Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hempulad flytande kondensering.....  (läst 13856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #15 skrivet: 14 november 2010, 00:26:17 »
Hur funkar en "riktig" flytande kondensering då?

Vid 'riktig' flytande kondensering jobbar VP'n direkt mot radiatorsystemet. Antingen har man en inverter-pump och effekten regleras så att tempen ligger precis på önskad framledning, eller så har man en on/off-pump som startar och stoppar med en viss hysteres runt börvärdet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #16 skrivet: 14 november 2010, 00:53:54 »
Ok, men hur kan man styra börvärdet? Funkar mitt förslag?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #17 skrivet: 14 november 2010, 07:57:33 »
jag har också funderat på detta det enda jag sett är en som monterat givare på vredet så när den är fullt öppen så går den i gång och när den börjar stänga så stänger den av vp skall ha bild nån stans men hittar den inte nu
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #18 skrivet: 14 november 2010, 10:18:08 »
Vad har du för Vpump, har den utegivare som styr den? Jag har också vedpanna/acktankar som jag kör vp flytande mot och tycker jag har kommit fram till en bra lösning.

Jag flyttade vpns tempgivare (fick förlänga kabeln) till acktankens övre del, innanför isoleringen. Flyttade den lite upp och ned och provade. Nu har jag vpns tempgivare monterad på radkretsens framledning nära acktanken. Verkar funka bra. Bara att hitta rätt kurva för vpn. När rätt vp kurva är hittad så står ju ackens shunt fullt öppen i autoläge. Vb fram pumpen går när Kb pumpen går. Har inte provat att elda ännu, men då bör vpns givare känna att den inte skall starta.
« Senast ändrad: 14 november 2010, 10:43:31 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #19 skrivet: 14 november 2010, 12:43:28 »
Jag har en riktigt gammal pump som heter HS Kedler Tarm, en dansk. Bara 1 enda stor utedel. Kompressor och grejjer är bytt -06. Sitter bara mekaniska styrningar. Har kopplingssschemat om det kan vara till någon hjälp. Pumpen är förövrigt inte inkopplad. Först tänkte jag bara dunka in den på mina ackumulatortankar o köra men nu vet jag inte. Vill göra det hyffsat meddetsamma. Min tanke för tillfället är att koppla VP parallellt med tankarna. Vp-retur till shunt. Vp-till till från radiatorreturen. Koppla min extra motorshunt mekaniskt på vp:n returtempvredet. Den ska sedan kopplas in mot mitt reglersystem som används vid shuntning mellan tankar och radiatorer.

Jag har fått ett råd och det är att koppla vp:n i serie med radiatorreturen och vrida på vp:n returtempvred manuellt. I börjar kanske det görs men det avtar med all säkerhet. Det är därför jag tänker på min extra shuntmotor som bara ligger o skräpar ändån.

Hur skulle ni som kan koppla??

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #20 skrivet: 14 november 2010, 14:09:01 »
Det lättaste och billigaste är som FRJO skriver att koppla värmepumpen över ändlägesbrytaren på den befintliga shunten så värmepumpen bara tillåts gå när den är fullt öppen.
kopplade in en värmepump på det sättet hos en kompis och det har fungerat bra.
broblemet blir ju med en luftvärmepump att du alltid måste ha flöde över den för att det inte ska frysa, och eldar du så kanske tempen blir för hög ut till värmepumpen så att den löser ut på högtrycksvakten.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #21 skrivet: 14 november 2010, 15:23:49 »
Ok. Men då blir det fast kondensering eller? Det vill man ju inte ha vad jag förstått det som, men men...
Hur bör man koppla in rören då? Till tank, i serie med returen på radiatorsystemet eller vilket sätt är bäst?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #22 skrivet: 14 november 2010, 15:58:39 »
Ok. Men då blir det fast kondensering eller? Det vill man ju inte ha vad jag förstått det som, men men...
Hur bör man koppla in rören då? Till tank, i serie med returen på radiatorsystemet eller vilket sätt är bäst?

Nej, den blir flytande eftersom värmepumpen bara får gå när shunten har nått fullt öppet läge, överstiger framledningstemperaturen börvärdet så stänger ju shunten och värmepumpen stannar.
det gäller att man har ganska stor tröghet på shuntstyrningen om man inte vill ha onödigt många start och stopp.

Mata värmepumpen från botten av tanken och skicka in det värmda vattnet från värmepumpen i toppen av tanken, på så sätt blir systemet lite trögare ändå.

OK, det här är ingen superduperinkoppling men en lowtech lösning som funkar hjälpligt för lite pengar, var det inte det du var ute efter?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #23 skrivet: 14 november 2010, 16:15:02 »
Hmm ok.  Sc:,h Men lÃ¥t säga att reglersystemet vill shunta ut 45 grader och värmen i tankarna inte räcker till sÃ¥ startar vp. Men vp bör ju dÃ¥ vara inställd pÃ¥ minst 45 grader för att det ska funka. Dagen efter kanske reglersystemet bara vill ha ut 40 grader och minskar dÃ¥ intaget frÃ¥n tankarna tills dom blir "tomma" dÃ¥ startar vp igen sÃ¥klart men den jagar ju sina "minst 45 grader" som är inställt pÃ¥ pumpen. DÃ¥ gör den ju alltsÃ¥ högre temp än vad som är nödvändigt. Eller tänker jag fel? Jag trodde uttempen frÃ¥n vp skulle vara automatísk variabel och ändra sig beroende av utetemp. AlltsÃ¥ att vp inte ska lyfta mer än nödvändigt för stunden.

Jodå cougar du har rätt, jag vill ju ha igång grejjerna billigt och "lätt" men ändå så bra som det går.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #24 skrivet: 14 november 2010, 16:25:04 »
Njae.. värmepumpens termostat får du ställa på max vad den kan ge, värmepumpen kommer ändå inte att starta om inte shunten är fullt öppen.

tex om huset kräver 30 ºC och det är kallare i tanken så startar värmepumpen tills tempen når 30 ºC, då börjar shunten stänga och värmpumpen stängs av.
sjunker utetempen sÃ¥ huset kräver högre temp enligt kurvan sÃ¥ öppnar shunten och värmepumpen startar tills den nÃ¥tt det nya börvärdet och shunten stängs tillsammans med värmepumpen.  flytande kondensering
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #25 skrivet: 14 november 2010, 16:46:58 »
 Thumbsup

Trodde uttempen ändrade sig hela tiden, att pumpen lyfte till olika temperaturer beroende på vad huset ville ha... jaja.........Då behöver jag ju bara dona dit en knapp vid shuntvredet. :D

Kan man koppla in det värma vpvattnet pÃ¥ röret som gÃ¥r till shunten? Besparar mej massor av arbete dÃ¥ tankarna är inbyggda. Fast dÃ¥ hinner man ju inte laga till sÃ¥ mycket varmt vatten. Hmm.  huvuddunk

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #26 skrivet: 14 november 2010, 16:53:48 »
Thumbsup

Trodde uttempen ändrade sig hela tiden, att pumpen lyfte till olika temperaturer beroende på vad huset ville ha... jaja.........Då behöver jag ju bara dona dit en knapp vid shuntvredet. :D

Kan man koppla in det värma vpvattnet pÃ¥ röret som gÃ¥r till shunten? Besparar mej massor av arbete dÃ¥ tankarna är inbyggda. Fast dÃ¥ hinner man ju inte laga till sÃ¥ mycket varmt vatten. Hmm.  huvuddunk

mmm...det kan fungera hjälpligt, det säkraste är ju att koppla på tanken.
Kom att tänka på en sak, vi har inte pratat varmvatten, tar du varmvatten från acktanken så faller ju hela ide'n
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #27 skrivet: 14 november 2010, 17:21:55 »
Sorry, menade givetvis inte tappvarmvatten. Det lagas i en elvvb. Men om jag ska ansluta till tanken så är det bättre över eller under radiatoruttaget?

Lite OT men om jag hade haft en vvb i tankarna så hade den väl kunnat förvärma tappvarmvattnet för elvvb?
« Senast ändrad: 14 november 2010, 18:10:28 av CHEMAS »

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #28 skrivet: 14 november 2010, 19:49:30 »
Det lättaste och billigaste är som FRJO skriver att koppla värmepumpen över ändlägesbrytaren på den befintliga shunten så värmepumpen bara tillåts gå när den är fullt öppen.
kopplade in en värmepump på det sättet hos en kompis och det har fungerat bra.
broblemet blir ju med en luftvärmepump att du alltid måste ha flöde över den för att det inte ska frysa, och eldar du så kanske tempen blir för hög ut till värmepumpen så att den löser ut på högtrycksvakten.
Nibe vp löser inte pÃ¥ högtrycksvakten. Min stannar pÃ¥ pÃ¥ inställt läge pÃ¥ 45 i returtemp sen kan jag ellda upp till 80 ºC  när den sjunker till 38 sÃ¥ starta vp som vanligt igen
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #29 skrivet: 15 november 2010, 20:23:29 »
Hur har ni löst problemet med att man förstör skiktningen när man har eldat? Man har ju inte lust att stoppa flödet genom vp pga frysrisken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!