Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur jobbar en kompressor  (läst 1069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DIO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur jobbar en kompressor
« skrivet: 12 januari 2006, 13:56:45 »
Hej

Jag är ny i värmepumpvärlden och har en fråga hur en kompressor arbetar.

Jag har läst lite här på forumet, bla om gångtider. Läste ett inlägg om korta gångtider och fick då uppfattningen att kompressorn går in och arbetar upp temperaturen och sen stängs den av när erforderlig temp är uppnådd. Min fråga är då; Går kompressorn in med full effekt eller är kompressorerna steglösa?

Om de är steglösa borde kort gångtid tyda på överdimensionerad pump...???? eller.....????

Kan någon förklara för en novis?

Mvh
DIO

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur jobbar en kompressor
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2006, 22:51:17 »
Kompressorn i nästan alla bervärmepumpar jobbar med på/av reglering, då de är på så går de med full effekt.

Har din VP korta gångtider kan du parametrera om din VP lite, skriv in vad du har för en VP och lite övrig info om nuvarande inställningar på din VP så kan du nog få mer hjälp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!