
stryporganets förmåga att reglera överhettning
samt att vissa saker till påverkar.

Så att räkna ut förlusterna blir lite osäkert...men de finns

Som jag nämnde tidigare...en frånluftsmodull som återvinner energi ur frånluften, och den indirekta har troligen gått förbi DX:en i effektivitet.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2010, 16:41:24 »
varför lagrar inte Thermia energi via vätskeledningen som Qvantum ?
Finns det något patent eller liknande ?
Det åtgår mängder med energi för att bara höja brinen till plusgrader (där avfrostning påbörjas) vid riktigt kallt ute.

Min pump skulle vara en DX med hetgasväxlare, varvtalsstyrd kompressor, samt med elektronisk expventil  Thumbsup
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #13 skrivet: 28 mars 2010, 16:58:01 »
titta på hur qvantum har löst det med avfrostningen , Underkylare  Thumbsup. och separat avfrostningstank.  ytterst små förluster  med avfrostningarna .
ska leta fram katalogen åt dig. det finns mer grejer i den som passar för större applikationer .
c-c

Intressant tråd, hänger också på då jag fortfarande inte skaffat mig en rejäl l/v än.
Ecodan som kör dx kör med något kallat "Flash Injection Circuit”, är det i närheten av er nämnda "hetgasväxling" ?,
och är det ett liknande trick som Qvantum kör med när dom laddar sin mini-brine-tank för avfrostningar.
Mer teknisk info på vad nu Flash Injection Circuit och Qvantum:s lösning är av intresse.
Är kylproffsen också av samma åsikt att en ev dx-maskin med allt inne förutom förångare och fläkt ev är bästa tekniska lösning? Och vad säger ni om den senaste trenden bland vissa aktörer att köra en storlek för stor twin rotary som man stryper för max 75% effektuttag.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Atria den bästa L/V:n ?
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2010, 17:19:29 »
skomakarns barn . vågar knappt berätta vad som värme min låda   ::)
ska du ta en atria och trolla med den . fixa 2 utedelar . större växlingytor ger en högre temp på brinen  :)  nyttja senoch förläng den kollektorn du har .med ett par 3 vägare fixar du styrningen  . års cop stiger och du spar mark kollektorn till kylan
c-c

Kan principen nyttjas även på dx, eller är det helt och hållet brine-maskin då ?
Sen detta med brine eller ev glykol, vad är absolut bäst med minst förlust (har för mig att man som bilägare ska byta glykolen efter 1-2år pga kemisk sönderfall, gäller ssmma med alkohol/brine)?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!