Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering Utegivare viktig med innegivare?  (läst 12286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Placering Utegivare viktig med innegivare?
« skrivet: 25 april 2006, 00:16:33 »
Jag har en utegivare som är placerad på västerfasad.
Egentligen borde den kanske sitta på norrfasaden.

Spelar placeringen av utegivaren någon större roll med tanke på att det fungerade hyfsat tidigare utan innegivare, och fungerar riktigt bra nu när jag installerat innegivare?
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #1 skrivet: 25 april 2006, 07:50:56 »
Jag har en utegivare som är placerad på västerfasad.
Egentligen borde den kanske sitta på norrfasaden.

Spelar placeringen av utegivaren någon större roll med tanke på att det fungerade hyfsat tidigare utan innegivare, och fungerar riktigt bra nu när jag installerat innegivare?


Jag läste att nån annan på forumet just placerat sin utegivare på västersidan så att givaren reagerar på morgonsolen och hinner sänka framledningstempen lagom då solen börjar värma på huset framåt dagen. Sen kallnar västerväggen på eftermiddagen och framledningstempen ökar lagom till kvällen då solen går ner.

SÃ¥ har du söderläge pÃ¥ kÃ¥ken sÃ¥ är det nog rätt optimalt.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #2 skrivet: 25 april 2006, 08:04:42 »
Jag läste att nån annan på forumet just placerat sin utegivare på västersidan så att givaren reagerar på morgonsolen och hinner sänka framledningstempen lagom då solen börjar värma på huset framåt dagen. Sen kallnar västerväggen på eftermiddagen och framledningstempen ökar lagom till kvällen då solen går ner.

SÃ¥ har du söderläge pÃ¥ kÃ¥ken sÃ¥ är det nog rätt optimalt.  Thumbsup
Här i Danmark gÃ¥r solen upp i öster  ;D
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #3 skrivet: 25 april 2006, 08:31:56 »
Märkligt! Då betyder det att solen går upp i Öresund. ;D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #4 skrivet: 25 april 2006, 13:20:10 »
Jag läste att nån annan på forumet just placerat sin utegivare på västersidan så att givaren reagerar på morgonsolen och hinner sänka framledningstempen lagom då solen börjar värma på huset framåt dagen. Sen kallnar västerväggen på eftermiddagen och framledningstempen ökar lagom till kvällen då solen går ner.

SÃ¥ har du söderläge pÃ¥ kÃ¥ken sÃ¥ är det nog rätt optimalt.  Thumbsup
Här i Danmark gÃ¥r solen upp i öster  ;D

Ops...  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #5 skrivet: 25 april 2006, 13:27:14 »
Här i Danmark gÃ¥r solen upp i öster  ;D
Jo, Danmark är ett märkligt land. Visste ni t.ex. att i Danmark så är en mil 7,5 km.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #6 skrivet: 25 april 2006, 17:25:57 »
Här i Danmark gÃ¥r solen upp i öster  ;D
Jo, Danmark är ett märkligt land. Visste ni t.ex. att i Danmark så är en mil 7,5 km.
Sture
Påminner mig om en tysk stad som bestämde att pi var lika med 3,
för att det blev enklare och räkna då ...
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #7 skrivet: 25 april 2006, 17:52:35 »
Här i Danmark gÃ¥r solen upp i öster  ;D
Jo, Danmark är ett märkligt land. Visste ni t.ex. att i Danmark så är en mil 7,5 km.
Sture
Påminner mig om en tysk stad som bestämde att pi var lika med 3,
för att det blev enklare och räkna då ...
/Erland
Det är faktiskt så att i Danmark är en mil bara 7,5 km. Vi kollade upp lite olika milbegrepp, när det fanns önskemål om att anlägga ett milspår som var lite kortare är våra normala 10 km. Så kunde man med gott samvete säga att man sprungit milspåret även om man inte sprungit en svensk mil.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #8 skrivet: 25 april 2006, 18:38:57 »
Jag kom precis hem efter att ha sprungit 5 km o jag lovar att det känns som minst en mil.Jag förstår danskarna till fullo 8)

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #9 skrivet: 25 april 2006, 19:04:34 »
Jag kom precis hem efter att ha sprungit 5 km o jag lovar att det känns som minst en mil.Jag förstår danskarna till fullo 8)
Men då kan du säga till dig själv att att du sprungit knappt tre mil (engelska mil). Men om man nu skall vara lite allvarlig, så är milbegreppet nationellt. Varje land kan ha sin egen definition. Vad som är universiellt när det gäller avstånd är km, på alla vägskyltar anges avståndet så. När man lämnar huvudstaden står det t.ex inte Borås 45 mil, utan Borås 452 km.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #10 skrivet: 26 april 2006, 07:44:38 »
Jo, Danmark är ett märkligt land. Visste ni t.ex. att i Danmark så är en mil 7,5 km.

Sture
Vi kommer ju fram snabbare pÃ¥ det sättet  ;D

Måste säga att det inte är nån i Danmark som använder mil.... bara kilometer här..
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad DaSilva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sparsör
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #11 skrivet: 26 april 2006, 11:57:42 »
He he  bara lite Off topic.....
IVT HT+ C7

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #12 skrivet: 26 april 2006, 17:02:16 »
He he  bara lite Off topic.....
OK, men jag avslutar mil-inläggen med följade som jag hittade när jag googlade:

Mil är en måttenhet som infördes i Sverige år 1699. Den definieras sedan år 1889 som 10000 meter. Dessförinnan var en svensk mil lika med 4 fjärdingsvägar, 18000 alnar eller 60 kabellängder (cirka 10688 meter).
Mil har använts som längdmått i många olika länder innan metersystemet togs i bruk. Definitionen varierade dock kraftigt. En tysk mil var 7420 meter, en dansk mil var 7532,48 meter medan en portugisisk milha var 2056 meter. En engelsk mile är fortfarande 1609 meter.

Ordet mil kommer från latinets ord för tusen [1000]. Det var nämligen så många steg (dubbelsteg) en legion tog per mil. Varje steg var därvid 5 fot långt, varför en mil blev 5000 fot. I överförd bemärkelse har alltså "mil" fått betyda "en lång sträcka".

Svenskar som talar med utlänningar bör tänka på att nästan ingen utomstående vet vad en "Swedish mile", "miglio svedese" eller "milla sueca" är för något. Säger du bara "mile" tror folk antagligen att det är engelska mil(e) som avses.


Sture

Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #13 skrivet: 04 maj 2006, 10:11:56 »
Jag fortsätter på orginaltråden...

Ett av vÃ¥rens projekt har varit installation av innegivaren, vilken jag redan nu är mycket nöjd med.  studs 
Jag körde först i vinter på bara utegivaren för att enklare hitta rätt värmekurva.
 
Var ute- och innegivarna skall placeras mÃ¥ste bero pÃ¥ hur huset värms upp av solen. Dvs solläge, planlösning, byggnadsmatrial m.m.  I mitt fall märkte jag att när vÃ¥rsolen började värma skulle jag kunna stänga av värmen hela dagen.

Min placering är: Utegivare i väst, innegivare öst. Nu i vår har jag satt max styrning på innegivaren

Det fungerar bra. Innegivaren drar ned värmebehovet när solen värmer från tidiga morgonen, och när solen når västsidan på eftermiddagen slår pumpen av pga värmestopp.

Men det är inte riktigt riktigt optimalt... Jag skulle gärna vilja Ã¥stadkomma ett värmestopp tidigare pÃ¥ dagen (även stänga ned cirkulationspumpen). Men värmestopp gÃ¥r bara att fÃ¥ mha utegivaren (ej innegivaren)? Eller finns det nÃ¥tt trick för att Ã¥stadkomma detta mÃ¥ntro?  Sc:,h

SÃ¥ nu under vÃ¥ren skulle det kanske vara bättre att byta sida pÃ¥ inne/utegivarna.  Utegivaren i öster och innegivaren i väster. Men under vinterhalvÃ¥ret när jag behöver köra pumpen hÃ¥rt skulle detta nog inte fungera. Jag skulle fÃ¥ för mycket sol pÃ¥ utegivaren under dagen och pumpen reglerar ned fast det är kallt ute...
« Senast ändrad: 04 maj 2006, 21:15:21 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Placering Utegivare viktig med innegivare?
« Svar #14 skrivet: 04 maj 2006, 17:22:58 »
Haha, jag visste att det skulle komma ett svar tillslut.
Jag har innegivaren i öster och utegivaren i väster, samma som optimerarn.
Det fungerar bra så jag låter det vara så.
Tack för tipset att ändra känsligheten till max på innegivaren under den varma perioden, har inte tänkt på detta.
Tråden har varit underhållande :-)
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!