Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?  (läst 20121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #15 skrivet: 25 november 2014, 18:27:06 »
Belastar du tryckfallet på fläktarna i FTX-aggregaten så bör du kunna bibehålla flödet.

Jag ser två problem. Det ena är att du har för stor villa för ACJ-aggregatet. Det andra är att batteriet i ACJ ger lägre effekt när du förvärmer luften.

Men visst....med förvärmd luft kan du säkert höja lufttempen samt den totala effekten som lämnar ACJ, men då får du inte sänka tempen på värmebäraren.

Verkar som att jag for med osanning, tog siffrorna på storleken ur huvudet från mäklarprospekten och den sa ju då 183kvm boyta samt 67kvm biyta.
Nu när jag satt och bläddrade i huspapprena och funderade hur rör och sådant är draget ifall man skulle kunna dra FTX via ett värmebatteri och få lite förvärmning där så ser jag i ritningarna att de storleksuppgifter jag angav var fel...
I ritningen står det 169kvm BOA och 23kvm BIA... Så huset är mao på 192kvm, dvs 96kvm per våningsplan...

Är det för att ACJ är i minsta laget som det står på ventilationsritningen att det ska sitta el-radiatorer i tvättstuga och förråd, så att den bara är anpassad för boytan?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #16 skrivet: 25 november 2014, 18:42:51 »
Gissar att du inte har någon tilluft i tvättstuga och förråd, men däremot frånluft.

Föreslår att du ersätter dina nuvarande FTX mot en ny med roterande trumma. Då behöver du varken för eller eftervärmare.

Ersätt även batteriet i ACJ till ett större med högre effekt och lägre tryckfall.

Hur stor tank har du mellan värmepump och batteri?

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #17 skrivet: 25 november 2014, 19:06:30 »
Gissar att du inte har någon tilluft i tvättstuga och förråd, men däremot frånluft.

Föreslår att du ersätter dina nuvarande FTX mot en ny med roterande trumma. Då behöver du varken för eller eftervärmare.

Ersätt även batteriet i ACJ till ett större med högre effekt och lägre tryckfall.

Hur stor tank har du mellan värmepump och batteri?

Jo när jag kollar ritningarna är det mycket riktigt bara frånluft från de utrymmena.

Det KAN vara så att det är bytt batteriet till ett annat, tycker inte att det ser riktigt original ut då det är klippt lite i täckplåten..

Tanken är på 300l.

Att byta FTX var ju en tanke, det får dock bli ett senare projekt. Nu hade jag mest förhoppning om att förbättra befintligt system utan att det drar iväg alltförmycket i kostnad.

Skulle kanske vara värt att sätta fläktkonvektor typ i kök, vardagsrum och hall och sen låta ACJ systemet gå på lägre fart för ventilation och värme i de övriga rummen..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #18 skrivet: 25 november 2014, 20:54:16 »
Skulle kanske vara värt att sätta fläktkonvektor typ i kök, vardagsrum och hall och sen låta ACJ systemet gå på lägre fart för ventilation och värme i de övriga rummen..

Med den lösningen, är det inte risk att det blir övertemp i halva villan och undertemp i den andra halvan?

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #19 skrivet: 26 november 2014, 09:05:16 »
Med den lösningen, är det inte risk att det blir övertemp i halva villan och undertemp i den andra halvan?

Tja, kanske det? Jag vet inte?

Finns ju de där utbytesaggen för Bahco ACF/ACJ men de kostar ju en smärre förmögenhet tyvärr..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Anders G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #20 skrivet: 26 november 2014, 10:01:32 »
I värmeväxlaren finns en "sommarlucka". Med den öppen går man förbi vvx. Kolla den...
Jag kan inte se någon risk för ojämn värme i huset med en extra aerotemper. Det gäller naturligtvis att ställa den andra apparaten så den blåser fritt i ett större utrymme.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #21 skrivet: 26 november 2014, 10:44:11 »
Finns ju de där utbytesaggen för Bahco ACF/ACJ men de kostar ju en smärre förmögenhet tyvärr..

Utbytesaggregat har väl samma luftflöde som du har idag. Det enda skillnaden är väl att fläkten drar mindre el-energi, som i sin tur kräver högre framledningstemp från värmepumpen.

Titta hellre på Alig 250
http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/ALIG%20VB250L.pdf
men det gäller att dina spirorör klarar den högre luftmängden. Kontakta en ventilationsfirma.

Tycker fortfarande att det är FTX du ska byta ut.
Vid DUT -32° och med roterande växlare, ventilerar du ut 800 Watt istället för 2 kW.
Då kan du även sätta ett kanalbatteri mellan FTX och ACJ, så bidrar den också med ~1,2 kW.

Med mitt förslag avlastar du ACJ med ca: 2,4 kW vid DUT.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #22 skrivet: 26 november 2014, 10:48:00 »
I värmeväxlaren finns en "sommarlucka". Med den öppen går man förbi vvx. Kolla den...
Jag kan inte se någon risk för ojämn värme i huset med en extra aerotemper. Det gäller naturligtvis att ställa den andra apparaten så den blåser fritt i ett större utrymme.
Jepp, jag har stängt sommarluckan i bägge ACF aggen
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #23 skrivet: 27 november 2014, 07:48:14 »
Tanken är på 300l.

Har du tanken kopplad med två rör på returen d.v.s. efter ACJ-batteriet och innan värmepumpen samt saknar extra cirkpump?

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #24 skrivet: 27 november 2014, 09:18:54 »
Har du tanken kopplad med två rör på returen d.v.s. efter ACJ-batteriet och innan värmepumpen samt saknar extra cirkpump?

Tvårörslösning med egen cirkpump. Dvs BVP går mot tanken och tanken går mot systemet.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #25 skrivet: 27 november 2014, 09:47:16 »
Hmm...då har du en förbättring att göra, som inte kostar så mycket.

Bifoga gärna en bild på tankanslutningarna.

Om den är kopplad med två rör och cirkulationspump, så misstänker jag att den har högre flöde över batteriet än över värmepumpen. Det gör att den hela tiden blandar framledningen med kallare vatten från tanken. Tanken blir då endast "laddad" med returvattnet från batteriet.

Föreslår att du kopplar om anslutningarna, så att framledningen från värmepumpen går direkt till batteriet, och att returen från batteriet går in i tankens topp samt tankbotten går tillbaka till värmepumpen. Den externa cirkulationspumpen plockas bort, samt den interna programmeras för kontinuerlig drift.

Går kompressorn kortare tid än 15 minuter vid värmedrift?

 

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #26 skrivet: 27 november 2014, 10:22:39 »
Som det var när vi köpte huset så var det inställt precis så (cp på tanken gick fortare än cp i bvp, och dessutom gick interna cp konstant) med resultatet att VP gick korta stötar och fick gå på elpatron så fort det blev kallt. Har ändrat massa inställningar och sänkt värmekurvan rätt rejält.
när det var under -20ºC så låg föregående ägare på 150-200kwh/dygn i förbrukning, vi har förbrukat 92kwh som mest på ett dygn och då var det ca -20ºC så det verkar fungera rätt ok ändå.

När jag började pilla på pumpen så hade el-tillskottet varit i drift i 2021h på snart 6år sedan installation, vilket då om man slår ut det på 6 månaders "kallperiod" får ca 56h i snitt/månad med eltillskott. Sedan jag ändrade CP flöden och sådant har den gått ca 2h på 2 månader och då är det mesta av det för Legionellakörning (vilket var avstängt tidigare...).

Finns bilder på inkoppling etc i denna tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56807.0
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #27 skrivet: 27 november 2014, 10:33:34 »

Oj oj oj.....ja det var så illa som jag misstänkte.
Jag har sett liknande installationer tidigare, och är inte jätteförvånad.

Var sitter GT1-givaren? Ser något som liknar en kabel vid smutsfiltret. Om du kopplar om enligt min rekommendation, sätter du GT1-givaren mellan tank och värmepump.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #28 skrivet: 27 november 2014, 11:30:29 »
Den satt vid "B3" dvs retur in i pumpen, men jag flyttade den till "B1" vilket gjorde att det fungerar klart bättre i kombination med att CP i BVP står still när kompressorn inte går och ändrad flödesbalans mellan intern/extern CP.

Vad blir vinsten att koppla om? Lite varmare vatten till batteriet?
Systemet går inte enbart mot ACJ utan finns även två fläktkonvektorer och golvvärme i garaget, om det kan påverka eventuell omkoppling.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #29 skrivet: 27 november 2014, 11:55:09 »
När värmepumpen stannar, så snurrar vattnet till stor del genom värmepumpen d.v.s. kall retur från golvvärme, fläktar och ACJ går genom värmepumpen och tillbaka till förbrukarna. Det kan du kolla genom att avläsa GT1, GT8 samt GT9 när kompressorn står still. Trots att den interna cirkpumpen är avstängd, så har du samma temp på alla givarna.......vilket betyder att vatten passerar.

Har golvvärmen någon egen cirkulationspump (shunt eller push), eller kör du ut samma temp typ 60° till golvet också?

Till fläktkonvektorerna kan du köra enligt min rekommendation. Däremot ska alla enheter ha fasta flödesbegränsare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!