Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garage med direktel  (läst 1246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Garage med direktel
« skrivet: 14 januari 2005, 13:11:35 »
Jag har ett garage på ca 115m2 och direktel. Gör av med ca 6-8000kWh/år. Har normalt ca 8-12 grader inne , varmare när man gör något där.
Kommer att byta VP i huset snart.
Avstånd mellan hus och garage är ca 30m.
Garaget består av två stora rum, hyfsat isolerat.
Placering: Norrland.

Vad göra????
1. Inte bry sig.
2. Ta lite större VP till huset, gräva kulvert och konvertera till vattenburet i garaget (antagligen jättedyrt).
3. Luftvärmepump. Funkar inte så bra kallaste tiden, men i övrigt enkel installation.
4. Andra alternativ?

Synpunkter / förslag mottages tacksamt!  :)
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garage med direktel
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2005, 13:22:35 »
Jag har liknande förutsättning i Halland,och min lösning är: Egen tillverkad kulert 18m + fläktkonvektor.
Mitt garage 60m2 är ej klart ännu,men jag tror att värmen ska räcka.
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Garage med direktel
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2005, 16:32:56 »
Fick offert på 40 meter kulvert på 415kr/m + moms när vi installerade VP. Ingen aning om hur det priset står sig i andra delar av landet. Valde dock en annan lösning för den byggnaden (separat pump kommer det att bli).
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Garage med direktel
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2005, 22:14:47 »
Har du möjlighet att göra markarbetena själv eller har bra kontakter så skulle jag nog gå på kulvert och konvektor i garaget (eller radiatorer).

Hade du bott i skåne så hade ju en luftpump varit ok men i Norrland är jag tveksam.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!