Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med radon-Ã¥tgärdas med luft-luft?  (läst 7215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
Hej!

Vad tror ni om att minska radonhalten i ett hus med en luft-luft pump? Om man öppnar upp ett hÃ¥l i väggen och monterar en luft-luft värmepump bredvid. Sedan försöker man montera en kanal mellan hÃ¥let och pumpen dvs försöker skapa ett undertryck.  Sedan skapar mekanisk frÃ¥nluft i toalett rum, vÃ¥trum etc SvÃ¥rast är väl att styra flödet sÃ¥ man inte fÃ¥r ett övertyck i huset.


AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med radon-åtgärdas med luft-luft?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2011, 21:02:25 »
Ja det kommer inte att fungera alls Vasaloppsåkarn så glöm detta helt!! Varför krångla till det hela genom att försöka experimentera med bl.a en luftvärmepump, hål i väggen mm, klart mkt bättre att du tar tag i det hela och löser radonproblematiken i ditt hus på ett riktigt sätt. ;) Hur hög radonhalt har du i huset?? Har du kontrollmätt på ett riktigt sätt med dosor under värmesäsong?? Var kommer radonet ifrån?? Är det markradon eller är det från byggnadsmaterialet eller ev båda delar?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med radon-åtgärdas med luft-luft?
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2011, 21:30:19 »
Du verkar ha central från- och tilluft idag enligt din signatur. Är det inte enklare att använda det befintliga ventilationssystemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Problem med radon-åtgärdas med luft-luft?
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2011, 22:15:04 »
Här håller jag med de två tidigare inläggena, skippa ll/vp experimentet. Gör det på riktigt sätt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: Problem med radon-åtgärdas med luft-luft?
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2011, 20:11:43 »
Hej!

Ok!

(Nej det är en kollega till mig som har hög radonhalt, ca 250)
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med radon-åtgärdas med luft-luft?
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2011, 21:53:04 »
Hej VasaloppsÃ¥karn!  Ja 250 bq/m3 var väl inte sÃ¥ mkt att prata om tycker jag eftersom gränsvärdet ligger väl fn pÃ¥ 200 bq/m3, inte sÃ¥ väldigt länge sedan som gränsvärdet lÃ¥g pÃ¥ 400 bq och när jag byggde i mitten av sjuttiotalet sÃ¥ lÃ¥g gränsvärdet pÃ¥ 800 bq. Har aldrig brytt mig sÃ¥ mkt om att ens mäta radonvärdet men fick ett infall för ett antal Ã¥r sedan och gjorde 2 st mätningar med dosor 2 Ã¥r i rad vintern 2008-2009 och 2009-2010. 2008 fick jag ett Ã¥rsmedelvärde pÃ¥ 630 bq/m3 och 2009 blev Ã¥rmedelvärdet 740 bq/m3, jag har ingen radon frÃ¥n byggnadsmaterialet i huset utan detta var helt frÃ¥ga om markradon.
Jag tog ut en firma som kostnadsfritt gjorde ett hembesök och bara kollade av hastigt med mätutrustning att jag inte hade någon radon i byggnadsmaterialet samtidigt som de tog del av mina mätprotokoll från radonmätningarna. Sen fick jag ett åtgärds och kostnadsförslag på posten om jag skulle vara intresserad av att anlita dem vill säga för det fanns inget villkor om detta för hembesöket, de hade även med ett s.k "gör det själv paket" där kostnaden skulle bli mellan ca 16000-20000 kr och om firman utförde hela jobbet så skulle detta kosta 33000 kr och då var detta inkl 2 st sugpunkter i grundplattan 1 på vardera sidan av mittväggen i källaren, och då var detta bidragsberättigat med 15000 kr via en hel del byråkrati.
Jag har makadam under hela min grundplatta (även under både mitt och kantsulor) så jag frågade om det inte skulle räcka kanske med en sugpunkt eftersom makadam är väldigt luftgenomsläppligt, men de svarade bara att skall vi göra det och garantera att du kommer under 200 bq/m3 så är det 2 sugpunkter som gäller.
Då tog jag saken i egna händer och anskaffade en radonmätare (Ramon) som jag fick tag på till ett erbjudandepris på ca 2700 kr och mätte upp alla utrymmen i källaren så att jag på så sätt kunde ringa in området i källaren som markradonet kom ifrån och jag kunde därmed också planera var jag skulle placera utsuget för att det skulle göra störst nytta. Beställde sedan en kanalfläkt LPK 100B samt en varvtalsreglering i form av en 5-stegs trafo från Alig ventilation för 1684 kr, lite rör, krökar mm hade jag sedan tidigare på mitt centrallager så det var bara till att köra igång. Borrade upp ett hål i plattan, plockade upp ett par hinkar makadam ur hålet i plattan så jag fick till en skaplig brunn därunder, satte dit röret och tätade till ordentligt, monterade övriga rör och krökar inkl fläkten som kopplades in och ställdes in på 2:ans hastighet på trafon, och så har den gått sedan dess.
Gjorde sedan ytterligare en ny radonmätning nu under den senaste vintern 2010-2011 för att se resultatet av min egeninstallerade radonsug och det hade ju gjort susen förstås för då fick jag till ett årsmedelvärde på 50 bq/m3, dvs halva det önskevärde (100 bq) som man för inte så länge sedan diskuterade om att införa men som fick läggas på is för att kostnaderna skulle bli orealistiskt höga för berörda bostadsägare. :)

Mvh Raffen.       
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Johan W

  • Gäst
Johan W
SV: Problem med radon-åtgärdas med luft-luft?
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2013, 09:24:17 »
Vill bara skriva; Tack Raffen!
Efter att ha läst ditt inlägg bestämde jag mig för att följa ditt exempel.

Vi köpte vårt hus för ett antal år sedan, då gränsvärdet låg på 400 bq/m3. Huset hade då en mätning som visade på 470 bq/m3, men då Anticimex sa att man kunde enkelt lösa detta med ventilation så köpte vi huset. Tänkte faktiskt inte så mycket mer på det sedan. När gränsvärdet sänkts till 200 bq/m3 så bestämde vi oss för att göra en ny mätning vintern 2011-2012, den uppvisade då ett snittvärde (två mätdosor) på hela 760 bq/m3. En dosa i gillestugan (källaren), och en i vardagsrummet.

Sommaren 2012 så bestämmer jag och min hustru oss för att söka en lösning, ringer därför runt till 6-7 stycken proffs på radon. Alla vill ha runt 30.000 - 40.000:- för att åtgärda problemet (markradon). Vi bestämmer oss dock för att göra ett försök själva först. Köper en radonmätare och testar oss fram till det ställe med högst halt. Gör motsvarande lösning, med hjälp av rör från Biltema och fläkt (och trafo) från Ahlsells. Total kostnad ca 3.500:- (dyrast var mätaren). Köpte först en fläkt från Biltema, men det visade sig att den saknade sugkraften för att sänka radonhalten under gränsvärdet. Så vi köpte samma fläkt som du beskriver i ditt inlägg.
Har gjort en ny mätning via MRM, och fick i veckan resultatet (samma mätpunkter om sist). Denna gång fick vi ett årsmedelvärde på 50 bq/m3.
Fantastiskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!