Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tömma radiatorer men behÃ¥lla tappvatten  (läst 9011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CtC-Peter

  • Gäst
CtC-Peter
Tömma radiatorer men behålla tappvatten
« skrivet: 15 maj 2013, 10:06:35 »
Hej,

Skall till att  byta alla radiatorer som idag är i ett enrörssystem och montera fördelningsskÃ¥p och allt vad det för med sig. Hur gÃ¥r man tillväga om man vill stänga utav radiatorpumpen och tömma radiatorsystemet pÃ¥ vatten men ändÃ¥ ha tappvatten och kunna duscha. Det jag kan läsa mig till är att pumpen skall vara helt avstängd vid tömmning. Kan jag sonika slÃ¥ pÃ¥ allt igen efter tömmning eller krävs det att "nÃ¥gonting" skall vara avslaget permanent tills allt är bytt och det är dags att fylla pÃ¥ nytt vatten för radiatorerna?

CTC EcoEl 1550 samt EcoAir 107

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tömma radiatorer men behålla tappvatten
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2013, 10:30:06 »
Du måste ju ha vatten i vp samt ha den ansluten till expansion och sen plugga in ut till radiatorerna har inte koll på hur man stänger av cp på Ctc men det gör man antagligen via nån meny brukar inte vara så svårt att hitta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tömma radiatorer men behålla tappvatten
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2013, 13:06:06 »
Hej!
Det går inte att stänga CP via nån meny, möjligen kan man sänka värdet för sommardrift, men jag vet inte om detta är nått säkert sätt.
Bättre att jacka ur den externa CP:n.

Sen behöver du avstängningsventiler på stigare och retur (efter expansionskärl och säkerhetsventil).
Finns inte dessa så passa på att montera in såna från början.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tömma radiatorer men behålla tappvatten
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2013, 13:47:15 »
Det sitter en intern säkring 10A som går till cp som man kan bryta med om du inte vill koppla ur den. Om du ändrar värdet för sommardrift kommer cp motioneras en stund varje dag men det kanske inte gör så mycket bara den inte går torr. Fast du kan ju koppla ur den och montera en ny strömsnål cp tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Tömma radiatorer men behålla tappvatten
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2013, 13:59:24 »
Enklast måste väl vara att bara koppla ur radiatorpumpens anslutning i kopplingsplinten inne i EcoEl.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tömma radiatorer men behålla tappvatten
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2013, 14:03:50 »
För mig verkar det enklare att skruva ur eller blippa ner en snabbsäkring men nu finns det ju i alla fall alternativ.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tömma radiatorer men behålla tappvatten
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2013, 21:09:53 »
Det sitter en intern säkring 10A som går till cp som man kan bryta med om du inte vill koppla ur den.

Den där hade jag inte sett förut, F1 heter den visst, smart.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tömma radiatorer men behålla tappvatten
« Svar #7 skrivet: 09 september 2013, 18:25:10 »
Hej!
Jag vill göra samma sak som denna person.... tömma radiatorerna på all vatten (behöver smörjas, alternativt bytas vid termostaten, nålen som trycker på där inne åker inte in/ut, därför vill jag tömma systemet, köpa de delarna som behövs och montera ihop de igen) i alla fall... hur gör man nu detta??
Jag har en CTC Eco El från 2005
Cirkulationspumpen går inte att stänga av, så jag stängde av hela pannan, kopplade loss CP och startade upp igen. Sen började jag tömma systemet på vatten... men då tyckte jag höra en viss "koknings" ljud från pannan. Dvs lät som när börjar koka vatten på spisen, men vattnet börjar ta slut, ungefär det ljudet.... så jag fyllde snabbt på med lite vatten igen, och då försvann ljudet.
Kan säga att när jag började tömma så sjönk trycket i expansionskärlet, och ledningen till expansionskärlet var väldigt varm (VP var igång innan jag började med processen) vet ej om det är normalt att ledningen till expansionskärlet ska bli varm.... :-/
Så, gjorde jag något fel?
Det står i inst boken att pumpen ska vara avstängd vid tömning, men jag vill ju behålla varmvattnet till dusch osv, vill bara tömma vattnet till elementen...

Skickar upp 4 bilder så ser ni hur det ser ut.
Bilden som är stående, där man ser alltihopa, så ser ni längst med de 4 rören på väggen, där vid golvet tänkte jag tömma systemet på.

Kom gärna med förslag, vad som ska göras, eller om jag gjorde något fel....
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tömma radiatorer men behålla tappvatten
« Svar #8 skrivet: 09 september 2013, 22:33:36 »
Hej!
Om du tömmer på röret nere vid golvet så kommer pannan tömmas på vatten via hävert-principen.
Jag skulle tömma via säkerhetsventilen vid expansionskärlet istället.
« Senast ändrad: 09 september 2013, 22:35:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tömma radiatorer men behålla tappvatten
« Svar #9 skrivet: 10 september 2013, 11:49:55 »
Hej, tack för svaret....
Jag gjorde som såhär:
Stängde av pannan, kopplade bort CP till värmen, satte på pannan igen. Sen började jag tömma vattnet från de bakre nipplarna (bild 3) först till en hink. Då såg jag att trycket i expansionskärlet började sjunka. Tyckte det tog en stund, så jag tog spannen, och började tömma från expansionskärlet, kom ner till ungefär 0,4 - 0,5 när jag tyckte pannan började låta som om den började "koka" :-/ så, jag fyllde på med lite vatten igen i expansionskärlet till 1,0 bar, och då försvann ljudet.... det är det jag tycker låter märkligt, ska det inte räcka med att stänga CP till värmen, och bara tömma på?!
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tömma radiatorer men behålla tappvatten
« Svar #10 skrivet: 10 september 2013, 13:19:56 »
Man kanske behöver ett visst tryck i värmepumpen, har du inga avstängningsventiler på fram och returledning?
Annars får du nog stänga helt under en dag (man klarar sig utan varmvatten ett litet tag) när du gör jobbet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tömma radiatorer men behålla tappvatten
« Svar #11 skrivet: 10 september 2013, 14:13:17 »
Det finns iåförsig en avstängning direkt i anslutning till CP på båda sidorna, antar att det är till för om man nu ska byta CP någon gång i framtiden.... vet ej om det är till eller från pumpen... :-/ sen på den andra ledningen tror jag inte att det finns, men kanske värt att undersöka det....
Kanske man ska slå en signal till CTC, tror ni att de svara på det! :)
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!