Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme frÃ¥n en kollektor nedgrävd i en bäck  (läst 10854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« skrivet: 08 november 2010, 20:22:02 »
Hej,
jag har ett hus i Norra Stockholm som ligger bredvid en liten bäck som för det mesta har rinnande vatten även på vintern. Runt 1980 grävde vi ner en slinga på cirka 200 meter en halvmeter under botten (40 mm slang och fylld med etanol lösning).
Den värmepumpen gick tills runt 2005 dÃ¥ den havererade och inte var värt att laga pga R502 mm. I flera Ã¥r använde vi reservpatronen och värmde huset innan vi installerade en el-panna Elomax 250 (valdes pga sin flexibilitet och pris).  Nu sÃ¥ funderar jag pÃ¥ att komplettera med en ny värmepump och kollar pÃ¥ en CTC Ecopart 5 eller 7.5 KW. Huset är cirka 160 kvm och äldre med en förbrukning pÃ¥ runt 20 000 kWh, värms med vattenelement. Den gamla värmepumpen var pÃ¥ runt 5 kWh och slingan gick sällan under nÃ¥gon minusgrad även en kall vinter. Nu funderar jag pÃ¥ om man skulle ta en model större för att ha mer marginal. Det verkar dock vara fÃ¥ som har nÃ¥gon erfarenhet av en kollektor i botten pÃ¥ en bäck.

En kommentar jag fått är att de nya värmepumparna inte klarar av att låta kollektorn frysa så lågt som de gamla med R502 klarade. Tacksam för lite råd och synpunkter på storlek på pumpen mm/ Göran
GöranW

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #1 skrivet: 08 november 2010, 21:12:07 »
Jag tror du bör nöja dig med en 5 kW värmepump.
Dagens värmepumpar är nog lite effektivare och drar därmed mer effekt ur kollektorn vilken medför att den blir kallare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #2 skrivet: 08 november 2010, 21:39:00 »
Om de 20 000 kWh/år inkluderar hushållselen räcker 5 kW pumpeffekt gott och väl.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #3 skrivet: 08 november 2010, 23:41:31 »
Tack för svaren,
elförbrukningen inkluderar hushållsel men den borde nog vara högre. Glömde säga att jag har en IVT luft/luft värmepump som värmer upp cirka 60 kvm av ytan. Den tänkte jag isåfall flytta till en annat hus.

När jag jämförde priset pÃ¥ själva Ecopart värmepumpen är ju det inte sÃ¥ stor skillnad mellan 5 eller 7,5 kW varianten och det var därför jag funderade pÃ¥ den större. Tanken är att  kunna ta ut mera värme och även lÃ¥ta hela kollektorn samt botten pÃ¥ bäcken frysa igen om det skulle bli en riktigt kall vinter med barmark. DÃ¥ behöver  värmepumpen fortfarande kunna ge bra med värme även om det skulle bli nerÃ¥t -5 till -10 grader pÃ¥ inkommande vätskan frÃ¥n kollektorn.

Finns det någon nackdel med att välja den större värmepumpen och vid behov låta den köra ner slingan kallare bortsett från att den är något dyrare?




GöranW

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #4 skrivet: 09 november 2010, 07:43:05 »
200 m jordvärmeslang till en 7,5 kW maskin är inte att rekommendera, det kommer inte stanna vid -10 utan din VP kommer stoppa på låg brinetemp eller lågtryckspressostat om bäcken bottenfryser. Du är nog beroende av att ny energi tillförs till kollektorn om detta ska funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #5 skrivet: 09 november 2010, 09:06:40 »

När jag jämförde priset pÃ¥ själva Ecopart värmepumpen är ju det inte sÃ¥ stor skillnad mellan 5 eller 7,5 kW varianten och det var därför jag funderade pÃ¥ den större. Tanken är att  kunna ta ut mera värme och även lÃ¥ta hela kollektorn samt botten pÃ¥ bäcken frysa igen om det skulle bli en riktigt kall vinter med barmark. DÃ¥ behöver  värmepumpen fortfarande kunna ge bra med värme även om det skulle bli nerÃ¥t -5 till -10 grader pÃ¥ inkommande vätskan frÃ¥n kollektorn.


Pumpens effekt sjunker 4-5 % för varje grad lägre temperatur på ingående köldbärare. Det gör att det går inte att få ut 7,5 kW från en 7,5 kW pump med 200 meter slinga. Det blir någonstans mellan 6-7 kW.

Sen läste jag fel tidigare, fick för mig att 20 000 kWh/Ã¥r var värmebehovet men det var ju elförbrukningen till värmepumparna plus hushÃ¥llselen, borde ha reagerat pÃ¥ 160 m2 uppvärmd yta  :-[.Det gör att även en 7,5 kW pump troligen kommer att gÃ¥ kontinuerligt lÃ¥nga tider varje vinter och dÃ¥ är en pump pÃ¥ 7,5 kW ett högriskprojekt.

Det verkar som om tomten är rätt stor, finns det ingen möjlighet att komplettera med mer markslinga? Det är ingen större mening med en kraftigare pump om ingående köldbärare blir för kall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #6 skrivet: 09 november 2010, 17:26:54 »
Hej,
tack för era bra förslag!

Jag pratade med CTC idag och de räknade på min anläggning dock hade de ingen direkt erfarenhet av hur en kollektor nedgrävd i en bäck beräknas. Men rådet jag fick var att använda max en 5kW värmepump eftersom slingan är ganska kort (200m). Om det skulle bli problem föreslog de att jag skulle kunna komplettera genom att gräva ner 100 meter till på tomten.

Det knepiga var om bäcken blir bottenfrusen ner till slingorna som ligger på cirka 50 cm djup under botten. Det har aldrig varit något problem för den gamla värmepumpen men tydligen är nya mer känsliga för kall brinelösning. Enligt CTC stänger pumpen av sig vid en inkommande brine temp på under -5 grader för att inte ta skada.

Är det här ett genomgående problem med den nya köldmedierna eller är det beroende på hur Ecoparten är designad? Finns det någon annan model eller fabrikat som klarar kallare inkommande brine lösning utan att stanna?

GöranW

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #7 skrivet: 09 november 2010, 22:20:58 »
Det som ytterligare komplicerar saken är att det verkar vara en slinga på 2 x 100 meter och då spelar avståndet mellan slangarna också in. Jag har full förståelse för att CTC inte vågade räkna på slingan.

Har letat efter uppgift om vid vilken temperatur min pump stannar men har inte hittat någon.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #8 skrivet: 10 november 2010, 20:36:52 »
På nibe 1245 så är kbut larm default -8 kan ställas till -12 däremot sjunker effekten mycket på kolvkompressorn vid låg kb temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #9 skrivet: 10 november 2010, 20:44:39 »
Kollektorn består av en slinga på 200 meter och ligger som sagt nedgrävd i botten av en bäck. Alltid blöt sand med 40-50 cm mellanrum. Skall tillägas att det är mycket sällsynt att bäcken blir bottenfrusen.

CTC räknade på slingan och jämförde den med liknade värden som att den legat i vatten och då hade de rekommenderat 240 meter till huset. Ringde dem två gånger och andra gången fick jag tag på en trevlig och kunnig kille (service minded).

Men hur var det med moderna markvärmepumpar och slutar alla att gå när brinelösningen går under -5 grader? Några tips på pumpar som klarar lägre temperatur eller kommentarer?
GöranW

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #10 skrivet: 13 november 2010, 11:40:06 »
Hur var det med moderna markvärmepumpar och slutar alla att gå när brinelösningen går under -5 grader? Några tips på pumpar som klarar lägre temperatur eller kommentarer?
GöranW

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #11 skrivet: 13 november 2010, 13:11:55 »
Hur var det med moderna markvärmepumpar och slutar alla att gå när brinelösningen går under -5 grader? Några tips på pumpar som klarar lägre temperatur eller kommentarer?

Jag tror alla (de flesta iaf)värmepumpar kan beställas med en lägre inställning på lågtryckspressostaten så den går till många minusgrader, på bekostnad av COP förstås.
thermia har väl en luft-vattenvärmepump som baserar sig på en bergvärmepump med luftbatteri, den borde gå att använda i ditt fall om du vill köra kallare brine.
eller Kolla om du kan hitta en värmepump med något större förångare, typ terrawatts värmepump för grundvatten och kompletera med brinepump.

problemet med frysning runt rören kommer ändå att uppstå och effekten kommer att rasa rejält även om värmepumpen inte löser ut på lågtrycket...
Det absolut bästa är ju att gräva ner mer slang som Roland redan föreslagit
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #12 skrivet: 13 november 2010, 13:15:39 »
Thermia pumpar gÃ¥r till -10 in har jag för mig.  Cougar har en bra ide där med Thermia Atria. LV och kör mot bäcken när det är kallare än säg 0 ute eller ngt. Finns sÃ¥klart mÃ¥nga alternativ här och allt handlar bara om hur man vill att det ska fungera. Hel automatiskt och styrt via nätet. Det är inga problem att fixa till det. 

Blir  Thumbsup
« Senast ändrad: 13 november 2010, 13:20:04 av VP ORAKLET »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #13 skrivet: 13 november 2010, 13:54:53 »
Huset är cirka 160 kvm och äldre med en förbrukning på runt 20 000 kWh, värms med vattenelement.

Hur gammalt är huset? Har hela huset varit uppvärmt? 20 000 kWh/år till ett äldre hus på 160 m2 är så lite att jag ett tag fick för mig att det var elförbrukningen på värmepumptiden. Mitt hus skulle eluppvärmt inklusive hushållsel dra över 25000 kWh/år och det är bara 3/4 av ytan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #14 skrivet: 13 november 2010, 14:14:27 »
Körde en effekt beräkning  och programmet säger att huset ska ha 27674 kwh/Ã¥r
11,2 kw i toppeffekt.   *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!