Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pannan lagt av  (läst 2915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pannan lagt av
« skrivet: 07 september 2016, 10:49:12 »
Hej allihopa!
Har ett litet problem, kanske stor?
Jag kan inte återställa larmet om "motorskydd kompressor" jag trycker på återställningsknappen, men inget händer, försökt hålla in knappen också, men går ej att återställa. Har även provat att stänga av pannan i 5 - 10 minuter och återstarta, men går inte att återställa larmet ändå.
Jag misstänker att detta har hänt i samband med att 1 propp i "huvudledningen" dvs vid elmätaren har gått sönder, och då har min sambo gått ut och bytt 2 proppar (förutom den som var sönder) :D och sedan bytte jag den trasiga när jag kom hem från jobbet.
Men iallafall, detta har hänt säkert när proppen gick... och nu kan jag inte återsälla larmet... någon som har en bra tips på problemet??
Pannan är en CTC ecoel v2 2004, och ctc ecoair 107, installerad i huset 2005
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pannan lagt av
« Svar #1 skrivet: 07 september 2016, 11:28:04 »
Börja med att kolla att har spänning fram på alla tre faserna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pannan lagt av
« Svar #2 skrivet: 07 september 2016, 11:35:50 »
Jupps, det har jag gjort, och det var rätt spänning fram....
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pannan lagt av
« Svar #3 skrivet: 07 september 2016, 12:34:45 »
Med "tryckt på knappen" menar du då att du tryckt på återställningsknappen på själva motorskyddet, eller på en återtällningsknapp i displayen?
Om det är som på Nibe så måste man fysiskt återställa överströmsskyddet.

Om det är det du försökt, men utan framgång så kanske överströmsskyddet är trasigt, de kan nog smälta om det blir fööör varmt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pannan lagt av
« Svar #4 skrivet: 07 september 2016, 12:37:44 »
Jag menar då att jag har tryckt på en knapp på framsidan av värmepumpen, inte på någon mekanisk motorskydd... detta är då en ctc, finns det någon sådan på min i så fall, och var skulle den då kunna sitta?
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pannan lagt av
« Svar #5 skrivet: 07 september 2016, 12:53:08 »
Nja, har försökt läsa i manualen men kan inte se att det skulle behövas mer än återställning på fronten.

Du skulle kanske titta på denna tråd?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57003.0
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pannan lagt av
« Svar #6 skrivet: 07 september 2016, 13:16:40 »
kanon, tack för tråden... som det ser ut så kommer detta innebära en djupare undersökning.... om det nu inte finns någon annan som har en lättare lösning....?? :D
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pannan lagt av
« Svar #7 skrivet: 07 september 2016, 13:29:54 »
jag skulle i alla fall kolla det här innan jag ringde efter hjälp.

Återställning vid larm
Du återställer larmet genom att trycka på återställningsknappen på panelen. Om flera
larm uppstått visas dessa efter varandra. Om någon av pressostaterna (hög- eller lågtryck)
har löst ut, måste den först återställas bakom värmepumpens frontlucka innan du kan
trycka på panelen.
Luckan öppnas genom att den lyfts upp så att luckans nedre kant går fri från
bottenplåten. Pressostaterna finns i en så kallad dubbelpressostat som är monterad
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pannan lagt av
« Svar #8 skrivet: 07 september 2016, 14:33:35 »
Det är inget med hög/låg presostaten iallafall... den varnar för motorskyddet till kompressorn och går ej att återställa... måste ha hänt när proppen i huset gick... däremot så kan jag köra pumpen manuellt i menyn... tja, vi får väl se när jag väl kommer hem å pillar lite :)
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pannan lagt av
« Svar #9 skrivet: 08 september 2016, 06:26:00 »
Problemet löst!
Jag gjorde såhär att jag öppnade upp pannan, och kollade lite snabbt om vad som finns bakom plåten på panelen, och mycket riktigt, det var lite komponenter där, och några kontaktorer. Bröt spänningen in, och pillade lite på all kontaktorer som var där... sedan satte jag igång strömmen till pannan, och då funkade allt igen...
Så att med andra ord måste man våga göra lite själv.... :)
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pannan lagt av
« Svar #10 skrivet: 08 september 2016, 06:34:17 »
Det låter inte bra om det räckte att pilla lite på nån kontaktor. Förmodligen är kontakterna brända eller nåt och det är bara en tidsfråga innan det blir nya problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pannan lagt av
« Svar #11 skrivet: 08 september 2016, 08:30:08 »
Inte nödvändigtvis, detta hände som sagt i samband när en propp i huset gick (proppen vid elmätaren) och sedan gick min sambo ut för att byta ut den, fast hon bytte de 2 som var OK, och inte den som egentligen var trasig, så att hon bröt hela huset om man säger så, förmodligen hände något just vid det ögonblicket.... så att vi får hålla tummarna... :)
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pannan lagt av
« Svar #12 skrivet: 08 september 2016, 08:32:05 »
En kontaktor är väl antingen pÃ¥ eller av om den har spänning eller inte. Som du beskrev det sÃ¥ ändrades kontaktorn när du pillade pÃ¥ den med spänningen avstängd. Det är inte normalt...  :P
 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pannan lagt av
« Svar #13 skrivet: 08 september 2016, 08:37:23 »
En kontaktor kan även ha en inbyggd motorskydd, och enda sättet att nollställa motorskyddet är att trycka på motorskyddet som är på kontaktorn, jag tittade inte så noga tyvärr vad det var för en kontaktor, men kan mycket väl varit en sådan med en inbyggd motorskydd....
Men som sagt, hoppas verkligen att det var bara ett tillfälligt avbrott... det kan också mycket väl vara så att om motorskyddet löser flera ggr nu i veckan, då är det något fel på kompressorn...
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Pannan lagt av
« Svar #14 skrivet: 08 september 2016, 09:16:03 »
Det som är helt vanligast är att motorskyddet är sammanbyggt med kontaktorn, tanken är att man kan använda samma kontaktor för en mängd olika motorstorlekar och det "bara" är  själva motorskyddet som är olika.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!