Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hahalj
« skrivet: 28 januari 2014, 08:58:21 »

Kanske man äntligen börjar fatta hur systemet funkar nu då  8)
Tar det lite lugnt nu och loggar bara ute-temp och inne-temperaturer några dagar för att se hur systemet levererar.

Tack alla som hjälpt mig att få ordning på mina radiatorer och  :dt::) tummenupp
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 januari 2014, 00:10:11 »

ser ju bra ut. och dina funderingar tycker jag låter helt rätt!
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 27 januari 2014, 23:20:06 »

Nu har jag återigen mätt mina deltaT och rumstemperaturer efter de senaste justeringarna jag skrev om i inlägg #46 ovan. Mest anmärkningsvärt är väl att jag nu fått till en jämnare tempertur i hela huset samt att de "moderna" radiatorerna nu ligger på samma deltaT-nivå som övriga radiatorer.

Det var lite mildare idag, ca -1,5°C, värt att notera. deltaT på värmepumpen ligger på 4,5°.

Radiator nrRadiatortypStryptVåning   Rum   rT   Fram   ReturdeltaT
1      Original   Ja   Entré   A1   22,550,2   45,0   5,2
2      Original   Ja   Entré   A2   22,5   50,4   45,7   4,7
3      Modern      Entré   B1   22,048,6   43,7   4,9
4      Modern      Entré   B1   22,0   49,1   44,1   5,0
5      Original   Ja   Entré   B1   22,050,4   44,1   6,3
6      Original   Ja   Entré   B2   22,0   50,5   43,7   6,8
7      Original      JaÖvre   C   22,049,1   44,3   4,8
8      Original   Ja   Övre   D1   22,050,2   44,4   5,8
9      Original   Ja   Övre   D2   22,0   49,2   45,1   4,1
10      Original      JaÖvre   E   21,549,1   41,5   7,6
11      Original   Ja   Källare   F   13,5   49,4   43,7   5,7

Själv tycker jag det känns bra nu så om ingen tycker annorlunda kanske jag skulle låta radiatorerna vara nu? Och istället fokusera på om det går trimma temperaturkurvan aningen, kanske ta ner parallellförskjutningen en grad och se vad som händer? Hittills har relgerkurvan bara funkat med utetempområde -10° - +15°, framledningstemp 55° -25°. Lutningen måste ju bero på hur mycket värme som måste stoppas in i huset för att temperaturen ska bibehållas på samma nivå, vilket i sin tur beror på hur energisnålt hus man har. Med vår dåliga isolering så blir det nog inte bättre än så.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 26 januari 2014, 17:36:46 »

Även jag har letat men inte hittat nått som spärrar termostaterna, inga stift, inga klackar, men kanske synen börjar bli dålig  ;)
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 26 januari 2014, 15:44:05 »

Ja det var min tanke också, men det finns åtminstone inga synliga stift . Kan de finnas inuti vredet? Och hur kommer man då åt dem? Kollade på databladet, men jag kan inte se något om detta där.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 26 januari 2014, 15:35:11 »

men då kan man ju ställa sig frågan varför vredet på den inte kommer längre än till ca läge 4? Se bild.

Man kan ställa in max och minbegränsning på termostaten (många tillverkare har stift man sätter vid temperaturskalan)
Troligtvis därför du inte kan vrida upp den högre än 4
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 26 januari 2014, 15:02:49 »

Ändrade CP-hastighet till läge II tidigare imorse, tog alltså bort termostaterna på de moderna radiatorerna, och jag har nu ett deltaT på ca 5.5 grader på dessa två! deltaT på värmepumpen ligger på 4.3°. Har också justerat ner flödet något, pyttelite, på radiatorerna 2,9,10 och 11, samt höjt flödet pyttelite på nr 8.

Kan alltså konstatera att termostaterna har spökat för mig i detta justerande. Jaja, man lär sig hela tiden.

Nu släpper jag detta för idag och kollar rumstemperaturerna imorgon kväll. Just nu har vi rejält varmt i huset och det är ca -4° ute.
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 26 januari 2014, 13:41:50 »

@Puckonen;  coolsmiley

@svenske kocken: jamen strålande, tackar! Ok, inga tvivel om att det är en termostat då. En RVT50 om jag läser databladen rätt. Med max temp 24° i läge 5, men då kan man ju ställa sig frågan varför vredet på den inte kommer längre än till ca läge 4? Se bild. Och den skulle strypa vid ca 21-22 grader? Vilket ju är min måltemperatur i rummet, alltså kan jag inte lita på deltaT-mätningar över dessa två radiatorer vid rumstemp över 21 grader? Nä, bort med den andra också, sen tar jag fram FLIR-kameran igen!

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 26 januari 2014, 13:18:21 »

Här kan du hitta data på termostaterna om du vill. Dom stänger tydligen vid 24 grader om dom är helt "öppna".
http://www.tahydronics.com/sv/produkter-och-losningar/technical-documentation-archive/radiator-valves/thermostatic-radiator-valves/rvt-rvt-k-rvt-40-f-rvt-40-l/
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 26 januari 2014, 13:14:41 »

Är jättetacksam för era värdefulla synpunkter, tips o råd, David Rinnan, Puckonen. m. fl. Som relativ novis på området lär jag mig mycket hela tiden.   tummenupp :)

Nåväl, jag ska sova på saken så får vi se vad jag hittar på som nästa steg. Ska hursomhelst ta fram FLIR-kameran och mäta några ggr till för att få mer underlag. I rum E ska rT definitivt ner nån grad, där är det alldeles för varmt. Även rum C är på gränsen till för varmt. Vi får se.

Novis med proffsprylar. ;)
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 26 januari 2014, 12:55:15 »

Ok, det var ju inga konstigheter.
Men det är alltså en termostat i detta vredet då, den är inte helt manuell? Det finns ingen temperaturskala, det står bara pilar med + och -.
Pinnen rör sig utan problem när jag pressar kraftigt på den.
Kanske lika bra i nuläget att ha den avskruvad då eftersom jag har problem att få tillräckligt med flöde genom radiatorn? Och sätta dit nåt vrede utan termostat senare kanske? Jag vet ju inte om detta vredet trycker konstant på pinnen, om den gör det så kanske det inte är fullt flöde igenom?

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 26 januari 2014, 11:45:28 »

I "vredet" sitter termostaten som påverkar en "pigg" som sitter i kopplet. Termostaten/vredet sitter fast med muttern (den blanka) och när man lossar den är termostaten lös.
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 26 januari 2014, 11:37:07 »

Muttern? Mässingmuttern till vänster om vredet? Och du tror att det är termostater i dem? Hur ser man det om man får bort vredet?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 26 januari 2014, 11:30:35 »

Det är termostater från ca 1980 du kan plocka bort dom genom att lossa "muttern" och det kommer inte att bli blött.
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 26 januari 2014, 11:22:08 »

Ok, mina vred på de modernare radiatorerna ser ut som nedan. Jag har fått till uppgift att det inte ska vara några termostater i dessa, man reglerar flödet manuellt på dem. Kan jag se på dessa om det stämmer? Kan jag lossa något utan att behöva tömma kretsen?
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 26 januari 2014, 09:50:28 »

En annan sak att tänka på är vilka termostater man har (då tänker jag på de nya radiatorerna du har).
Detta eftersom en del begränsar tempen mer än andra trots att de är helt öppna.
Tex. en Danfoss 2970 börjar strypa när rumstemperaturen är över 21°C medans en 2990 inte stryper förän det blir 28°C i rummet.
Och detta påverkar deltat på radiatorn avsevärt.
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 26 januari 2014, 00:27:56 »

Är jättetacksam för era värdefulla synpunkter, tips o råd, David Rinnan, Puckonen. m. fl. Som relativ novis på området lär jag mig mycket hela tiden.   tummenupp :)

Nåväl, jag ska sova på saken så får vi se vad jag hittar på som nästa steg. Ska hursomhelst ta fram FLIR-kameran och mäta några ggr till för att få mer underlag. I rum E ska rT definitivt ner nån grad, där är det alldeles för varmt. Även rum C är på gränsen till för varmt. Vi får se.
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 25 januari 2014, 23:03:58 »

Du verkar ha kommit en bra bit idag! Har du inga komfortproblem (FÖR varmt i ngt rum eller för kallt vid de nya raddarna) skulle jag låte det bero ett par dagar. Verkar bli mildare med start nästa helg. Mitt i sitt justerande får man inte glömma bort vad VP är till för, siffror o deltan i all ära. Men det är njutning o värme vi har VP till!  tummenupp

Håller med David, läge ett på CP till VB är kanske kanon nu, men när du hamnar runt nollan ute lär pumpen ge bra mer effekt o deltat på VB lär sticka iväg. Vågar gissa ganska säkert att du inte kommer kunna ligga kvar på lägsta hastigehetn. Dock gissar jag alltid ruskigt dåligt.

Är komforten bra låter du strypningen vara ett tag, huset vill nog ha ett par dagar på sig att hänga med dessutom. Håll koll på deltat över VP för VB o justerta upp CP vid behov. Känner du dig hugad kan du strypa de rum som KÄNNS varmast liiiiiiite liiite liiite (knappt märkbart), syftet är att tvinga mer av flödet till dina nya raddar med flödesproblem. Men som du märkt är balansen fantastik lätt att förstöra, för stor justering av en endast radiator kan få allt framstå som kaos. ;)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2014, 21:00:25 »

Ja alltså jag tänkte så här.

Om din värmepump ger 7kw vid +7 grader så kanske på sin höjd!! ger hälften vid -7c.
Så vida inte cirkulationspumpen ändrar flödet utifrån effekten så kommer ditt delta bli mer än det dubbla på vår och höst.

Och på samma gång får du lite bättre fart på de radiatorer som ligger längst bort.

Många tror att en radiator ska vara typ helt öppen men det är absolut inte sant på något sätt.. Man blandar kanske ihop termostat och fast injustering??
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 25 januari 2014, 20:54:40 »

Jag har en LVVP Daikin Altherma 008, modellbeteckning EKHBH008AA9WN. 7 kW VP-effekt med 9 kW elpatron för tillsatsvärmen enligt spec, vid +7° vet jag inte?. Jag har ställt in att tillsatsel är tillåten bara under -10° så den går inte igång nu. Jag räknar med att i första hand min LLVP ska täcka upp värmebehovet när temperaturen sjunker. Möjligen borde jag sänka gränsen för tillsatsel ännu mer, kanske till -15°, för att verkligen säkerställa att LLVP:en får jobba när det blir kallare utan att tillsatselen slår på.

Radiator 3 o 4 är svåra att få ordning på. Ett grundproblem är möjligen att rören dit är betydligt klenare än till de äldre radiatorerna. Samtidigt är rörlängden den längsta. Vet inte hur de tänkte där när de satte dit dem.

Så bättre är att nå runt 4.5° deltaT på värmepumpen för att det ska bli bättre över hela året? Ok, får testa öka CP-farten igen och trimma lite mer på de radiatorer som ligger för högt.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2014, 20:33:30 »

ok en LVVP. vid -6 ute. Ingen tillsatsel just nu?
Då är nästan 5.6K lite mycket? Du måste ju tänka på vad deltat blir när den jobbar övriga delar av säsongen. Så du inte har justerat den till 100% enbart för gång när det är smällkallt.

Vad heter värmepumpen och hur många kW är den på (vad den är på i kW är normalt sett vid 7 grader plus ute)..

Om min tes är rätt ska du nog köra på 2 i fart. Och troligen strypa lite till här och där alternativt sänka kurvan.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2014, 20:30:04 »

låt det va ett tag. Rum E kan du så klart strypa ner lite till.
Radiator 3 och 4 är ju fortfarande ett problem. Det verkar inte riktigt komma tillräckligt med vatten dit.

Eventuellt blir lösningen att strypa lite mer, generellt på övriga radar och dra upp farten till 2.

Jag kommer inte längre ihåg vad du har för VP
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 25 januari 2014, 19:00:22 »

Har följt era rekommendationer och ägnat större delen av dagen till att trimma radiatorflöden och mäta deltaT:n... så här gick det.

1. Strypte radiatorer på övervåningen
2. Efter en stund, mätte deltaT på värmepumpen, ca 3 °
3. Sänkte CP hastighet från läge III till II
4. Efter en stund, mätte deltaT på värmepumpen, ca 4 °
5. Några radiatorer hade då fortfarande lite för lågt deltaT, runt 3 °
6. Sänkte CP hastighet till läge I.
7. Mätte deltaT på värmepumpen = 5.6° !
8. Mätte nu deltaT på samtliga radiatorer, and here are the results:
Radiator nrRadiatortypStryptVåning   Rum   rT   Fram   ReturdeltaT
1      Original   Ja   Entré   A1   23   52,7   48,0   4,7
2      Original   Ja   Entré   A2   23   53,2   47,5   5,7
3      Modern      Entré   B1   22   46,0   37,7   8,3
4      Modern      Entré   B1   22   47,4   35,9   11,5
5      Original   Ja   Entré   B1   22   51,7   44,0   7,7
6      Original   Ja   Entré   B2   22   51,0   43,8   7,2
7      Original      Övre   C   23   52,3   45,5   6,8
8      Original   Ja   Övre   D1   22   51,6   42,0   9,6
9      Original   Ja   Övre   D2   22   52,8   47,0   5,8
10      Original      Övre   E   24   53,7   48,5   5,2
11      Original   Ja   Källare   F   13   50,1   45,6   4,5

Samtliga rum har efter nån timme behagliga temperaturer (rT) även om det är lite väl varmt i rum E, men generellt har temperaturen sjunkit nån grad något på hela övre plan och entrévåningen ligger bra till. När rumstemp-mätningen gjordes var ute-tempen ca -6°.

Detta är väl inte alltför illa för ett dåligt isolerat hus från -34? Även om framledningstempen ligger nära övre möjlig gräns så tycker jag det ser bättre ut nu. Jag har ju också min LLVP som jag kan låta kicka in på 21 grader om vinterkylan blir alltför sträng.

Är det någon som tycker att jag ska pilla nåt mer på radiatorerna nu? Annars avvaktar jag några dagar och ser hur temp-kurvan beter sig relativt ute-tempen, så får vi se om det finns nån anledning att justera denna. Så kan jag ägna mig åt att putsa slottsventiler under tiden...  ::)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2014, 10:42:12 »

Jag hade också strypt lite mer på övervåningen. Avaktat en halvtimma och mätt delta på VP. Om fortfarande lågt testat sänka CP hastighet till deltat kommer upp en bit till på värmepumpen. Därefter kontrollerat att de radiatorer längst bort från värmepumpen fortfarande har ett hyfsat flöde.

Att någon enstaka radiator får ett högt delta, över 10K spelar ingen jätteroll. Det är det sämst dimensionerade elementet som styr framledningstemperaturen för hela anläggningen.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 januari 2014, 09:20:32 »

Vad händer om jag stryper fler o fler radiatorer allt eftersom problemet med låga deltaT flyttar sig, kommer inte trycket öka i systemet så småningom? Än så länge har det inte ändrats, det ligger på stabila 1.8 bar som tidigare.
Trycket kommer inte att ändras. Det är samma mängd vatten i systemet oberoende av hur radiatorerna stryps.
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 25 januari 2014, 02:17:31 »

Pröva stryp radiatorerna uppe och sänk CP ett snäpp, med lite tur bibehåller du flödet i de nya raddarna och får ned tempen uppe. Ett fasligt balanserade, men visst är det kul o lärorikt?  tummenupp

Edit: Saknade ett "du"...
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 25 januari 2014, 01:06:50 »

Nu har jag ett deltaT på strypta radiatorn i tvättstugan på 5.7°, på de två strypta radiatorerna på entrévåningen ligger det nu på 8°. Är det senare för högt? Med detta deltaT så ligger rumstempen på behagliga 21° med nuvarande utetemperatur. Sänker jag deltaT på dem till 3-4° så stiger temperaturen i rummet med nån grad.

En annan mycket påtaglig effekt är att temperaturen på övervåningen har stigit med ett par grader, den ligger nu på 24° mot tidigare ca 21-22. Och helt plötsligt har jag fått väldigt låga deltaT på två radiatorer här istället, båda på ca 2.0°. En tredje på övervån ca 3.0°.

deltaT vid värmepumpen mätte jag till ca 2.5°, provade flera ggr och fick ung. samma. Denna har alltså sjunkit från tidigare ca 4.5 grader.

Nu är frågan vad nästa åtgärd borde vara, ska jag satsa på att strypa de tre radiatorerna på övervåningen nu?
Eller ska jag sänka parallellförflyttningen av temp-kurvan med 2°? Men då finns väl risken att jag tappar lika många grader på entrévåningen?  ???

Vad händer om jag stryper fler o fler radiatorer allt eftersom problemet med låga deltaT flyttar sig, kommer inte trycket öka i systemet så småningom? Än så länge har det inte ändrats, det ligger på stabila 1.8 bar som tidigare. Att sänka flödet på cirk-pumpen funkar inte, då tappar jag direkt värme i de nyare radiatorerna och deltaT blir återigen runt 11-12° på dessa.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2014, 17:05:08 »

Visst, men det finns även en Sweetspot där COP är som bäst, förmodligen någonstans kring 4-7 graders deltaT om man har en R407A-värmepump och ännu lägre om man har en R410A-värmepump.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 24 januari 2014, 16:17:39 »

Fast det ditt resonemang säger är egentligen att det är en fördel att ha lägre framledningstemperatur, för då går VPn mindre. Det är inte ändrat deltaT över radiatorerna som ger besparingen utan den sänkta framledningen.  ;)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 januari 2014, 16:09:49 »

Det kan inte stämma.
Om returvattnet höll samma temperatur som utgående vatten, alltså inget temperaturfall överhuvudtaget, så skulle VPn inte behöva arbeta överhuvudtaget. Ju större temperaturfall man har över radiatorkretsen, desto mer måste rimligen VPn arbeta för att höja temperaturen på vattnet igen.

Om flödeshastigheten i radiator- och VP-kretsen är samma, och om deltaT i radiatorkretsen överstiger vad VPn klarar att värma (differens VP in-ut) kommer temperaturen gradvis att sjunka i hela systemet, om inte elpatroner hjälper till att hålla uppe temperaturen.
Jag undrar om det inte är en missuppfattning av vad jag menade. Har man ett värmesystem med några radiatorer som alla har samma deltaT och byter ut en av radiatorerna mot en betydligt större pga av sin större förmåga att avge värme ger lägre returtemperatur. Vill man ha samma deltaT över värmepumpen som tidigare kan man öka flödet något till de andra radiatorerna som då för något högre returtemperatur. Det betyder att de kan avge samma värmeeffekt vid något lägre framledningstemperatur vilket betyder att värmepumpen får arbeta mindre. Det var det resonemanget som låg till grund för mitt påstående att det är en fördel med radiatorer som ger låg returtemperatur. 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 januari 2014, 23:01:16 »

Låter som det är på gång att bli ordning på torpet!
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 23 januari 2014, 22:53:08 »

Ok, nu har jag lyckats strypa tre radiatorer! Med en 21 mm blocknyckel och lite milt våld lyckades jag till slut rucka upp muttern på ventilen på radiatorn i tvättstugan så pass mycket att jag kunde motionera vredet på ventilen. Provade att stänga av helt och då började det läcka, men när jag drog åt muttern rejält hårt så slutade det. Radiatorn kallnade fort i källarkylan, så när den var helt kall efter en halvtimme så öppnade jag den ytterst lite, precis så jag kände att det började bli varmt på framledningsröret. Väntade ca 10 minuter, då kunde jag känna en tydlig skillnad mellan in och ut. Glömde tyvärr FLIR-kameran på jobbet så jag vet inte hur många grader det är, får kolla det imorgon kväll. Men det är betydligt större deltaT än de 1.4 som det var tidigare.

Gjorde samma sak på de andra två radiatorerna på entrévåningen där det är för varmt, lyckades få dem täta med ett svagt flöde genom dem, återstår också här att mäta hur mycket deltaT ökade.

Kunde ju inte heller mäta deltaT på värmepumpens in- och ut på radiatorkretsen, men jag kollade en stund på hur snabbt pumpen värmde radiatorvattnet efter en nyligen avslutad avfrostning. När cykeln startade var tempen på 36°, efter 6 minuter var den uppe på 50° vilket var ett par grader över tempkurvans måltemperatur. Nu har jag inte mätt detta ordentligt tidigare, men jag upplevde det som att det gick fortare nu än tidigare. Jag vet inte om det säger något.

Återstår att se om detta ger nån effekt på innetemp eller elförbrukning. Mäter deltaT imorgon igen.
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 23 januari 2014, 10:04:25 »

Det enda jag har i manualen som styr över hur tillsatsvärmaren körs är:

Citera
[4] ReservvärmedriftGäller endast enheter med tillvalsreservvärmare installerad.
Drift av reservvärmaren kan vara aktiverad eller inaktiverad.
[4-00] Status: Definierar om reservvärmedrift är aktiverad (1)eller inaktiverad (0).
[4-01] Status: Bestämmer om reservvärmaren och elpatronen kan köras samtidigt (0), eller om elpatronen harprioritet över reservvärmardrift (1).

[5] Jämviktstemperatur och temperatur för uppvärmnings-prioritet
Jämviktstemperatur– Lokala inställningar för 'jämviktstemperatur'gäller drift av tillvalsreservvärmaren.När jämviktstemperatur-funktionen är aktiverad är drift av reservvärmaren begränsad till låga utomhustemperaturer, d.v.s. när utomhustemperaturen faller underangiven jämviktstemperatur. När funktionen är inaktiverad kan reservvärmaren användas vid alla utomhustemperaturer. Aktivering av den här funktionen sänker drifttiden för reservvärmaren.
[5-00] Status för jämviktstemperatur: Anger om jämvikts-temperaturfunktionen är aktiverad (1) eller inaktiverad (0).
[5-01] Jämviktstemperatur: Utomhustemperatur under vilken drift av reservvärmaren är tillåten.

Mina inställningar är:
4-00: 1
4-01: 0
5-00: 1
5-01: -5

Ingenstans hittar jag nåt som säger kompressor on/off eller liknande.

Jag har en servicebrytare på utomhusenheten, vad händer om jag stänger av den? Och sätter 5-00 = 0, dvs reservvärme alltid aktiv oavsett temperatur? Då borde ju kompressorn stanna. Eller stänger man ner hela systemet då?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 januari 2014, 00:47:28 »

det borde gå att välja att inte köra med kompressor. Då går den väl över på el. Frågan är om du kan forcera just 9kw.

Jag har ingen koll på det märke du har. På thermia finns det installationsmeny (som inte heller står i manualen) där man kan aktivera allt från brinepump till elsteg och så vidare.
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 23 januari 2014, 00:23:59 »

Ja, -6 utan tillskott. Då jobbar vp:n på 55 grader.

Tvättstugans radiator är väl halva storleken mot övriga. Jag vet inte vad jag ska göra åt den om jag inte kan strypa ventilen.

Stoppa kompressor och forcera elpatron... det vete sjutton om det ens är möjligt via kontrollpanelen. Står inte beskrivet i manualen. Hur brukar man göra?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 januari 2014, 00:02:03 »

När du säger maxtemp vid -6 så menar du utan tillskott?

Jag håller med familjen om att under 22 ska man inte behöva gå!!

Nu kanske inte tvättstugan är en jättestor radiator men det är ju mer eller mindre kortslutning skulle jag säga.

Du kan inte bedöma om 4,5K är bra eller inte. Ett förslag. Stoppa kompressorn och forcera elpatron 9kW och utför temptest när allt stabiliserat sig något. 10 minuter eller så.

en lvvp är föränderlig beroende på ute-temp men ditt 9kw steg är alltid lika. och då får vi också reda på ungefär hur mycket din värmepump ger i effekt!
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 22 januari 2014, 23:17:32 »

Inga ljud i radiatorer eller rör, bara ett svagt vinande ljud från cp:n som inte hördes innan. Men det stör ju inte i källaren.

Jo, det var ju väldigt lågt deltaT i tvättstugan, men det är lögn i h-vete att få slottsventilen att hålla tätt i strypt läge. Borde givetvis byta packboxar i alla, men jag vet inte om det är värt insatsen. Vet inte ens om det är möjligt.

Jag kan inte bedöma om 4.5 ° är bra eller inte. Jag har haft en tekniker här tidigare och kollat på pumpen och inställningar och han säger att allt är bra, förutom att den är rejält underdimensionerad för vårt hus. Vilket jag också tydligt märker denna årstiden då värmekurvans utetempområde måste sättas till -10 - +15° och pumpens reglertemperatur till 25 - 55° och ovanpå det parallellförflytta kurvan 4 grader uppåt för att få dräglig inomhustemp (vilket är 22 ° enligt familjen...). Men det innebär att pumpen alltså jobbar på maxtemp redan vid -6°, inte särskilt optimalt.

Nåväl, får se imorgon om det blivit nån skillnad.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 januari 2014, 22:39:32 »

tvättstugan borde du försöka strypa ner.

Låter det i rören/radiatorerna nu när du ökat farten på CP?

Intressant att du har kvar 4.5K i delta på värmepumpen efter att ändra från långsammaste till snabbaste.

Oavsett vilket, det som är intressant just nu är att du fick upp tempen på framledningen till dina "nya" raddar genom att öka farten på CP. Bra o vänta nu, inte ändra massa på en gång :)
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 22 januari 2014, 20:51:27 »

Har pillat lite med värmepump och radiatorer nu, så här gick det:

1. Mäter deltaTemp på in- och utgående rör från värmepumpen: ca 4.3 grader.

2. Fortsatte med att mäta deltaTemp på resp radiator,
- Tvättstuga i källaren, äldre radiator, ca 5 meter rör från VP: 1.4°C
- Entréplan, samtliga äldre radiatorer: 3.0 - 4.5 °C
- Entréplan, nya radiatorerna: 11,8 - 12,4 °C
- Övervåning, enbart äldre radiatorer: 4.3 - 7.4 °C

3. Kontrollerade cirkulationspump, den var inställd på lägsta hastighet. Ändrade till högsta.

4. Försökte strypa samtliga äldre radiatorer på entréplan, men slottskranarna börjar läcka vid helt avstängt. Vrider upp resp. kran tills läckaget slutar.

5. Väntar ca 20 minuter, mäter därefter deltaTemp på äldre radiatorer igen. Ingen mätbar skillnad trots delvis strypta flöden. Troligen krävs nya slottskranar för att kunna strypa mer och öka deltaTemp.

6. Mäter temperaturen på nya radiatorerna, där har nu framledningstemperaturen ökat till samma som de äldre radiatorerna! deltaTemp är dock fortsatt högt, ca 10-11 grader.

7. Mäter deltaTemp på in- och utgående rör från värmepumpen: ca 4.5 grader.

8. Öppnar alla slottskranar till fullt öppet läge för att minimera risken för läckage. Mäter deltaTemp igen på samtliga radiatorer, gamla o nya. Ingen skillnad mot innan.

Nu tänker jag låta det vara så här tills imorgon kväll och se hur/om innetemperaturen ändrar sig. Jag såg redan en halvtimme efter övningen att temperaturen hade stigit med en knapp grad, men det kan vara annat som påverkar också.

Kan tillägga att jag mäter med en FLIR-kamera på målad eller tejpad yta på rören. Passade också på att mäta på isoleringen till rören och konstaterar att ytan på isoleringen till framledningsröret håller ca 20 °C i källarutrymmet som just nu är ca 9°C varmt. Hur låter det, tycker ni? Känns som man skulle kunna tappa en del värme där, eller?

Kan ni andra dra nån slutsats av mina mätningar och justeringar?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 januari 2014, 16:50:44 »

Om man utgår från att alla radiatorer är korrekt justerade.

Och experimenterar med att öka respektive sänka hastigheten på cirkulationspumpen. Och går från 5K till 10K så kommer ju detta få ett antal olika konsekvenser. Kurva och eller förskjutning kan behöva justeras och dessa effekter måste vi vänta ut. Tills vi vet att vi tillför huset samma värme. Förhoppningsvis är ute-tempen under dessa dygn likvärdig så att vår utvärdering av COP blir tillförlitlig.

Så det är inte nödvändigtvis enkelt. Lite enklare när man jobbar mot en tank. Jag har noterat att ett lägre delta har fungerat bra för mig. Alltså typ 6K. Också noterat att uttätningen ökar med högre delta. Dvs att framledningen är högre än kondenseringstemperaturen.

Problemet blir när allt detta skall omsättas i en värmeavgivande yta där flödet förändras. Ohyggligt komplext.

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 januari 2014, 16:39:59 »

Lunk Umeå: Jag tror roland menar att värmepumpen förbrukar mindre energi om deltaT är hög, givet att xx graders framledning kan värma huset.
Alltså, om 40 graders framledning ger tillräckligt varmt i huset så går värmepumpen billigare med 30 graders retur än med 33 graders retur.
Dock, om man stryper flödet så att returen blir kallare så kommer det att krävas en högre framledningstemp för att värma huset till önskad nivå.
Huruvida det är billigare att löra värmepumpen med hög eller låg deltaT finns det delade meningar om, men de flesta som loggar sin anläggning verkar anse att COP stiger med lägre deltaT.

Kanske Roland kan förklara hur han tänker kring detta?

Om jag tittar på min EcoAir så kan den värma vattnet 7 grader när det är varmt ute, men bara 3-4 grader när det går ner mot -10. Om deltaT ligger på låt säga 5 grader så har VPn inga problem att värma returvattnet så att framledningen ligger konstant när det är varmt ute, men när det är -10 har den chanslös. Utan elpatron skulle temperaturen i systemet gradvis sjunka, även om VPn gick konstant. Så det måste vara en balans mellan deltaT och hur VPn jobbar.

Eller hur?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 januari 2014, 16:00:16 »

Ja, kompressorn måste gå hela tiden om du skall justera flödet genom att mäta DeltaT.
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 22 januari 2014, 15:57:40 »

kan vara bra att tänka på att en luft-vatten inte nödvändigtvis har ett fast delta över säsongen. I "värsta fall" har den även en variabel cirkulationspump vilket gör att flödet förändras över tid vilket är något man bör ha i åtanke när man justerar in sina radiatorer, om så är fallet.

För att använda den metoden är det också extra bra i fall den avgivna effekten för stunden överstiger det som fastigheten gör av med, dvs att du har en ökande temperatur på framledningen.

Det behöver inte innebära ett stort problem sett till injusteringsmetoden men det kan som ett minimum vara bra att känna till att under vissa förutsättningar kan det värde man får vara olika, olika delar av säsongen.
Cirkpumpen har tre fasta lägen som ändras via en spårskruv.
Så jag bör sätta vp:en på max när jag provar att justera flödet?
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 22 januari 2014, 15:53:39 »

Slottsventilerna är väl vanliga ventiler, de behöver inte vara helt öppna för att ge flöde.
Det jag skulle råda dig är att försöka trimma in flödet i ditt system så du har ca 7 graders tempskillnad mellan inkommande och utgående vatten på varje enskild radiator när värmepumpen går.
Kan du inte få till det på de som ligger längst bort så får du öka cirkpumpens hastighet och strypa mer på de radiatorer som lätt får ökat flöde (lägre tempdiff över radiatorerna).
Mina slottsventiler vågar jag knappt röra. Har testat tidigare att strypa radiatorerna i två rum som blir alltför varma, men det slutade med läckande kranar och svullen parkett kring anslutningsrören. Radiatorerna och kranarna är sannolikt lika gamla som huset, från -34 (förutom de två nya i tillbygget som är för kalla). Men det kanske går att testa lite mer där, ska försöka.
Ska också kolla ikväll om det går öka cirkulationspumpens flöde, tror den står på mittenläget nu.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 januari 2014, 15:27:53 »

kan vara bra att tänka på att en luft-vatten inte nödvändigtvis har ett fast delta över säsongen. I "värsta fall" har den även en variabel cirkulationspump vilket gör att flödet förändras över tid vilket är något man bör ha i åtanke när man justerar in sina radiatorer, om så är fallet.

För att använda den metoden är det också extra bra i fall den avgivna effekten för stunden överstiger det som fastigheten gör av med, dvs att du har en ökande temperatur på framledningen.

Det behöver inte innebära ett stort problem sett till injusteringsmetoden men det kan som ett minimum vara bra att känna till att under vissa förutsättningar kan det värde man får vara olika, olika delar av säsongen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 januari 2014, 15:21:58 »

Slottsventilerna är väl vanliga ventiler, de behöver inte vara helt öppna för att ge flöde.
Det jag skulle råda dig är att försöka trimma in flödet i ditt system så du har ca 7 graders tempskillnad mellan inkommande och utgående vatten på varje enskild radiator när värmepumpen går.
Kan du inte få till det på de som ligger längst bort så får du öka cirkpumpens hastighet och strypa mer på de radiatorer som lätt får ökat flöde (lägre tempdiff över radiatorerna).

Isoleringen gör nog inte så stor skillnad om det är för lågt flöde som är huvudproblemet, men visst kan det hjälpa.
Du kan isolera med vad som helst om du inte bryr dig om hur det ser ut.
Jag har själv isolerat mina rör i krypgrunden med 13 mm armaflex + 70 mm aluminiumbelagd rockwool.

Lunk Umeå: Jag tror roland menar att värmepumpen förbrukar mindre energi om deltaT är hög, givet att xx graders framledning kan värma huset.
Alltså, om 40 graders framledning ger tillräckligt varmt i huset så går värmepumpen billigare med 30 graders retur än med 33 graders retur.
Dock, om man stryper flödet så att returen blir kallare så kommer det att krävas en högre framledningstemp för att värma huset till önskad nivå.
Huruvida det är billigare att löra värmepumpen med hög eller låg deltaT finns det delade meningar om, men de flesta som loggar sin anläggning verkar anse att COP stiger med lägre deltaT.

Kanske Roland kan förklara hur han tänker kring detta?
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 22 januari 2014, 14:52:56 »

Men vad ska jag använda för rörisolering? Jag hittar bara 20-30 mm tjocka rör typ armaflex o liknande, känns ju som man skulle vilja ha åtminstone 50 mm? Några idéer?
Vad tror ni om att strappa remsor av 45 mm byggmatta runt befintligt isoleringsrör?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 januari 2014, 11:29:07 »

Får pumpen returvatten med låg temperatur behöver den arbeta mindre.

Det kan inte stämma.
Om returvattnet höll samma temperatur som utgående vatten, alltså inget temperaturfall överhuvudtaget, så skulle VPn inte behöva arbeta överhuvudtaget. Ju större temperaturfall man har över radiatorkretsen, desto mer måste rimligen VPn arbeta för att höja temperaturen på vattnet igen.

Om flödeshastigheten i radiator- och VP-kretsen är samma, och om deltaT i radiatorkretsen överstiger vad VPn klarar att värma (differens VP in-ut) kommer temperaturen gradvis att sjunka i hela systemet, om inte elpatroner hjälper till att hålla uppe temperaturen.
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 22 januari 2014, 10:21:21 »

@David Rinnan: Har inte mätt tempen på framledning och retur direkt på värmepumpen, är såklart en bra idé att göra det, gör det ikväll. Tror att cirkulationspumpen står på läge 2 av 3, men kollar upp det också.

@purjo__: ja det var så jag tänkte, allt som gör att jag kan sänka min tempkurva är ju intressant, för närvarande arbetar pumpen nära max kapacitet för att vi ska få dräglig temp inomhus = dålig verkningsgrad. Det mesta beror på vår dåliga generella isolering, men man kan ju åtgärda enklare detaljer även om det är på marginalen.

Men vad ska jag använda för rörisolering? Jag hittar bara 20-30 mm tjocka rör typ armaflex o liknande, känns ju som man skulle vilja ha åtminstone 50 mm? Några idéer?

@Roland: utgående temperatur på dessa var ca 30-31 grader. Det stämmer säkert att flödet är lägre i dessa, rören till dem är dessutom klenare än till övriga, 18 mm (tror jag det var) jämfört med 34 mm. Ska kolla hur cirkulationspumpen är inställd.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 januari 2014, 08:46:43 »

Förutom att dessa två sista radiatorer inte klarar att själva värma upp rummet där de sitter så inbillar jag mig att de drar ner temperaturen på returen till LVVP:n och att denna får arbeta mer än vad den borde behöva.
Tvärtom skulle jag vilja säga. Får pumpen returvatten med låg temperatur behöver den arbeta mindre.

Vad är det för temperatur nertill vid utloppet på radiatorerna med låg temperatur. Det kan vara så att i och med att de är längst bort blir flödet lågt med högt temperaturfall över radiatorn som följd. Det minskar den avgivna effekten och det kan vara alltför högt deltaT över radiatorerna som är problemet snarare än att inloppstemperaturen ligger några grader lägre.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!