Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NU ÄR DET KALLT !!!  (läst 4751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turbosaab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
NU ÄR DET KALLT !!!
« skrivet: 02 januari 2010, 22:27:37 »
Vi har, som jag nämnt i tidigare inlägg ett hus i Gävle som totalrenoveras fn. Har fattat ett principbeslut om att investera i luft/vattenpump, planlösningen fungerar dÃ¥lig för luft/luft, tomten är för liten för jordvärme och bergvärme innebär att borrutrustningen mÃ¥ste lyftas med kran över huset för att fÃ¥ pÃ¥ plats.  Sannolik dyrt med andra ord.

Trots väfungerande jordvärmepump hemma sedan 26 år, är jag dock novis på luft/värme.

Men med kylan som nu råder ( kallare här uppe än i Gävle - men ändå ) funderar jag över vad som händer. Vad gör man när kylan går under - 20 grder och pumpen stoppar?
Är vattenslangerna till utedelen extremt välisolerade ? Har man ngt antifrysmedel i slangarna? Räcker tillsatsvärmen för att förhindra frysning? Tappar man ner vätskan så ingen vätska finns utomhus? eller är värmeväxlare lösningen ( med anti-freeze i utomhusdelen och vanligt vatten i inomhusdelen ?

Ser för mig att frysning kan bli ett problem pÃ¥ svinkalla dagar,  det problemet har ju inte jord och bergvärme där brinelösningen gÃ¥r in i huset.

Någon som vet hur detta fungerar och har egen erfarenhet? Använder olika producenter sig av olika lösningar? Har tyvärr ingen annan belöning av bjuda på än min tacksamhet, det känns viktigt att veta så mkt som möjligt inna jag bestämmer mig för pump-producent.








Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2010, 22:31:49 »
Tänk om - skaffa bergvärme. Kolla med försäljare/representanter huruvida borrutrustningen kan transporteras in.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2010, 22:43:02 »
Det normala är, att laddpumpen cirkulerar varmvatten till utedelen om den stoppas vid kyla. Laddpumpen går alltid när det finns frysrisk och pumpen står still.

Men, däruppe hade jag nog inte satsat på luft/vatten, det ska väl gå att borra på något sätt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Tallträsket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
    • BJJ
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2010, 10:31:27 »
Blir det ekonomi med Luft/vatten över huvudtaget när det är minus 10-20 grader kallt ute.
Thermia eller en Inverter av känt märke fryser väl inte......sen går ju säkert elpatronen på för fullt oxå..... fiR:
Men om strömmen går funkar ju ingen värme utom vedkaminen.
Daikin Altherma 16 kw

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2010, 10:39:30 »
cop ca 2 vid minus 7 ºC   cop 1,5 vid minus 20 ºC  pÃ¥ nibe 2025.  Tycker den tappar kraften ordenligt under -15 ºC. Nu har jag -17  Elpatronen stöttar med 2 kw kont   sÃ¥ lite nytta gör Vp, men inte mycket
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2010, 17:30:29 »
Mm har bekanta i Gävle som påstår att klimatet däruppe är ungefär som Ronneby på vintern och då är det väl inga problem.
Att det är så kallt som det är nu är inte normalt numera.
Men finns ekonomi så bergvärme..

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2010, 17:57:13 »
Kyl om det är -20 och Strömlöst, fryser hela utedelen sönder..
Nej bäst med luft pumpar är i Skåne/Danmark..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2010, 18:35:48 »
Mm har bekanta i Gävle som påstår att klimatet däruppe är ungefär som Ronneby på vintern ...

Kan väl inte vara möjligt tänkte jag och kollade på temeratur.nu. Men det var det, oj vad lika det var när man jämförde Gävle/Karlskrona år 2009.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2010, 18:45:17 »
Världen är upp och ner! Ibland kallare i Paris än Kiruna! Mer snö i Stockholm än norrland, deprimerande mycket snö redan, och bara Dec månad som gått, 3 mån till med snö, Grön jul, inte lika lång vinter, åkte Mustang -66'an då förra jul, +6 och regn!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad turbosaab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2010, 22:43:31 »
Hej, och tack för alla svar !!

Med andra ord - mina funderingar kring luft/vatten-vp var inte alldeles borta, det där med vatten utomhus gjorde mig tveksam.

Har som sagt en jordvärmepmp hemma i Norrland, lÃ¥g stadigt pÃ¥ mer än minus 25 nu i forra veckan och pumpen har fÃ¥tt gÃ¥ kontinuerligt, men räcker inte alls, värmer bara delar av mina tvÃ¥ stora kÃ¥kar ( ca 1000 m2 totalt ) sÃ¥ vi hade det lite bökat här när oljepannan slutade att fungera, bla frös ett par varmvattenrör för oss. Nu är oljepannan i drift igen och tempen inomhus ( även utomhus ) lite mer normal.  Jordvärmepumpen gÃ¥r snart in i sitt 27 Ã¥r, gÃ¥tt utan bekymmer ( bytt kontaktorer ett par gÃ¥nger ) men alltsÃ¥ minimalt med service pÃ¥ alla dessa Ã¥r. Fick i höstas byta kompressorn mot en precis likadan som jag köpte för 5000 ny för över 20 Ã¥r sedan för att ha i reserv. Det är en 25-30 Kw Copeland, dom verkar producera fantastiskt bra kompressorer !!!

Men den blir ganska mkt för liten för att klara båda husen, så nu har vi borrat 5 brunnar a 200 meter och beställt en Nibe 1330 60 Kw.Väntar på att den anländer...
Ha lite udda planer för hur vi tänker oss använda jordvärmepumpen även i fortsättningen, ideer finns det gott om.

Gävlehuset tillhör dottern med fästman. Mkt talar för ( enligt svarer ovanför ) att vi ändå satsar på en bergvärmepump, skall kolla kostnaderna, blir nog lite extra för att lyfta borrutrustningen in/ut över taket till innergården. Men kranar finns ju !!!!
Får se hur vi gör.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2010, 22:49:34 »
Och sen är det bara att byta bil.. ;)

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2010, 10:05:16 »
Hej, och tack för alla svar !!

Med andra ord - mina funderingar kring luft/vatten-vp var inte alldeles borta, det där med vatten utomhus gjorde mig tveksam.
ur vi gör.

De 'billiga' pumparna som t ex Jula säljer har en värmeväxlare inne och köldmedium som cirkulerar mellan pumpen och växlaren - Inget vatten som kan frysa ute med andra ord.
En annan lösning är att cirkulera vatten med glykol mellan VP'n och en solvärmeslinga i ack-tanken.
Nåt proffs här på forumet kanske kan redogöra för för/nackdelar, skillnad i verkningsgrad, etc med de olika lösningarna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2010, 10:13:22 »
Hej, och tack för alla svar !!

Med andra ord - mina funderingar kring luft/vatten-vp var inte alldeles borta, det där med vatten utomhus gjorde mig tveksam.
ur vi gör.

De 'billiga' pumparna som t ex Jula säljer har en värmeväxlare inne och köldmedium som cirkulerar mellan pumpen och växlaren - Inget vatten som kan frysa ute med andra ord.
En annan lösning är att cirkulera vatten med glykol mellan VP'n och en solvärmeslinga i ack-tanken.
Nåt proffs här på forumet kanske kan redogöra för för/nackdelar, skillnad i verkningsgrad, etc med de olika lösningarna?


Kolla in Daikin, inget vatten ute i den och den trycker på bra med värme ner till -15, kallare har vi inte haft det i år men inga problem att värma upp ett gammalt hus med den och det är definitivt ingen Julapump, nog en av de mest effektiva i stället.
« Senast ändrad: 04 januari 2010, 10:15:25 av Blaser »
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: NU ÄR DET KALLT !!!
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2010, 13:56:38 »
HallÃ¥ där  *vinkar*

Luft/ vatten fungerar alldeles utmärkt i Gävle med omnejd. Jag har själv haft en sedan 2005 och besparingen är avsevärd.

Visst är det så att pumpen står still när det är svinkallt ute men det många glömmer är att även om förbrukningen är stor just de kallaste dagarna så utgör de trots allt en liten del av den totala uppvärmningssäsongen. Jag gjorde detaljerade kalkyler innan jag investerade och det var särskilt viktigt i mitt fall eftersom jag har ett litet hus som inte drog särskilt mycket till att börja med.

Var brytpunkten går mellan luft/ vatten och mark/ berg beror helt och hållet på hur stor förbrukning man har. Ju större förbrukning man har desto vettigare blir det med mark/ berg och omvänt. Jag anser att man ska göra en noggrann kalkyl i


Har du någon aning om dagens förbrukning är i huset ifråga så kan jag ge dig en fingervisning om luft/ vatten är värt att titta på.

Hälsningar

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 488
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!