Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat högtryck  (läst 5873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonsson345

  • Gäst
Jonsson345
Pressostat högtryck
« skrivet: 26 juli 2012, 17:18:33 »
Tjena!

får ett felmeddelande när jag ska slå igång kompressorn på min pump..
har läst någonstans att man måste ha varmvattnet framdraget för att kunna få det att fungera.. så idag tog jag tag i detta och fixade dit vattnet.. och när jag testade så fick jag samma felmeddelande "pressostat högtryck"

vad ska man börja med att kika på? har kört med brinepumpen i typ en månad, och det kommer inge luft när jag öppnar kranarna.

kan det vara mkt skit i filter eller liknande som gör att detta sker?
för högt tryck i brinesystemet?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Pressostat högtryck
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2012, 18:31:50 »
Hur varmt är varmvattnet? Brinet är på lågtrycksidan så det är inte där du ska felsöka vid HP-larm. Brukar vara att värmevatten/varmvatten temp är för hög.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pressostat högtryck
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2012, 00:01:33 »
Precis, högtryckpressostaten tyder på att det är dåligt flöde på värmebäraren, lufta, kolla cirkpump osv så att du har ett bra flöde där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jonsson345

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat högtryck
« Svar #3 skrivet: 28 juli 2012, 16:13:55 »
okej..

dvs.shunt sidan?
har kört den sidan i kanske ett halvår med bara el som värmt vattnet. verkar inte vara någon luft när man öppnar övertryckventilen.

vad bör trycket ligga på i denna krets isf?.

flödet ligger på kring 4 L/min.

tempen är ganska hög tror jag. dock ligger ju "termostaten" på nästan noll, så den skickar inte ut speciellt mkt värme..
tror pumpen är ställd på 50grader övre tank

tack för svaren:)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pressostat högtryck
« Svar #4 skrivet: 28 juli 2012, 17:59:38 »
Vad är det för grejer du har?
Om värmepumpen värmer en tank så är antingen tanken för varm eller flödet mellan kondensor och tank för dåligt.
Flödet på andra sidan shunten spelar ingen roll.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jonsson345

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat högtryck
« Svar #5 skrivet: 28 juli 2012, 18:30:23 »
Kör på en CTC EcoHeat 308.
samt LK golvvärmesystem.
Wilo cirkulationspump. (denna visar iaf 4 L/min på displayen. och när man kollar på flödet före vattnet går ut i golvet så visar de 4 L/min).

kommer dock inte ihåg hur högt tryck jag har i systemet, men vad bör man ligga kring? kan ju vara att jag stoppat i lite högt tryck i den (sitter på jobbet).


Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Pressostat högtryck
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2012, 19:28:30 »
Min-flöde på exvis en 1245-8 ska vara 0.13 l/s dvs nästan 8 l/min. Nu har jag ingen Ctc-manual men du har förmodligen för dåligt flöde på VB. Har du termostater på LK-fördelaren? Om så vrid upp dessa på max så ställdonen öppnar...
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pressostat högtryck
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2012, 23:55:25 »
Flödet på golvvärmen spelar ingen roll, det handlar om flödet över den interna laddpumpen (i manualen kallad värmebärarpump).
Sen har 308 även en växelventil (flödesriktare) och om denna krånglar så kan det också leda till att HP löser ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jonsson345

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat högtryck
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2012, 00:28:57 »
hmmm.. värmebärarpumpen.. går flödet att ställa in på denna?
växelventilen.. menar du då denna som sitter uppe på pumpen? som justerar hur mkt varmvatten osv som ska ut från pumpen. nästan som en blandventil för varmkranvatten?

Utloggad Jonsson345

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat högtryck
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2012, 00:35:00 »
ahh nu är jag med pÃ¥ noterna vilken pump de är:) gÃ¥r det att kolla flödet pÃ¥ denna? kan de bli galet om de är för  högt tryck i värmebärarsystemet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pressostat högtryck
« Svar #10 skrivet: 29 juli 2012, 00:50:18 »
I meny 4.5.4 så hittar du informationen om hur laddningen funkar.
Det är temperaturerna på VP in/ut som är viktiga, jag kan tänka mig att om någon av dessa tempgivare inte funkar så kan det blir galet flöde också.
Kan du starta upp grejerna och hinna läsa av värdena i denna meny innan högtryckspressostaten löser ut?
Läs även av %-en på laddpumpen.
« Senast ändrad: 29 juli 2012, 00:52:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Pressostat högtryck
« Svar #11 skrivet: 29 juli 2012, 15:38:25 »
Min 308 larmade för högtryck några gånger i våras.
Jag loggade samtidigt och högtrycket låg på kanske 22-24 bar som mest, men några gånger visade den uppåt 36-38bar.
Det stod även dessa löjligt höga tryck i larmloggen i pumpen.
Ringde CTC och de tipsade om att de hade haft några pumpar där det var glapp i kontakten till högtrycksgivaren, inte högtrycksbrytaren.
Lossade denna och tryckte dit den igen, har inte fått felet sen dess.
Lossar du frontplåten på kylmodulen är det den första givaren du ser, sitter i mitten längst fram på ett smalt rör.
Vet inte om det är ändrat på din, men på min så låg kabeln till givaren emot frontplåten, kan tänka mig att vibrationer fått kontakten att glappa till sig.
Jag böjde lite uppåt på röret som givaren sitter på så inte kabeln trycker mot plåten och uppåt för inte givaren ska bli full med olja, vet dock inte om det sista spelar nån roll..
Annars är det bara att ringa CTC så fixar de nog till det.

Utloggad Jonsson345

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat högtryck
« Svar #12 skrivet: 30 juli 2012, 23:09:12 »
Min 308 larmade för högtryck några gånger i våras.
Jag loggade samtidigt och högtrycket låg på kanske 22-24 bar som mest, men några gånger visade den uppåt 36-38bar.
Det stod även dessa löjligt höga tryck i larmloggen i pumpen.
Ringde CTC och de tipsade om att de hade haft några pumpar där det var glapp i kontakten till högtrycksgivaren, inte högtrycksbrytaren.
Lossade denna och tryckte dit den igen, har inte fått felet sen dess.
Lossar du frontplåten på kylmodulen är det den första givaren du ser, sitter i mitten längst fram på ett smalt rör.
Vet inte om det är ändrat på din, men på min så låg kabeln till givaren emot frontplåten, kan tänka mig att vibrationer fått kontakten att glappa till sig.
Jag böjde lite uppåt på röret som givaren sitter på så inte kabeln trycker mot plåten och uppåt för inte givaren ska bli full med olja, vet dock inte om det sista spelar nån roll..
Annars är det bara att ringa CTC så fixar de nog till det.

okej..

testade nu att köra kompressorn.. då står VP in ut på 12grader / 15grader celsius.

laddpumpen låg på 75%


JNilsson: aha. ska kolla på den givarn.

Utloggad Jonsson345

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat högtryck
« Svar #13 skrivet: 30 juli 2012, 23:44:37 »
hehe:)

hittade felet idag:P
lagomt förnedrande av mig själv:P
öppnade dit ner.. har då glömt att öppna kranarna ner till värmpumpen:) så nu går pumpen som aldrig förr=)
tack ändå för snabba svar

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Pressostat högtryck
« Svar #14 skrivet: 31 juli 2012, 18:20:59 »
Jo, stängda kranar inverkar menligt på funktionen. tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!