Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läs detta och begrunda ( kopierat frÃ¥n luft/luft spalten  (läst 7158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Läs detta och begrunda ( kopierat från luft/luft spalten
« Svar #15 skrivet: 08 juni 2006, 08:48:03 »
Har svårt att tro att det finns en enda berg/markvärmepumpare som är avundsjuk på en l/l eller l/v -dito!

Ã…t andra hÃ¥llet däremot! Antar att i princip alla hellre hade ett "riktigt" värmesystem.  ^-^

Kanske därför denna trÃ¥den startades....och t o m flyttades över till "vÃ¥rt" forum.  ;D ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VEM VINNER  ;D
Medlarinstinkten släpper... Klart att jord/begvärme vinner. Lexus slår Opel även om många föredrar att köpa Opel av olika anledningar (kör själv varken Lexus eller Opel men ångrar inte en sekund att jag slängde upp 200' för konverteringen från direktel).
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Läs detta och begrunda ( kopierat från luft/luft spalten
« Svar #17 skrivet: 08 juni 2006, 11:07:29 »
Det klart att jord/bergvärme och i viss mån frånluft är det ultimata när det gäller värmepumpar och vattenburet system, det finns det väl ingen tvekan om.

Men att investera så mycket pengar i något som för en del aldrig betalar sig, det är detta jag och många med mig kanske inte riktigt vill gå på.

 Thumbsup

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....

Catfight, catfight....

 ;)
Hmmm, det känns inte som om detta tillför så mycket, men medlarinstinkten blommar upp i denna typ av diskussioner...

Min medlarinstinkt infinner sig inte, tycker att sådana här diskussioner är mycket intressanta, dessutom väldigt bra. De medför
ibland att de som disskuterar pressar sig till det yttersta för att övertala varandra att just deras lösning är den bättre.
Att man sen kastar i ett köttben ibland, det kan väl kanske vara lite onödigt..

 ;)
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läs detta och begrunda ( kopierat från luft/luft spalten
« Svar #19 skrivet: 08 juni 2006, 17:20:17 »
Har lagt ut lite drygt 100 tkr på min konvertering inkl allt.
Vad hade MINST 2st l/l (helst 4st) och väldigt mycke stödel pga stängda dörrar och husets planering kostat?
Vi bubblar ofta och en snabbdusch för mig tar ca 20-30min i rinnande vatten.
Sedan får vi väll anta att elen bara kommer att bli dyrare= ännu lönsammare med mark /berg värme jämfört med l/l.
« Senast ändrad: 08 juni 2006, 18:39:58 av R.C »
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
De medför
ibland att de som disskuterar pressar sig till det yttersta för att övertala varandra att just deras lösning är den bättre.
Jag håller med om att det kan pressa fram bra och nyttiga argument för olika lösningar. Mitt starkaste argument var att jag aldrig skulle älska mitt hus om jag inte fick ett riktigt värmesystem, och med riktigt menar jag vattenburet med en i övrigt estetisk lösning vilket utesluter l/v (chansade även lite på inbyggd vv-beredare, vilket visade sig vara rätt, eftersom den var snyggare än lösningen med extern vv-beredare). Annars vill jag gärna slå ett slag för direktverkande el för den som enbart prioriterar komfort: individuell temperaturreglering i varje rum, minimal platsåtgång, ingen intrimning och knappt något underhåll.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
Men att investera så mycket pengar i något som för en del aldrig betalar sig, det är detta jag och många med mig kanske inte riktigt vill gå på.


Tja, betalar sig gör det allt - så småningom.
Däremot, vad jag vill framhålla med min lilla brandfackla, vilket jag kanske inte tryckte tillräckligt på, är att om man vill ha snabb valuta för pengarna så finns det nog inget som slår L/L-pumpen. De är grymt effektiva och i vissa fall, bl a mitt eget så har hela investeringen betalat sig på ett år.
Men nackdelarna, framför allt estetiska och boendemiljömässiga, är omfattande. Det framgår sällan av den hårda marknadsföringen där man ofta ser fläktskrället mitt i det stylade vardagsrummet. I verkligheten skulle dammtussarna yra runt de vackra människornas fönade hår.
Min L/L-pump har således betalat sig och jag är så tillvida nöjd med den. Jag visste redan från början att den var ful och bullrade, men själva graden av buller under vintern kom som en överraskning. Den är kort sagt en j-kla vindtunnel.
Sedan finns det ju andra nackdelar som ojämn värme i huset och svinkallt i källaren etc, etc. Men det hade jag också räknat ut på förhand, men återigen kom graden av effekten som en överraskning under vintern.
Hur som helst, burken är effektiv och även om jag byter till bergvärme kommer fortfarande L/L-maskinen göra tjänst eftersom den har vissa förtjänser som inte det tradtionella uppvärmningssystemet kan ge, t ex att få ner värme till ett kallt golv. (Nä, golvvärme är inte aktuellt hos oss.)
« Senast ändrad: 09 juni 2006, 12:13:21 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Läs detta och begrunda ( kopierat från luft/luft spalten
« Svar #22 skrivet: 09 juni 2006, 13:00:40 »
I verkligheten skulle dammtussarna yra runt de vackra människornas fönade hår.

 ;D ;D ;D
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Läs detta och begrunda ( kopierat från luft/luft spalten
« Svar #23 skrivet: 09 juni 2006, 13:20:39 »
Hej.

Tycker nog att bergvärmepumpen får lov att tåla en granskning. Det råder ett mantra runt bergvärme. I vissa hus får man inte igen pengarna, energibesparingen blir helt enkelt för liten. Detta gäller speciellt om man tvingas till konvertering från direktel.

Och i vilka hus har man direktel då ? Jo, ofta i mindre välisolerade hus från 70 och 80-talet med en typisk värme+varmvattenförbrukning på 15000 till 20000 kWh (om de ligger i mellan, sydsverige). Ta 6000 kr, köp isolering och släng upp på vinden istället. Totalt underhållsfritt.

Fundera sedan på vilken typ av värmepump du ska sätta in. Lycka till med en helkonvertering till vattenburen värme och en bergvärmepump ! Ska man låna till hela baletten så tar det närmare 20 år att få igen pengarna inklusive räntekostnaderna. Under samma 20 år har bergvärmepumpen gett 0 kr i besparing, en luft/luft värmepump hade gett 80000 kr i energibesparing (inräknat 2 pumpar).

Efter 20 Ã¥r är det dags för kompressorbyte i bergvärmeanläggningen, och nu är frÃ¥gan: -Ska man byta hela pumpen, utvecklingen har gÃ¥tt framÃ¥t pÃ¥ 20 Ã¥r, och finns det fortfarande delar kvar ? Skulle gissa att svaret blir byte. 40000-50000 kr för en ny pump som är bättre än den gamla. Alternativet är att behÃ¥lla den gamla som nu har sämre verkningsgrad än de modernaste luft/luftvärmepumparna Ã¥rsmodell 2020 med R471115ABC  ;D. Uppförbacke igen för bergvärmen.  ;D ;D

Nej, vi har rätt allihopa. Men bergvärmen är faktiskt inte guds gåva till alla svenska män.

Framtiden talar klockrent endast för tvÃ¥ saker: Solenergi och tilläggsisolering.  8)

MVH

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Under samma 20 år har bergvärmepumpen gett 0 kr i besparing, en luft/luft värmepump hade gett 80000 kr i energibesparing (inräknat 2 pumpar).
I värsta fall har jag missat 80000, om beräkningen stämmer - men i så fall har förhoppningsvis värdet på mitt hus ökat med dessa 80000 genom ett vattenburet system, som är väl förberett för de lösningar som gäller då, fjärrvärme, bergvärme, solenergi etc. Jag skulle ju kunna dra ner något på mitt pensionssparande för att få loss dessa 4000 per år istället om jag inte har lust att vänta 20 år med att lösa in investeringen.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Läs detta och begrunda ( kopierat från luft/luft spalten
« Svar #25 skrivet: 09 juni 2006, 14:39:35 »
Under samma 20 år har bergvärmepumpen gett 0 kr i besparing, en luft/luft värmepump hade gett 80000 kr i energibesparing (inräknat 2 pumpar).
I värsta fall har jag missat 80000, om beräkningen stämmer - men i så fall har förhoppningsvis värdet på mitt hus ökat med dessa 80000 genom ett vattenburet system, som är väl förberett för de lösningar som gäller då, fjärrvärme, bergvärme, solenergi etc. Jag skulle ju kunna dra ner något på mitt pensionssparande för att få loss dessa 4000 per år istället om jag inte har lust att vänta 20 år med att lösa in investeringen.

Jajamensan !

-Vi kan hålla på så här hur länge som helst.

Jag satsar på en kombination av luft/luft värmepump, solfångare på varmvattnet och tilläggsisolering. Kostnad ca 40000 kr. En total årsförbrukning som hamnar på mellan 9000 och 10000 kWh. Jag hade inte kommit lägre med bergvärme.

MVH/Gano

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Läs detta och begrunda ( kopierat från luft/luft spalten
« Svar #26 skrivet: 09 juni 2006, 16:38:21 »
Vi pratar ju om olika hus. Varje hus har sin egen bästa lösning på värme, utifrån storlek, planlösning, energibehov, geografiskt och topografiskt läge, taxeringsvärde.......

I en annan tråd vill någon ersätta 2 m3 olja med borra & vp, då kan man ju bara ifrågasätta det utifrån ekonomisk synvinkel. Det är väl sånt som forumet är till för. Och bra på.



Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Citera
Jajamensan !

-Vi kan hålla på så här hur länge som helst.

Jag satsar på en kombination av luft/luft värmepump, solfångare på varmvattnet och tilläggsisolering. Kostnad ca 40000 kr. En total årsförbrukning som hamnar på mellan 9000 och 10000 kWh. Jag hade inte kommit lägre med bergvärme.

MVH/Gano

Ett tydligt bevis för att livsstilen skiljer lika mycket som vilket val av uppvärmningskälla man väljer.
Vi förbrukar ca 14000 kWh/Ã¥r i hushÃ¥llsel. + uppvärmning och varmvatten.  huvuddunk huvuddunk huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Läs detta och begrunda ( kopierat från luft/luft spalten
« Svar #28 skrivet: 10 juni 2006, 21:20:05 »
Men att investera så mycket pengar i något som för en del aldrig betalar sig, det är detta jag och många med mig kanske inte riktigt vill gå på.


 I verkligheten skulle dammtussarna yra runt de vackra människornas fönade
Hur som helst, burken är effektiv och även om jag byter till bergvärme kommer fortfarande L/L-maskinen göra tjänst eftersom den har vissa förtjänser som inte det tradtionella uppvärmningssystemet kan ge, t ex att få ner värme till ett kallt golv. (Nä, golvvärme är inte aktuellt hos oss.)

Du har glömt en förtjänst, KYLAN, den är bra go nu i kväll när det är grisvarmt inne...
(skulle vara gött att ha en på övervåningen med...)
Thumbsup

Annars håller jag med dig om en del, snygg är den inte, inte heller ljudlös, men för mig funkar den alldeles utmärkt som komplement till vedeldningen. Och det är väl det den skall användas som, komplement till det befintliga värmesystemet.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!