Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Vatten  (läst 3417 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaSilva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sparsör
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luft/Vatten
« skrivet: 02 februari 2005, 20:51:22 »
Har hört att Luft/Vatten Värmepump inte klarar sig så bra i -10 o lägre. Nån som har lust att ge mig lite mer information om detta då jag e ny i ämnet o funderar på att skaffa mig en sådan....
IVT HT+ C7

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Luft/Vatten
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2005, 21:07:55 »
Har hört att Luft/Vatten Värmepump inte klarar sig så bra i -10 o lägre. Nån som har lust att ge mig lite mer information om detta då jag e ny i ämnet o funderar på att skaffa mig en sådan....

kompisen kör en nibe 2010 & den känner av ute tempen, vid -10 så stänger den av sig.

TROR den du ligger pÃ¥ gränsen för att ge +-0  & dÃ¥ är det bättre att köra pÃ¥ el o spara kompressorn
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad DaSilva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sparsör
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Vatten
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2005, 21:15:41 »
Oki....  de är sÃ¥ alltsÃ¥... för lite luftfuktigehet. DÃ¥ fÃ¥r man spara sin Olja/El panna o toppa med Elpatronen dÃ¥.
Men det är -10 överlag???  Eller beror det pÃ¥ vad det är för vätska i ledarna???
IVT HT+ C7

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Vatten
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2005, 21:30:27 »
Jag tror de flesta märken ligger på runt -10 grader för att stänga av. Min CTC stängs av när det blir -11 grader. Det går inte att ändra. Nibe 2010 går att ställa in mellan -7 till -12 (-7 är default). Min gissning är att det ligger på denna nivå för alla pumparna som har R407 som kylmedia.

De flesta luft/luft värmepumpar kör med R410 och stängs inte av förrän vid mellan -15 till -20 grader.

Varför CTC:n stängs av vid -10 vet jag inte. Enligt specen har den COP på 2,5 vid -10 grader ute och 50 grader framledning, men förmodligen beror det på ett ökat slitage och minskad avgiven effekt under denna temperatur.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!