Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvärme...mÃ¥ste man ha extra cp och shunt eller inte  (läst 2289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hej!
Det blev diskuterat här tidigare om en Thermia och golvvärme samt fläktkonvektor.

Hur är det då om man som i mitt fall endast har golvvärme, inga fläktar eller radiatorer.

Jag har "raka rör" installation tempdiffen över värmepumpen är  för liten ca 6-7* och för stor för att det skall vara optimalt för golvvärmen. Jag har ställt max framledning till 40 grader, utan att pumpet skulle ha stannat pÃ¥ det nÃ¥gongÃ¥ng. Har haft -22grader ute sÃ¥ pumpen har nog fÃ¥tt göra lite jobb.

Håller på och bygger ännu, så jag kan inte ännu säga hur komforten är. (Går med skorna på ännu)

Jag förstår att jag förlorar lite COP när diffen är för stor, men jag vinner lite el när jag bara har en CP. Samt installationen är ju
billigare utan extra CP.

Citera
Sen det här med shunt eller inte, min känsla är att det ofta sägs att raka rör med fast instrypning är det bästa för kompressorn under förutsättning att volymen finns där. Vill man verkligen shunta när en merpart av huset värms av golvvärme?


Häls Tumpi  *vinkar*

Skulle kanske inte ha postat här på Thermia sidan, Moderatorn kan flytta till annat ställe om han tycker, ursäkta.
« Senast ändrad: 21 december 2010, 19:28:32 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Golvärme...måste man ha extra cp och shunt eller inte
« Svar #1 skrivet: 21 december 2010, 20:37:17 »
Enligt min åsikt- Ja, du ska ha en yttre cp så att golvvärmen får sin egen cirkulation oavsett vad vp:n vill ha.
Jag gjorde så att jag la ihop den inre cp med brinepumpen och styr den yttre med signalen till den inre som blev "över".
Då går bara alla tre vid vp drift. Annars bara den yttre. Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Golvärme...måste man ha extra cp och shunt eller inte
« Svar #2 skrivet: 23 december 2010, 11:52:04 »
Hej Tobocop!

Hur tycker du att jag skulle lösa detta smidigast? Behövs det en tank för att lyckas med detta att få diffen övergolvet till 3-4 grader och 8 över pumpen?

Skall pumpens framledningsgivare flyttas till efter shunten, tanken??

Att koppla CP som du har gjort kan ju inte vara så stort projekt.

Vad anser andra då. Richard brukar ju förespråka enkla installationer utan extra CP.

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Golvärme...måste man ha extra cp och shunt eller inte
« Svar #3 skrivet: 23 december 2010, 20:43:35 »
Jag har ingen tank till mitt hus. Har 11 slingor i dim 20X2mm.Total slinglängd 685 meter.
Det funkar bra. Har inte haft systemet igång så länge så hur det funkar till våren får vi se. Volymen är nog i minsta laget. Kör med Integral 115 just nu.
Jag har kompletterat med en Grundfos UPS 25-40 på stigen. Innan den sitter det en bypass mellan stig och retur med backventil på. Framledningsgivaren har jag flyttat ut efter cp så att jag får "rätt" framledning.
VP:ns cp går på steg 1 och den yttre på steg 3. Kke inte behöver vara så högt. Använder inga rumstermostater.
Dessutom sitter det en reglerventil (STAD) på returen in till vp där jag säkerställer 8 gr delta.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Golvärme...måste man ha extra cp och shunt eller inte
« Svar #4 skrivet: 24 december 2010, 21:25:08 »
Hej!

Vi har rätt samma förutsättningar jag o du, Tobocop. Samma pump,samma borra, samma slinglängd och 20mm slang.

En Grundfors, lite rör o en par STAD ventiler låter ju inte så omöjligt. Skulle ju vara bra med lite extra volym, men det tar ju rum att installera. Du skriver att du gjort om styren för att det skall passa dig bättre. Berätta mera om det!

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Golvärme...måste man ha extra cp och shunt eller inte
« Svar #5 skrivet: 26 december 2010, 15:36:15 »
Nja, det är inte helt klart ännu :)
Men jag har framledningsgivaren utanför vp. Sen har jag tagit signalen till den inre cp:n och styr den yttre med istället. Den inre cp:n ligger på samma signal som brinepumpen. Detta medför att vid vp-drift går alla tre cp. När vp vilar går endast den yttre. Den yttre stängs således också av vid värmestopp sommartid. Den får dessutom en motionering vid vv-drift under sommaren.
Men detta funkar inte helt klockrent...
Vid legionella-topup så stannar ju vp vid 26,5 bar... Då stannar ju även den inre cp:n... Tillsats löser som följd av detta.
Men jag ska lägga in ett växlande mellanrelä på styren på inre cp. Så när steg 2 på tillsats går in ska mellanreläet dra och mata cp med 230 volt. Då går den ändå.
Det ska ske i veckan tänkte jag :)

Comprende?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!