Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frekvensstyrd värmepump som kan styra pÃ¥ kb-temp?  (läst 12596 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
Hej, jag har en kund som en r22 maskin som värmer brineslingan med ett vattenbatteri i frånluftskanalen. Nu har styrningen pajjat och det är dax för en ny vp. Men jag har ingen aning om hur mycket effekt som brineslingan ger och inte maskinen heller eftersom det inte finns någon dokumentation. Någon som vet om det finns någon frekvensstyrd maskin som backar av kompressorn när kb bli för lågt och kan spetsa vb med en extern elpanna?

/anders

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2012, 17:38:01 »
Kom fram till 2 alternativ,
-Mäta upp luftflödet och räkna effekten och stoppa dit en on/off maskin.
-Begränsa hz på invertern där det blir ca 0 grader på kb efter någon timmes körning.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2012, 18:32:44 »
Hej, jag har en kund som en r22 maskin som värmer brineslingan med ett vattenbatteri i frånluftskanalen.
/anders
Förstod inte den raden  Sc:,h
antar att det är en V/V maskin där brinekretsen hämtar energi i en frånlufts/avluftskanal.
vet du brineflöde och :dt:  kan du beroende pÃ¥ brine-blandning räkna fram effekten.
eller sÃ¥ gör du som du var inne pÃ¥...mäter luftflöde och tempdiff batteri (l/s X 1,29 X  :dt: ) = effekt
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2012, 19:35:25 »
Finns ingen jord eller bergvärme slinga?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2012, 19:51:16 »
Förstod inte den raden  Sc:,h
antar att det är en V/V maskin där brinekretsen hämtar energi i en frånlufts/avluftskanal.
vet du brineflöde och :dt:  kan du beroende pÃ¥ brine-blandning räkna fram effekten.
eller sÃ¥ gör du som du var inne pÃ¥...mäter luftflöde och tempdiff batteri (l/s X 1,29 X  :dt: ) = effekt

Det är en v/v maskin från 95. Men eftersom den går på r22 så kan jag ju inte bara ta effekten på maskinen och sätta in en ny 407 maskin med samma effekt eftersom 22 är effektivare. Och eftersom batteriet sitter i frånlufskanalen vill jag inte sänka lufttempen för mycket och få kondens i ventilationsledningen.

Men det är precis som du säger, Men jag visste inte det räckte med att veta luftflödet så kunde jag få fram exakt hur mycket effekt jag kan plocka ur batteriet.

Carl: Nej, men då hade det vart mycket enklare!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2012, 22:02:19 »
Det är en v/v maskin från 95. Men eftersom den går på r22 så kan jag ju inte bara ta effekten på maskinen och sätta in en ny 407 maskin med samma effekt eftersom 22 är effektivare. Och eftersom batteriet sitter i frånlufskanalen vill jag inte sänka lufttempen för mycket och få kondens i ventilationsledningen.

Men det är precis som du säger, Men jag visste inte det räckte med att veta luftflödet så kunde jag få fram exakt hur mycket effekt jag kan plocka ur batteriet.
Men du skulle väl sätta dit en ny maskin?
då har inte köldmediet nån betydelse.... det är förångareffekten som ska bli den samma.
jag förutsätter att avluften är kondensisolerad när man haft Ã¥tervinning i den....och det är inte I kanalen det blir kondens  ;)
Med formeln ovan kan du beräkna avluftstempen med olika förångareffekter.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2012, 22:33:59 »
Men du skulle väl sätta dit en ny maskin?
då har inte köldmediet nån betydelse.... det är förångareffekten som ska bli den samma.
jag förutsätter att avluften är kondensisolerad när man haft Ã¥tervinning i den....och det är inte I kanalen det blir kondens  ;)
Med formeln ovan kan du beräkna avluftstempen med olika förångareffekter.

Ja det är en ny maskin som ska dit.
Det var förångareffekten jag vart ute efter hela tiden, men hade det setat en 407 maskin på 10 kw så hade jag ju bara kunnat byta ut den mot en ny 407 maskin på 10 kw utan att fundera över om det det skulle bli bra. Det var därför köldmediet hade betydelse. Men nu i slutändan när det gick att att räkna ut förångareffekt så hade det ju ingen betydelse ändå..

Avluften har bara vanlig mineralull på !!! ::) sig och ligger på en kallvind så det är inte kondensisolerat som man skulle vilja ha det,. men har det funkat i 17 år att köra på kb 5/1 så då lär det funka i framtiden också.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2012, 08:09:01 »
Hur ligger frånluftskanalen i förhållande till pannrummet, går det möjligen inte att få dit en FLVP?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2012, 09:14:09 »
jag vet inte vad vi pratar om för sorts hus...men dina tempkrav begränsar dig en aning...och jag antar 10kW var taget som ett exempel i fel härad.
Om vi antar att vi i en normalbostad följer BBR alt ventilerar ut 10-15 l/s per våtutrymme samt 10l/s ur kök som grundflöde (alternativet är 0,35l/s och kvm) de flesta normalvillor ligger alltså mellan 30-70 l/s.

Om vi tror att det är ett stort hus pÃ¥ 200 kvm (70l/s) och vill plocka ut energi tills luften är +5 ºC ur en frÃ¥nluftskanal med 22 ºC luft blir det inte mycket effekt ( 70l/s X 1,29 X  :dt:17 ) =  ca1535W
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2012, 09:22:44 »
jag vet inte vad vi pratar om för sorts hus...men dina tempkrav begränsar dig en aning...och jag antar 10kW var taget som ett exempel i fel härad.
Om vi antar att vi i en normalbostad följer BBR alt ventilerar ut 10-15 l/s per våtutrymme samt 10l/s ur kök som grundflöde (alternativet är 0,35l/s och kvm) de flesta normalvillor ligger alltså mellan 30-70 l/s.

Om vi tror att det är ett stort hus pÃ¥ 200 kvm (70l/s) och vill plocka ut energi tills luften är +5 ºC ur en frÃ¥nluftskanal med 22 ºC luft blir det inte mycket effekt ( 70l/s X 1,29 X  :dt:17 ) =  ca1535W

10 kw var ett exempel, Det är ett äldreboende på ca 2800 kvadrat som är uppbyggt i 4 st sektioner som har egna värme och ventanläggningar. Så det borde vara ca 700 kvadrat per anläggning. Men jag ska låna en luftflödesmätare på måndag så får vi svart på vitt.

Carl: Det finns alltså redan rör dragna idag till frånluftsbatteriet, så sätter jag dit en vanlig bergvärmepump så blir det som en frånluftvärmepump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2012, 10:08:25 »
Carl: Det finns alltså redan rör dragna idag till frånluftsbatteriet, så sätter jag dit en vanlig bergvärmepump så blir det som en frånluftvärmepump.

Fast skillnaden är att du växlar frånluft=>brine=>förångare istället för att ha förångaren direkt i luftströmmen.
Men nu ser jag att det är en större fastighet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2012, 10:12:43 »
Hej Andersktm .
Du har ovkn att tillgå för luftomsättningen i ett äldreboende ,
Sen valet av VP , vad ska den göra ? Finns tex möjlighet till hetgasladdning av VV mm
Tittat man lite enkelt pÃ¥ det du beskrivit av fastigheten sÃ¥ ligger kyleffekten pÃ¥ R22 VP pÃ¥ dryga 15 kW . Men denna siffra kan du inte andvända vid dimensioneringen . Det  mÃ¥ste räknas  plats!

Ett rÃ¥d till dig är att om du känner dig osäker pÃ¥ dimensionering och valet av ny VP , Ta kontakt med en VVS Ingenjör/konsult  som hjälper dig med det ,
Cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2012, 15:26:10 »
Hej, okvn har jag letat efter men den är det ingen som vet vart den finns.
Men problemet löste sig ju när jag via nibe fick reda på att det räcker med att veta luftflödet för att kunna dimensionera.

Jag har byggt rätt många större och mindre värmepumpsanläggningar typ kyrkor, hyreshus mm men nu har jag bytt jobb och vill lära mig att även räkna och dimensionera. Så jag har hyffsad koll men såklart det känns lite nevöst när det kommer till lite mer invecklade anläggningar.
Så någon konsult vill jag inte ringa, vill heldre att försöka lära mig allt istället.


Hej Andersktm .
Du har ovkn att tillgå för luftomsättningen i ett äldreboende ,
Sen valet av VP , vad ska den göra ? Finns tex möjlighet till hetgasladdning av VV mm
Tittat man lite enkelt pÃ¥ det du beskrivit av fastigheten sÃ¥ ligger kyleffekten pÃ¥ R22 VP pÃ¥ dryga 15 kW . Men denna siffra kan du inte andvända vid dimensioneringen . Det  mÃ¥ste räknas  plats!

Ett rÃ¥d till dig är att om du känner dig osäker pÃ¥ dimensionering och valet av ny VP , Ta kontakt med en VVS Ingenjör/konsult  som hjälper dig med det ,
Cocacola *vinkar*

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2012, 23:57:10 »
Sa dom att du bara behövde veta luftflödet, Nibe ?

Nja så är det inte , det finns några faktorer till som spelar in .
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2012, 07:55:02 »
Det beror väl på vad man vill uppnå?
Eftersom grejerna inte kommer ha någon avfrostningskapacitet på vattenbatteriet (såvida du inte bygger in nån) så blir det lägsta avlufttemp som styr hur mycket effekt det går att plocka ur frånluften. För detta så behöver man i princip endast frånluftsflödet.
Övrig uppvärmning måste då komma från nån annan värmekälla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!