Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med att välja önskas i värmepumpsdjungeln  (läst 1655 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alve07

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Hej!

Är ny här och behöver er hjälp att välja mellan 8 offerter som jag fÃ¥tt. Har förstÃ¥tt att mÃ¥nga av er är rena proffsen pÃ¥ det här. Vi har mÃ¥nga projekt för oss för tillfället och jag har blivit "tilldelad" värmepumpsprojektet, medan min man har tagit pÃ¥ sig badrumsprojektet och dränering. Vi ska ha ett litet möte vid köksbordet i slutet av veckan där jag ska lägga fram mitt förslag till ny värmekälla. SÃ¥ jag behöver verkligen er input.  :-*

Vi bor i en gammal skola som jag tänkt skaffa jordvärme till. Huset är idag: bottenvåning på ca 190 kvm, lägenhet på andra våningen på ca 70 kvm och källare på ca 100 kvm. Källaren har jag dock inte tänkt att värma upp. Vinden på 90 kvm kommer att inredas inom de närmsta åren. Uterum med golvvärme och pool är tänkbart inom 5-10 år. Ett mindre bubbelbad ska också installeras. Vi har idag en kakelugn i köket och har införskaffat 2 gamla industri alt. skolkaminer av modell jättestor som ska placeras i vindsutrymmet och en på bottenvåningen. Lägenheten ska förses med täljstenskamin. Vi gillar absolut att elda i kaminerna och höll kostnaderna nere rejält genom det i vårt förra hus. Idag har vi en oljepanna som mellan okt-april dragit 4,5 kubik enbart på värme till elementen. Varmvatten har vi kört på en separat 80 liters beredare. Total elförbrukning inkl hushållsel ca 13 500 kWh.

SÃ¥ till offerterna:

1. Stiebel Eltron WPC13, 590 m slinga  129.000 :- (inga övriga specifikationer)
2. Nibe Fighter 1235-10, 593 slinga 129 000:- (inga övriga specifikationer)
3. Evi Heat Split Sun 12 kW, 300/200 Evi Heat VVB, 2x300 meter slang (inkl ventiler, exp kärl, cirk pump mm) 167 000 :-
4. Nibe Fighter 1135-12 kW + växelventil + eltillsats + Nibe 300/200 VVB (inkl ventiler, exp kärl, cirk pump mm), 2x300 meter slang 147 000 :-
5. IVT Greenline HT+ E17, slingfördelare, VVB 300 liter, IVT Bufferttank 100 liter, radiator till pannrum, 800 meter slang   163 000:- (frakt ingÃ¥r ej)
6. Varmitek 15TBR inkl elkasset 6 kWh + reglerdator, VVB Varmitek 400 liter, 2x400 meter slang     195 000:- (tillval: fläktkonvektor 7500:-, förberedelse för solfÃ¥ngare 6 500:-)
7. Nibe 1135-15  inkl elpatron 9 kW, VVB Varmitek 400 liter, 2x400 meter slang   168 000:-
8. IVT Greenline HT+ E17/9 kWh,tryckexpansionskärl, cirkulationspump,  IVT VVB 300 liter, 850 meter slang    173 000:- (i jämförelse med ovanstÃ¥ende IVT är det mer som är specificerat som ingÃ¥r som t ex frakt, servicebesök, hÃ¥ltagning och lagning husgrund)

Borttagning och bortforsling av gamla pannan ingÃ¥r i alla alternativen. Jag är lite konfunderad över att storleken pÃ¥ pumparna skiljer sig Ã¥t sÃ¥ mycket i storlek. Vet inte heller om slanglängden är rätt dimensionerad till pumparnas storlek. Alla företagen har i alla fall varit här och tittat och de har fÃ¥tt samma information av mig. Dessutom blir jag inte klok pÃ¥ det här med bufferttank, utjämningstank eller volymtank. Är det olika ord för samma sak, och behöver man det eller inte?  :D

Usch, det känns som om man blir lurad hur man än gör! Och det verkar som om det är väldigt svårt att uppge hur mycket som är arbetskostnad, någon säger 30-35 tusen i normalfallet och i vårt fall lite osäkert, en annan ungefär 30 % av totalkostnaden och en tredje säger att det kan bli 50 % beroende på vad han skriver. Sen tycker jag att det är väldigt konstigt att de flesta vill ha det mesta betalt innan de ens har börjat plöja.

Hoppas att ni kan hjälpa mig! Mvh Jenny


Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
var i landet är det?

Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad Alve07

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Helsingborg

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
4,5 kbm olja + kanske 8000 kWh varmvatten blir totalt ca 40 MWh/år i energibehov, detta ger att du behöver minst en 12 kW VP. Sen har flera antagit att med jordvärme så blir man lite latare då det är så billigt, att ni kommer att elda mindre flitigt så då behövs en 15 kW VP.

Ett bubbelbad behöver vanligen lite mer varmvatten än den inbyggda så då har de flesta offererat en VP utan VVB som dockas med en lite större VVB.

Bufferttanken som IVT slänger med är för att kompensera med extra vattenvolym för att de tar till storleken på VP:n lite extra.

Jag anser att nr 4 och 5 är de bästa buden (rätt grejor till lägst pris). Nr 4 kommer funka om ni eldar som idag, nr 5 om ni blir lite lata och inte vill elda så mycket i framtiden. Båda har extern VVB så att ni kan fylla ert bubbelbad utan bekymmer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alve07

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Tack för rådet! Det bekräftar i och för sig lite vad jag själv tänkt. Alternativ 1 och 2 gick bort med det samma, nr 3 känns för dyr till pannans storlek och dessutom är jag osäker på om det kan löna sig att koppla på solfångare i framtiden, nr 4 är för liten, nr 6 är dyrast och jag har svårt att se mervärdet. Jag hade hoppats mer på nr 8, eftersom en bekant anlitade dem förra året. Han satte in en 14 kW, dvs storleken mindre, men i övrigt är allt samma. Det kostade 33 000 kr mindre!! Eftersom nr 5 är samma grejer plus bufferttank och radiator minus lite extra hjälp med pappersexercis och utmätning av kablar så får det nog bli det alternativet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!