Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ var man husägare dÃ¥!  (läst 5714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
Då var man husägare då!
« skrivet: 26 januari 2007, 20:13:22 »
Har sedan jag hittat mitt nuvarande hus lusläst detta forum, tanten tycker att vi behöver slipa golv och måla taket
medans jag fÃ¥r grÃ¥a hÃ¥r i pannrummet  ^-^

Har postat lite trådar här och var för att upplysa mig om hur saker funkar och känner mig nu hyfsat säker
pÃ¥ hur en panna och värmeanläggning fungerar..  b00k

Är nu en vecka sedan inflytt och har löpt ut till elmätaren MINST en gång per dag och känner paniken komma krypandes,
ute temp under veckan som gått har pendlat mellan +2 ºC och -8 ºC och min förbrukning har legat på i snitt 115kwh per dygn inkl HH.
Kan tilläggas att killen som bodde här innan hade en inne temp pÃ¥ 23-24 ºC och en framlednings temp pÃ¥ ugnifär 50-55 ºC när det var runt nollan vilket jag inte fixade förren ett par dagar sedan..  huvuddunk

Nu ligger förbrukningen på en stabilare nivå men fortfarande runt 100kwh om dagen inkl HH med en framlednings temp på ca 25-30 ºC och 20 ºC inne temp! Pumpen går runt på lägsta hastighet och det funkar riktigt bra med låg temp ut! Inne tempen känns mer lagom och den varierar inte lika kraftigt som med glödheta element.

Hur som helst är detta TOTALT vansinne i slöseri på pengar!

Av det lilla jag lyckas snappa upp här på forumet så ska jag med min mycket låga framlednings temp kunna köra en värmepump
utan problem (har inte kollat retur temp dock) eller skulle det funka bättre med pellets/ved?

Fråger om märke av anläggning är irrelevant; smaken är som baken.. men tar gärna imot smarta och billiga lösningar dock så åker den gamla pannan ut fort som fan! Pulsonex från -94 med extremt liten volym och dåliga inställningsmöjligheter!

Ojsan, blev visst lite skrivet..
Passar pÃ¥ och tackar för ett suveränt forum  *vinkar*

/Micke

Ps: Huset är väldigt bra isolerat med mekanisk frånvent och uppvärmd yta är 160m2 + fesljummet 65m2..
 
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Då var man husägare då!
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2007, 20:57:40 »
Mitt råd är en vanlig bergvärme med ett ordentligt borrhål. Om du tar in offerter och du har uppgifter baserade på oljeförbrukning så är Pulsonexen en panna som har hög verkningsgrad, uppemot 85%. Men som tillverkare av tappvarmvatten framförallt med el vintertid får man inte ha alltför höga krav på flödet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Då var man husägare då!
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2007, 00:06:50 »
Mitt råd är som vanligt Luft/vatten så vet du vad du får.

Med den teknik som finns idag så vet jag inte varför man väljer bergvärme.
Då slipper man spela lotta på borrans kvalite. Sen till ett pris som inte är lockande.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Då var man husägare då!
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2007, 07:53:13 »
Varför inte en ce-50? Du har ju redan frånluft.

Till rickard det finns många anledningar till att folk väljer bergvärme dels så bor inte alla i en välisolerad 120 kvadrat stor enplanare i södra sverige.
Själv har jag 415 kvadrat i södra norrlands kustland tempen har legat runt -10 -15 i ett par veckor nu och vd -18 går 20 kw pumpen dygnet runt hur stor utedel skulle jag inte få för att klara det behovet?? eller kanske rent av en skog av utedelar på ett q märkt hus skulle nog bli livat värre då.

Luft/vatten är bra och passar i en del instalationer  Berg/mark/sjö funkar bra i vissa instalationer luft/luft funkar ocksÃ¥ pÃ¥ sina ställen pellets inte heller ett tokigt alternativ osv osv. Det är med andra ord helt omöjligt att säga att ett alternatv är den ultimata värmekällan.

Hur många procent av alla borrhål fungerar inte alls om dom är rätt dimensionerade från början?

Finns det inga problem alls med luft/vatten?

Nä lite flexibel i värmefrågor måste ma vara om man ska verka trovärdig särskilt om an representerar ett företa i branchen.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Då var man husägare då!
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2007, 08:13:30 »
Tittar man på trådarna i detta forum så nog är luft/vatten-värmepumparna väl representerade när det gäller olika typer av problem.
Men det kanske var det Rickard VPCenter menade med att "man vet vad man fÃ¥r"  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Då var man husägare då!
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2007, 08:15:40 »
Ja precis  *roflmao* Man ska inte kasta spjut i gräshus!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Då var man husägare då!
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2007, 08:16:07 »
Till Shadow, vet du hur stor den tidiagre förbrukningen varit, totalt eller bara för värme och tappvarmvatten?

Var i landet?

Har ni plats för jordvärme?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Då var man husägare då!
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2007, 09:41:18 »
Mitt råd är som vanligt Luft/vatten så vet du vad du får.

Med den teknik som finns idag så vet jag inte varför man väljer bergvärme.
Då slipper man spela lotta på borrans kvalite. Sen till ett pris som inte är lockande.
Tycker precis tvärtom, en komplett luft/vatten installation är snart lika dyr som en bergvärmeinstallation, och då är ju valet självklart.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Då var man husägare då!
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2007, 14:13:29 »
Mitt råd är som vanligt Luft/vatten så vet du vad du får.

Med den teknik som finns idag så vet jag inte varför man väljer bergvärme.
Då slipper man spela lotta på borrans kvalite. Sen till ett pris som inte är lockande.
Tycker precis tvärtom, en komplett luft/vatten installation är snart lika dyr som en bergvärmeinstallation, och då är ju valet självklart.

Då blir Du rejält lurad, du ska ju inte betala för ett borrhål, när Du inst L/V-pump....

mvh humlan.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Då var man husägare då!
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2007, 14:14:24 »
Varje kategori har väl sina problembarn och det något man får ta. Viktigare måste väl vara att man väljer utefter de kriterier som känns bäst för en själv, i mitt fall var det:

1. Personlig tjocklek på plånboken :'(
2. Tummen är fortfarande placerad på sidan av handen. ;)
3. Fördelen att ha allt i kedjan synligt och därmed åtkomligt för service ovan mark.
4. Utgångsläget på årsenergiförbrukningen var för låg för att få ekonomi i en Vätske/Vattenpump.
5. Bra läge att placera pumpen på, så att bl.a. grannar inte blir störda.

Sen håller jag med Nic2, om prisökningen på L/V fortsätter så kommer till slut ingen att köpa L/V- pump, utom de som inte har någon annan möjlighet till annat då. Marknaden blir självsanerande.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Då var man husägare då!
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2007, 00:00:51 »
vad med comfortzone frånluftsvärmepump då?
kostar väl inte mer än L/V eller?
jag har fått prisuppgift på en CZ som ger 5 kw på omkring 60 tkr ex installation.
ngn med erfarenhet av denna pump?
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Då var man husägare då!
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2007, 00:04:38 »
Tittar man på trådarna i detta forum så nog är luft/vatten-värmepumparna väl representerade när det gäller olika typer av problem.
Men det kanske var det Rickard VPCenter menade med att "man vet vad man fÃ¥r"  ;)

Jag vet iallafall en L/V-pump som inte kommit fram i tråden här ännu som negativ, relativt nytt "fabrikat" kompisens pump installerades sept-06, stora problem ännu, under all kritik, går inte att nå installatören, dyker inte upp på avtalad tid, skulle dyka upp idag, vet ej om han gjort det ännu, Om jag ska summera vad jag hört från vänner, arbetskamrater, osv. beställ borra från stor firma med resurser! Vad gör man om den lilla enmansfirman är på jobb i den andra änden av södra Sverige om någonting inträffar? Själv har jag inte gett upp hoppet om en L/V-pump, en som man kan istallera i princip själv som Humlan gjort.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Då var man husägare då!
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2007, 08:11:35 »
Törs man fråga vilket fabrikat det gäller?

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Då var man husägare då!
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2007, 08:43:34 »
Vill inte hänga ut någon....ännu.....Jag tror att det är en bra produkt, det har nog snarare varit tankevurpa från installatören.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Då var man husägare då!
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2007, 20:02:04 »
Jösses vilka spridda skurar  :D

Har tyvärr inte fÃ¥tt mitt ADSL än sÃ¥ det blir sporadiska analog modem uppkopplingar.. (tackar för en "lätt" sida)  ^-^

För att klargöra mig lite:
Förre ägaren gjorde av med gissningsvis 25-30 000kwh inkl HH, han hade som sagt inte optimerat det hela och körde gamla
hushÃ¥llsmaskiner (tvättmaskin frÃ¥n sent 70-tal) vilket nu är Ã¥tgärdat  --/
Tänker under inga omständigheter (nåja) skaffa bergvärme pga för hög investering OCH risk för felkalkyl i offerten (borran bla.)
Tyvärr ingen på gatan som kör bergvärme så jag har inget djup att gå på... ytjord --> berg alltså..
Huset står på varma fötter i västsverige med milda vintrar, långa höstar och tidiga vårar så jag tittar då logiskt
på L/V-pump, har sett att man kan få en komplett anläggning exkl installation för 60-65k på rinkaby bland annat.
Skulle möjligen få plats med en jordslinga men det är inte så praktiskt på mina 800m2, skulle få gräva upp hela (HELA!) tomten,
en frÃ¥nluftvärmepump är oxÃ¥ ett alternativ, vet dock inte ett dyft om dom sÃ¥ upplys mig gärna  b00k

Hade tänkt att koppla ihop skaker sÃ¥ lÃ¥ngt det gÃ¥r själv, tummen sitter lÃ¥ngt ifrÃ¥n mitt i handen  8)
Så lite tips på hur ni experter har installerat och om det var svårt mottages gärna!

En pelletsanläggning har jag oxå tittat på men detta är ju lite fel forum.. billigare investering men är lite osäker
på vart priset på pellets kommer ta vägen framöver.. Elen kan man som sagt låsa och köpa sig lite vind-andelar om det skulle skita sig..

Mer info plx  a:gl
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!