Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska man göra. har gammal markvärmepump.  (läst 2930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ackemini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hur ska man göra. har gammal markvärmepump.
« skrivet: 11 juni 2007, 16:27:57 »
Hej på er alla,

Det verkar som det finns mycket kunskap samlat här och då kan jag passa på att fråga er hur man bör göra.

Jag har ett hus som vi ägt i ett och ett halvt år, där finns det en ca 20-25 år gammal pump med en slinga på en åker bakom huset.

Vi har ca 3000 i elräkning per månad... fast det varit en snäll vinter, nu är det lite mindre.. misstänker att pumpen gjort sina år nu men det borde väl gå att använda den gamla slingan

Ska man inte bry sig om den gamla utan begära in priser eller kan det finnas något kvar att reparera på den gamla värmepumpen?
Hur kollar man enklast om elpatronen går, det finns inga mätare och grejor utan lite reläer och sånt bara..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur ska man göra. har gammal markvärmepump.
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2007, 18:20:31 »
Jag tror att din VP gjort sitt. Den gamla slingan går säkert att återanvända men du behöver kanske komplettera med en slinga till, då nya värmepumpar är effektivare och behöver då större kollektor.

Antagligen har du en så gammal VP att den inte ens har indikatorlampa för elpatron, vill du verkligen veta om elpatron går så behöver du nog så behöver du modifiera den lite. Ja skulle inte lägga några pengar på denna utan satsa på en ny.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur ska man göra. har gammal markvärmepump.
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2007, 19:55:34 »
Kolla att det är vatten med frysskydd (tidigare glykol nu sprit) som cirkulerar i marken och inte kylmedia.
Har du några uppgifter om hur lång slingan är. Hur stor är den befintliga värmepumpen (kW), hur stort är huset, hur gammalt är huset, var i Sverige ligger det?
Åker låter ju bra för att lägga ner ytterligare markslinga, om det behövs. Är det problem att gräva ner mera slang?
Du får väl ta kontakt med några installatörer och höra vad de tycker, sedan kan du nog skriva lite här om vad de sagt och få ytterligare tips och råd om hur du skall göra.

Om värmepumpen bara går med elpatron är den nästan tyst, bara cirkulationspumpen för vattnet hörs. Om den fungerar som värmepump hör du en kompressor, som ett kylskåp men förmodligen kraftigare ljud.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur ska man göra. har gammal markvärmepump.
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2007, 07:19:31 »
Kolla att det är vatten med frysskydd (tidigare glykol nu sprit) som cirkulerar i marken och inte kylmedia.

Ja just det, för 25 år sen var DX-maskiner rätt vanliga, i såna cirkulerar köldmedia i kopparrör i marken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thors

  • Säljare/tekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Rörteknik
SV: Hur ska man göra. har gammal markvärmepump.
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2007, 14:32:19 »
Hej!

Jag håller med Olle, det låter som det är direktförångning.
Skulle det inte vara så, så blir det i princip en nyinstallation men du ska givetvis använda den gammla slingan, va dock noga med att sätta flödesventiler på båda tilloppen, annars får du ett ojämt energiurtag och en låg brinetemp.
Det finns ingen ekonomi i att renovera den gammla pumpen, dom är oftast mkt oeffektiva, det kan jag garantera efter många mätningar på äldre kompressorer.

Mvh/ Andreas
Jobbar som säljare/tekniker inom mark/berg/sjö värmepumpar.
Tre års yrkesutbildning samt högskoleutbildad inom energiteknik med inriktning på värmepumpar och kyla.

Utloggad Thors

  • Säljare/tekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Rörteknik
SV: Hur ska man göra. har gammal markvärmepump.
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2007, 14:35:07 »
En sak till, skulle de vara så att du har direktförångning så finns det rätt mycket pengar att gräva upp, cu priserna är rätt höga just nu ;)

Mvh/ Andreas
Jobbar som säljare/tekniker inom mark/berg/sjö värmepumpar.
Tre års yrkesutbildning samt högskoleutbildad inom energiteknik med inriktning på värmepumpar och kyla.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur ska man göra. har gammal markvärmepump.
« Svar #6 skrivet: 14 juni 2007, 12:17:09 »
Jag håller med Olle, det låter som det är direktförångning.


Jag har inte sagt att det låter så, men risken finns.
Vi får väl se när han återkommer med mera info.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Thors

  • Säljare/tekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Rörteknik
SV: Hur ska man göra. har gammal markvärmepump.
« Svar #7 skrivet: 14 juni 2007, 14:20:13 »
Jadu Olle, det va absolut inte meningen, jag läste helt enkelt fel...
Jobbar som säljare/tekniker inom mark/berg/sjö värmepumpar.
Tre års yrkesutbildning samt högskoleutbildad inom energiteknik med inriktning på värmepumpar och kyla.

Utloggad Ackemini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska man göra. har gammal markvärmepump.
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2007, 11:29:27 »
Hej på er alla, tack för fina ideer och svar, jag bor i småland , det hörs ett brummande ganska högt ljud ur den , den kanske går 7-10 minuter per gång. Det verkar vara en plastslang som går ut på åkern men jag skall kolla och så återkommer jag med mer info,
Det verkar som att hela Sveriges samlade kunskap finns här.. Bra.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!