Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad beräkning  (läst 5256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Skillnad beräkning
« Svar #15 skrivet: 11 april 2010, 19:46:03 »
Jag tycker att all typ av felräkning är oseriös. Hur svårt kan de va att få ett kalkylprogram att räkna rätt dom har ju hållit på med värme ett antal år problemet för konsumenten är att man kanske blir lurad att köpa nibe pga lägre förbrukning enligt deras program fast man hamnar lika som med ivt thermia bosch eller nått. Hur är det annars brukar man hamna i närheten av kalkylen ?
Vp:ns COP avgör vilken årsverkningsgrad man erhåller, ok?
Dvs om en vp i ett hus har ett visst COP och man byter ut vp:n till en annan med bättre COP både vid 35/45/50 graders framledningstemp så lär årsverkningsgrad bli bättre?
Om vi utgår från Nibe 1245 8kw som storleksmässigt kanske är den vanligast förekommande så har den bättre uppgivet COP än de andra tillverkarna och då är det väl inte konstigt att besparingen blir större med Nibe på årsbasis?
 
http://www.ivt.se/pages/product.asp?lngID=181&lngLangID=1
http://www.boschvarme.se/upload/produktblad/Bosch%20EHP%20LW_M%20(Berg_Jord_Sjö).pdf
http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia-Varmepumpar-DiplomatOptimum-DiplomatDuoOptimum.pdf
http://www.ctcvarme.se/enertech/p203/files/CTC_EcoHeat_0802.pdf
http://www.nibeonline.com/pdf/031303-5.pdf

Om det är sÃ¥ att Nibe fuskar med angivna siffror sÃ¥ är det ju föremÃ¥l för diskussion.  knUp
Man kan ju tycka att nÃ¥n tusenlapp per Ã¥r hit och dit inte spelar sÃ¥ stor roll men för mig som är en gniden djä*vel har det betydelse.  tomte::
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad S:et

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad beräkning
« Svar #16 skrivet: 11 april 2010, 19:55:17 »
@digitalrobert

Jag provade att åstadkomma det beräkningsfel som du tipsar om. Men jag kunde inte återskapa det...
Hur gör man? Sc:,h

Jag provade två beräkningar. En som precis täcker effektbehovet (8,7 kW) och en som har lite för stor effekt (11 kW). För att lättare kunna kontrollera beräkningen angav jag värmefaktorn till 3,0 för olika utetemperaturer under året för båda värmepumparna.
När jag sedan räknar ut värmefaktorn baklänges får jag 20000/6650 = 3,007. Det är enligt min mening väldigt nära 3,000 som skulle vara det helt korrekta. Detta gäller för båda beräkningsfallen.

Jag bifogar de två bilderna (om de får plats).
/S

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Skillnad beräkning
« Svar #17 skrivet: 11 april 2010, 20:39:51 »
@digitalrobert

Jag provade att åstadkomma det beräkningsfel som du tipsar om. Men jag kunde inte återskapa det...
Hur gör man? Sc:,h
Det var en bra frÃ¥ga  Sc:,h, redigerar bort kommentaren ovan.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Skillnad beräkning
« Svar #18 skrivet: 11 april 2010, 21:37:36 »

Om vi utgår från Nibe 1245 8kw som storleksmässigt kanske är den vanligast förekommande så har den bättre uppgivet COP än de andra tillverkarna och då är det väl inte konstigt att besparingen blir större med Nibe på årsbasis?
 


Det kanske helt enkelt är så att Nibe har tagit fram en jädra bra vp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Skillnad beräkning
« Svar #19 skrivet: 11 april 2010, 22:47:27 »
Nibe anger bra siffror och är nog en bra VP. Vet att den är bra pÃ¥ VV.  Men den kräver att man har minst 0 in pÃ¥ kb för att den ska prestera bra. Har man ett djupt hÃ¥l och golvvärme sÃ¥ är den jättebra, men det är de flesta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!