0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
den drar säkert minst 60 A i startögonblicket, men vad gör det... Jag kör också 16A det funkar toppen...
Ett mjukstartsrelä skonar samtliga delar i en VP. Allt från själva kompressorn, kontaktorer, rörledningar och ventiler på den kalla sidan.Kanske inte en helt analog jämförelse men jag tor att den ger en hyfsad bild av vad som undviks med mjukstart.Ingen skulle väl komma på tanken att varva upp bilen till maxvarv varje gång innan kopplingen släpps upp. Naturligtvis skapar detta en okontrollerad belastning på hela drivlinan.För större belastningar brukar man använda sig av manuella eller automatisk Y/D omkopplare för att skona drivlinor på tex transportband och större sågar. I vissa fall kan det faktiskt vara ett krav från elleverantören.Tillverkarna av mjukstarter brukar alltid framhålla just att de mekaniska delarna får större livslängd. Men vi får väl ta upp tråden igen om 10-15år så får vi se om det blev någon skillnad med eller utan mjukstart. /Johan
Yes!Samma svar, den är bara där för att skona gammla eller klent dimensionerade elnät/system.Â
Jag avvaktar väll sÃ¥ länge med att köpa en sÃ¥n dÃ¥, dÃ¥ jag inte har nÃ¥gra problem i dag, trots att jag bara har 16a som huvudsäkringÂ
Citat från: CarMan skrivet 03 februari 2005, 15:02:11Jag avvaktar väll så länge med att köpa en sån då, då jag inte har några problem i dag, trots att jag bara har 16a som huvudsäkring  hej ! elbolagen kräver mjukstart relä ,om jag nu är rätt infomerad