Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Solveit
« skrivet: 03 december 2021, 13:22:57 »

Denna info finns även i ett tidigare nu ändrat inlägg.
 *********************************************
Det finns en parameter "Max varmvatten temperatur" som enligt manualen kan feltolkas (gjorde jag i alla fall) som att HGW är färdig när denna temperatur uppnåtts. Så är inte fallet.
Det är sant att denna parameter begränsar varmvatten temperaturen men bara genom att öppna HGW shunten mer och mer för att kyla temperaturen till valt värde.
 (Ändrad!)
Har de senaste dagarna upptäckt att denna parameter faktiskt kan användas till att styra hur mycket HGW ska köra!
Om "Max temp" är satt till default värde 95 °C så startar HGW när "HGW temp"-"Temp diff"=<VV "Start" och eftersom "HGW temp" ökar med ökad framledningstemperatur så startar HGW oftare/tidagare när det blir kallare ute.
Har nu satt "Max Temp" till 64 °C och "temp diff" till 22 °C nu startar HGW när VV "start" går under 42 °C (64-22) och aldrig annars (förmodar att HGW tempen också måste vara på minst 64 °C), alltså oberoende av utetemperaturen/framledning temperaturen! Sen kör HGV tills integralen blir noll viket fungerar bra i alla fall när ute tempen över ca -8 °C då har min VP tillräckligt med effekt för att "orka räkna ner" integralen med  dt 6 °C (normal dt vid HGW på en G3a). Varmvattnet blir ca 63 °C på toppgivaren och 55-60 °C på start givaren lite beroende på hur kallt det är ute.
Om jag förstår det hela rätt så fungerar det som att ju varmare start tempen blir ju varmare vatten cirkulerar tillbaks och blandas med returen från huset och höjer därmed returtempen vilket leder till varmare framledning. Så när VVB är fulladdad av HGW så kommer den mesta VP effekten gå till att värme huset igen. Fast HGW sluter inte att köra (inte vad jag har sett i alla fall..) så värmepumpen fortsätter att köra med dt 6 °C detta sker genom att cirkulations pumpan varvar upp från ca 60% till 80 %. Här hade det nog varit smartare att ha en "HGW stop temp" så att pumpen kunnat gå med  dt 8 °C och då förmodligen bättre verkningsgrad..
Vad jag har fattat kan detta också användas till att stänga av HGW! Genom att sätta "Max temp" till 60 °C och "Temp diff " till 35 °C så kommer HGW bara att starta om VV "start" är mindre än 25 °C (60-35) och det kommer det nog aldrig att bli då en normal VV körning normalt startar när "start" temp ligger på 35-36 °C (när "Vikt VV temp" mindre än 40 °C default värde).
Fungerar det här?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 januari 2014, 11:40:30 »

Nu kanske ursprungliga frågan redan är hanterad. Men jag skulle säga.

Thermia med en arbetstank = diplomat och extern strömsnål CP.
Thermia utan arbetstank = Optimum, om den fortfarande säljs.

Extra tyst maskin som kan göra mycket VV om man har radiatorer = G2/G3.

Skrivet av: froskog
« skrivet: 16 januari 2014, 11:12:13 »

Då var alla offerter inne.

Jag satt igår kväll och matade in 6-7 bvp-offerters olika villkor i Excel för att skapa överblick på kostnaderna eftersom det ofta offereras "päron/äpple".

Det är inte alltid den billigaste för ögat är billigaste är billigast när krutröken lagt sig!  >:(

8-10kw pumpar med FLM 180m borra räknat på 40m till berg och det sticker norr om 150 pannor efter rot. Spannet är mellan 140-191 000:-

Jag har även räknat på att driva det själv i separata delar och summan är då uppe i 118 000:-  utan FLM och arbetskostnad för pumpmontage.(enbart räknat nätpris på Daikin bvp inne i pannrum)

/Christer
Skrivet av: froskog
« skrivet: 12 december 2013, 16:27:29 »

Ja jag väntar fortfarande på offerten och sedan är det bara en stor osäkerhetsfaktor kvar gällande borrhålet.

Kyrkan ligger på berget ovanför mig ca 200m bort och har för övrigt bergvärme ca 2 meter till berg. Grannen hade 42m till berg och det kan bli ovisst hur det går hos mig. 40m är en merkostnad på 25 000:-. :(

Nån jordslinga är jag inte sugen på nåväl den som lever får se.

/Christer
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 december 2013, 22:04:36 »

Jag tycker att drifttimmarna talar ett tydligt språk
Drift kompressor 145 timmar.
Varmvatten 1 timme
Tillskott 0 timmar på både 3 och 6kW. Vad jag kan se så har den inte kört någon legionella körning fast den är inställd på att köra var 7e dag. Förmodligen har HGW tryckt upp tempen tillräckligt högt just när legionella skulle gå, så det inte blev någon körning.
Det ger varmvattendrift 0,7% av drifttiden, det känns som om det fungerar :) Vad har en pump utan HGW?
Tyvärr så gick SD-kortet sönder idag (ingen aning om varför, kanske nått Kina-special), så alla loggar försvann. Som tur var hade jag en ganska ny kopia, så det kommer nya loggar nu.
Min vp har kört vv ca 13% av tiden och det skulle troligen varit mera om jag inte förvärmt vv i arbetstanken. Tror det var ca 1300 tim vv på 3 år om Hgv ger 20 % bättre cop skulle det ge ca 2kw *1300 tim=2600kwh*0,20=520kwh på 3 år om Hgv går hela året.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 11 december 2013, 21:56:50 »

En annan fråga: Kommer Thermias pumpar med expansionskärl (till värmesidan) vid leverans eller måste det till ett kärl vid sidan av?

/Christer
Jag hittade mitt inne i pumpen (ikea leverans :) ) så det borde nog vara med.
Skrivet av: froskog
« skrivet: 11 december 2013, 21:49:43 »

Ok lite att klura på då i vanlig ordning!

En annan fråga: Kommer Thermias pumpar med expansionskärl (till värmesidan) vid leverans eller måste det till ett kärl vid sidan av?

/Christer
Skrivet av: Foa
« skrivet: 11 december 2013, 14:53:06 »

(Klippt)
Varför finns det då inställningsmöjligheter för den klåfingrige  ::)
Eller vi som vill ha kontroll!
Jag gillar att ha kontroll och jag tror att min kontroll och vetande hur anläggningen uppför sig kan vara till hjälp för installatören den dagen jag kallar på honom.
Egentligen borde det finnas en särskild avdelning här på forumet där t.ex. ThermIq-användare kan gemensamt peppa oss klåfingrige.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 11 december 2013, 12:12:01 »

Eller som svar från danfoss när jag frågade hur hgw fungerar:

"HGW- funktionens algoritm är en relativt komplicerad helhet som man normalt inte behöver justera. Inställningarna i servicemenyn är avsedda för installatören och behöver ytterst sällan ändras. Jag tror inte heller att det lönar sig att vrida på shunten utan jag rekommenderar att låta den jobba automatiskt. Så får du i långa loppet den bästa verkningsgraden av helheten."

Varför finns det då inställningsmöjligheter för den klåfingrige  ::)
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 11 december 2013, 10:31:03 »

Tack ola P, sparar undan den texten så jag har den när jag kommer dit i mina justeringar tummenupp
Skrivet av: OlaP
« skrivet: 11 december 2013, 10:23:32 »

Denna info finns även i ett tidigare nu ändrat inlägg.
 *********************************************
Det finns en parameter "Max varmvatten temperatur" som enligt manualen kan feltolkas (gjorde jag i alla fall) som att HGW är färdig när denna temperatur uppnåtts. Så är inte fallet.
Det är sant att denna parameter begränsar varmvatten temperaturen men bara genom att öppna HGW shunten mer och mer för att kyla temperaturen till valt värde.
 (Ändrad!)
Har de senaste dagarna upptäckt att denna parameter faktiskt kan användas till att styra hur mycket HGW ska köra!
Om "Max temp" är satt till default värde 95 °C så startar HGW när "HGW temp"-"Temp diff"=<VV "Start" och eftersom "HGW temp" ökar med ökad framledningstemperatur så startar HGW oftare/tidagare när det blir kallare ute.
Har nu satt "Max Temp" till 64 °C och "temp diff" till 22 °C nu startar HGW när VV "start" går under 42 °C (64-22) och aldrig annars (förmodar att HGW tempen också måste vara på minst 64 °C), alltså oberoende av utetemperaturen/framledning temperaturen! Sen kör HGV tills integralen blir noll viket fungerar bra i alla fall när ute tempen över ca -8 °C då har min VP tillräckligt med effekt för att "orka räkna ner" integralen med  dt 6 °C (normal dt vid HGW på en G3a). Varmvattnet blir ca 63 °C på toppgivaren och 55-60 °C på start givaren lite beroende på hur kallt det är ute.
Om jag förstår det hela rätt så fungerar det som att ju varmare start tempen blir ju varmare vatten cirkulerar tillbaks och blandas med returen från huset och höjer därmed returtempen vilket leder till varmare framledning. Så när VVB är fulladdad av HGW så kommer den mesta VP effekten gå till att värme huset igen. Fast HGW sluter inte att köra (inte vad jag har sett i alla fall..) så värmepumpen fortsätter att köra med dt 6 °C detta sker genom att cirkulations pumpan varvar upp från ca 60% till 80 %. Här hade det nog varit smartare att ha en "HGW stop temp" så att pumpen kunnat gå med  dt 8 °C och då förmodligen bättre verkningsgrad..
Vad jag har fattat kan detta också användas till att stänga av HGW! Genom att sätta "Max temp" till 60 °C och "Temp diff " till 35 °C så kommer HGW bara att starta om VV "start" är mindre än 25 °C (60-35) och det kommer det nog aldrig att bli då en normal VV körning normalt startar när "start" temp ligger på 35-36 °C (när "Vikt VV temp" mindre än 40 °C default värde).
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 10 december 2013, 07:55:56 »

Är nu Yes och den gjorde inte en körning som jag trodde att den skulle göra tummenupp
Vill du vara säker på att legionella fungerar kan du ändra till legionellakörning varje dag och vänta på att en vv körning börjar, OM den nu kommer i så lågt temperatur. Kanske det är meningen att man aldrig skall behöva köra legionella vintertid då man har hgw fastän den (kanske) inte värmer över 60 grader...
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 10 december 2013, 07:39:10 »

2: Enligt din thermiq så står det "legionella enabled" No. Tryck och få yes.

Är nu Yes och den gjorde inte en körning som jag trodde att den skulle göra tummenupp
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 09 december 2013, 22:22:16 »

Kan också bero på att

1: Du har stängt av pumpen på huvudbrytaren (tydligen är ett batteri för dyrt för thermia att installera så att den glömmer vad den gjorde sist)

2: Enligt din thermiq så står det "legionella enabled" No. Tryck och få yes.

På min var det enligt 2:a alternativet. Tyckte det var konstigt att den inte gjort någon legionella körning den första månaden när allt såg rätt ut i pumpen. Men i registerdumpen stod det på 102 legionella topptid 0. Nu är det 1.

Ahaa, det är lite både och. Jag har haft lite strul med ThermIQn pga en dålig USB-kabel visade det sig, så jag har slagit av huvudbrytaren några ggr.
Jag trodde att "Legionella aktiv" betyder att den körs just nu. För som du säger på pumpen så ser det ut som om den är aktiverad och ÅF sa att han hade aktiverat den. Ska prova växla över när den pågående körningen är klar och se vad som händer.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 09 december 2013, 22:07:55 »

Vad jag kan se så har den inte kört någon legionella körning fast den är inställd på att köra var 7e dag.
Kan också bero på att

1: Du har stängt av pumpen på huvudbrytaren (tydligen är ett batteri för dyrt för thermia att installera så att den glömmer vad den gjorde sist)

2: Enligt din thermiq så står det "legionella enabled" No. Tryck och få yes.

På min var det enligt 2:a alternativet. Tyckte det var konstigt att den inte gjort någon legionella körning den första månaden när allt såg rätt ut i pumpen. Men i registerdumpen stod det på 102 legionella topptid 0. Nu är det 1.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 09 december 2013, 21:58:15 »

Jag tycker att drifttimmarna talar ett tydligt språk
Drift kompressor 145 timmar.
Varmvatten 1 timme
Tillskott 0 timmar på både 3 och 6kW. Vad jag kan se så har den inte kört någon legionella körning fast den är inställd på att köra var 7e dag. Förmodligen har HGW tryckt upp tempen tillräckligt högt just när legionella skulle gå, så det inte blev någon körning.
Det ger varmvattendrift 0,7% av drifttiden, det känns som om det fungerar :) Vad har en pump utan HGW?
Tyvärr så gick SD-kortet sönder idag (ingen aning om varför, kanske nått Kina-special), så alla loggar försvann. Som tur var hade jag en ganska ny kopia, så det kommer nya loggar nu.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 december 2013, 21:37:40 »

Och den funkar säkert alldeles utmärkt alla de andra dagarna också  tummenupp
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 09 december 2013, 21:32:54 »

Knappast, men jag ser iallafall att den kan göra det den ska ---  tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 december 2013, 21:24:49 »

Kan väl inte bli många dagar HGW går om du behöver runt -14 grader för att den ska gå  Sc:,h
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 09 december 2013, 21:18:22 »

Börjar  tummenupp HGW idag. -14 ute och hgw värmer vattnet från 47 till 55 grader, med framledning bör 29 och framledning drift 36 på 10 timmar.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 06 december 2013, 15:21:20 »

Meeeeen går HGW:n när framledningen ligger på 45°?
/Christer
tummenupp

Den går (min går vid fl 35 grader) beroende på värmen i tanken (jag måste ha <52 grader i tanken enligt toppgivaren, annars går den inte för mig) enligt vad jag har ställt in.
Skrivet av: froskog
« skrivet: 06 december 2013, 15:04:25 »

Meeeeen går HGW:n när framledningen ligger på 45°?

 dontknow

/Christer
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 06 december 2013, 11:42:38 »

3.
"om ett värmebehov finns styr hgw shunten över mot värmesystemet vid X grader":
Detta innebär att om en varmvatten körning har startats så kommer VP att gå över till en värme-HGW körning istället när 40+3 grader (default värde) på varmvatten start temperaturen har uppnåtts.
har haft en fundering på varför den helt plötsligt har slutat tillverka vv och istället börjat med en värmekörning. Så det här låter helt rimligt.

Det ser ut som om vatten tempen dalar så sakteliga hela tiden mellan VV-körningarna, borde inte HGW minst hålla samma temp på vattnet, helst höja den.
Precis vad jag också tycker, med -15 ute borde du få toppentemperatur på vv med hgw.

Följdfråga:
Då hgw går ser man ju både - och + (+ shuntar mot vatten, - shuntar mot värme) i hgw menyn. Vad är det som säger att NU skall det vara + och NU skall det vara - ?

Hej Om jag skulle sätta in en ny pump idag skulle jag välja Diplomaten :)
Och jag tror jag skulle byta märke...
Skrivet av: måle10
« skrivet: 06 december 2013, 10:10:15 »

Hej Om jag skulle sätta in en ny pump idag skulle jag välja Diplomaten :)
Skrivet av: OlaP
« skrivet: 06 december 2013, 08:10:08 »

Har vänt in och ut på min G3 de senaste månaderna och börjar nu förstå exakt hur den fungerar och även hur den borde ha fungerat/skulle ha programmerats (enligt mig alltså..)

Några fakta angående funktionen HGW (som jag har förstått det..):
1. På en G3 fungerar det inte så bra att stänga av HGW funktionen. Gör man det så kommer det inte att göras något varmvatten alls. Detta för att VP då tror att den är en vanlig Diplomat med en VXV. Så när pumpen börjar en varmvatten körning så dyker kranen upp i display fönstret och den slår VXV till "1" men ingenting händer då det inte finns någon VXV. Pumpen kommer att fortsätta att köra ut max värme till raddarna i all evighet (eller tills nån sätter på HGW igen och den fattar att den har en HGW shunt) eftersom varmvatten körning aldrig blir färdig då pumpen inte kommer att orka få upp värmen på elementen/golvvärmen till maxtemperaturen då den normalt slutar en varmvatten körning (ca 60 gr).
2. HGW kommer att göra mer och mer varmvatten ju kallare det blir ute. in absurdum! Detta eftersom för att hålla vald temperatur skillnad default 20gr (skillnad "start temperatur" varmvatten HGW varmvatten temperatur) så kommer HGW shunten att öppna mer och mer ju varmare framlednings temperaturen är detta för att "kyla" HGW hetgas värme växlaren så att temperatur skillnaden blir den inställda temperaturen. Så mer och mer av VP effekt kommer att gå till att göra varmvatten ju kallare det blir ute! Detta om man inte manuellt ändrar temperatur skillnads inställningen till ett högre värde. Då kommer HGW shunten att börja stänga för att höja HGW temperaturen och mera effekt går till att värma huset.
3.
"om ett värmebehov finns styr hgw shunten över mot värmesystemet vid X grader":
Detta innebär att om en varmvatten körning har startats så kommer VP att gå över till en värme-HGW körning istället när 40+3 grader (default värde) på varmvatten start temperaturen har uppnåtts.
4.
HGW blir aldrig färdigt! Finns vad jag förstår inget sätt att få VP att sluta köra HGW när den väl har startat. Enda sättet är att stoppa pumpen och starta igen eller om pumpen har kört färdigt en värme körning kommer den alltså starta igen utan HGW tills villkoret HGW temp skillnad + start temp varmvatten har uppnåtts igen.
DVS om det är så kallt ute att VP går hela tiden kommer HGW alltid att gå om nu inte start temperaturen varmvatten råkar vara jätte hög. men det kommer den ju inte att vara för evigt så fort någon använder varmvatten kommer det ju att sjunka och HGW startar..
5.
 Det finns en parameter "Max varmvatten temperatur" som enligt manualen kan feltolkas (gjorde jag i alla fall) som att HGW är färdig när denna temperatur uppnåtts. Så är inte fallet.
Det är sant att denna parameter begränsar varmvatten temperaturen men bara genom att öppna HGW shunten mer och mer för att kyla temperaturen till valt värde.
 (Ändrad!)
Har de senaste dagarna upptäckt att denna parameter faktiskt kan användas till att styra hur mycket HGW ska köra!
Om "Max temp" är satt till default värde 95 °C så startar HGW när "HGW temp"-"Temp diff"=<VV "Start" och eftersom "HGW temp" ökar med ökad framledningstemperatur så startar HGW oftare/tidagare när det blir kallare ute.
Har nu satt "Max Temp" till 64 °C och "temp diff" till 22 °C nu startar HGW när VV "start" går under 42 °C (64-22) och aldrig annars (förmodar att HGW tempen också måste vara på minst 64 °C), alltså oberoende av utetemperaturen/framledning temperaturen! Sen kör HGV tills integralen blir noll viket fungerar bra i alla fall när ute tempen över ca -8 °C då har min VP tillräckligt med effekt för att "orka räkna ner" integralen med  dt 6 °C (normal dt vid HGW ppå¨en G3a). Varmvattnet blir ca 63 °C på toppgivaren och 55-60 °C på start givaren lite beroende på hur kallt det är ute.
Om jag förstår det hela rätt så fungerar det som att ju varmare start tempen blir ju varmare vatten cirkulerar tillbaks och blandas med returen från huset och höjer därmed returtempen vilket leder till varmare framledning. Så när VVB är fulladdad av HGW så kommer den mesta VP effekten gå till att värme huset igen. Fast HGW sluter inte att köra (inte vad jag har sett i alla fall..) så värmepumpen fortsätter att köra med dt 6 °C detta sker genom att cirkulations pumpan varvar upp från ca 60% till 80 %. Här hade det nog varit smartare att ha en "HGW stop temp" så att pumpen kunnat gå med  dt 8 °C och då förmodligen bättre verkningsgrad..
Vad jag har fattat kan detta också användas till att stänga av HGW! Genom att sätta "Max temp" till 60 °C och "Temp diff " till 35 °C så kommer HGW bara att starta om VV "start" är mindre än 25 °C (60-35) och det kommer det nog aldrig att bli då en normal VV körning normalt startar när "start" temp ligger på 35-36 °C (när "Vikt VV temp" mindre än 40 °C default värde).

Om jag hade programmerat HGW funktionen skulle jag gjort detta:
1.
Satt en HGW klar temperatur där VP sluter köra HGW och istället bara värmer huset. Tex ställbart mellan 45-55 gr på varmvatten start temperaturen (skulle ge ca 60-80 grader på topp givaren beroende på VP framledning bör).
2. (ändrad!)
HGW start skulle jag satt till en kurva typ "HGW temperatur-(Framledning_bör-10_till_-25) (ställbart)" (HGW temperatur temperaturen på HGW värme växlaren) istället för en fast temperatur. Varför då? Jo för att då skulle HGW kunna starta vid ungefär vid ungefär samma temp på start varmvatten givaren oberoende av framledning bör tempen och alltså göra ungefär lika mycket varmvatten oberoende av utomhus temperaturen. Vad jag förstår finns ingen som behöver mycket mera varmvatten bara för att det blir kallare ute..

Finns mycket mera jag kan skriva i ämnet men detta inlägg börjar bli lite långt nu..

Undrar ni något eller behöver förtydligande FRÅGA! Blev kanske lite rörigt emellan åt..
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 06 december 2013, 07:41:13 »

Men bara för att det står HGW i rutan behöver det inte alltid betyda att den gör vv, enligt manualen "om ett värmebehov finns styr hgw shunten över mot värmesystemet vid X grader". Men vad det betyder har jag inte fått någon förklaring från thermia, det var "fabriksinställt" och behöver aldrig ändrasDu har ju grymma utomhustemperaturer just nu så du borde ju ha maximal nytta av hgw, men om du inte har gjort några ändringar från fabriken ser det inte ut så
Nej inga ändringar i maskinen har jag gjort, men jag håller ju på och justerar raddarna fortf.
Mmm, blir faktiskt lite fundersam på vad den där HGW eg. bidrar med.
Frugan duschade i förrgår ca 21:00, då gick en VV-körning.
I går duschade jag vid 21:30, då gick först en värmekörning direkt följd av en VV-körning.
Vad jag vet så har ingen annan duschat hemma mellan dom tiderna (ev så duschade grabben strax före mig igår).
Det ser ut som om vatten tempen dalar så sakteliga hela tiden mellan VV-körningarna, borde inte HGW minst hålla samma temp på vattnet, helst höja den.
Tittar jag på "Varmv.framledn.temp" så ser det ut som om det går värme till tanken, upp till 80 grader när kompressorn går (den heter "HGW_VV" i koden, så därför jag tror att den visar HGW).
Det jag tycker är mest konstig är att från den 29/11 till den 3/12 har 0 VV-körningar, efter det har vi 1 om dagen  Sc:,h
Skillnaden mellan före och efter den 3/12 är att jag fick en snabbkurs i justera raddar så jag grundställde alla raddar och började om, nu är nästan alla helt öppna - men det borde väll inte vara dåligt?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 06 december 2013, 06:46:46 »

Men bara för att det står HGW i rutan behöver det inte alltid betyda att den gör vv, enligt manualen "om ett värmebehov finns styr hgw shunten över mot värmesystemet vid X grader". Men vad det betyder har jag inte fått någon förklaring från thermia, det var "fabriksinställt" och behöver aldrig ändras
Vi har ca 155m2, helt ny konverterat från direkt el, bara radiatorer.
Vet inte när HGW-startar/ slutar, men vad jag kan se så är den -alltid- igång när kompressorn gör värme, men jag tittar såklart inte hela tiden (om jag tolkar loggen rätt, så är det så det fungerar också).

Titta själv på http://sirius98144.zapto.org/
Logga in med demo:demo och gå in på "Rådata".

Du har ju grymma utomhustemperaturer just nu så du borde ju ha maximal nytta av hgw, men om du inte har gjort några ändringar från fabriken ser det inte ut så
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 december 2013, 21:58:43 »

Det står fortfarande att man får vv "på köpet" när huset värms vilket är ren bluff från Thermia
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 december 2013, 21:56:09 »

Hgv snor en del av effekten från vp men fördelen är att med hgv så får man vv till ungefär samma cop som aktuell framledning kanske cop 4 istället för 3 på en vp utan Hgv. Men man får inte vv på köpet som Thermia i alla fall tidigare hävdat på hemsidan.
Skrivet av: froskog
« skrivet: 05 december 2013, 19:38:43 »

Vid 50 grader går nog HGW men pga att hgw "snor" av framledningen till värmen så är det möjligt att vid t.ex. -20 bättre att stänga av HGW så inte tillsats aktiveras istället. Då har du ju "bara" nytta av hgw mellan +5 - -20  dontknow

Men för lite vv kommer du nog inte att få med den

Så har jag inte uppfattat HGW att den skulle sno värme, utan den tar vara på restvärme som finns i kylmediekretsen efter att framledningen fått sitt. Men det kanske är fel.

/Christer
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 05 december 2013, 18:55:15 »

Vid 50 grader går nog HGW men pga att hgw "snor" av framledningen till värmen så är det möjligt att vid t.ex. -20 bättre att stänga av HGW så inte tillsats aktiveras istället. Då har du ju "bara" nytta av hgw mellan +5 - -20  dontknow

Men för lite vv kommer du nog inte att få med den
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 december 2013, 18:47:09 »

Det är ju inte endast Hgv som skiljer G3 är en helt annan vp med annat köldmedia och lågenergi cp både på varma samt kalla sidan och säkert nån mer skillnad. Om du tar in offerter finns det ju flera firmor som säkert säljer andra märken att jämföra med så det blir lite extra rörigt.
Skrivet av: froskog
« skrivet: 05 december 2013, 18:42:51 »

För 19000 skulle inte jag ha valt den, men för 10000 till. Cp drar ju betydligt mindre än en vanlig diplomat med. När jag köpte ville de ha 7500 / nyare maskin så jag tog en danfoss istället :)

Jo men är det någon ide alls om inte HGW-systemet går för 50° har jag kanske 0,65 % av årets alla timmar. Jag får den skarpa offerten i morgon.

Känns lite "prylbögigt" att köpa den bara för frontens skull och G3 märket.

/Christer

 
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 05 december 2013, 17:58:17 »

Herrejösses nu blev man ju ännu mera förvirrad!  dontknow

/Christer
För 19000 skulle inte jag ha valt den, men för 10000 till. Cp drar ju betydligt mindre än en vanlig diplomat med. När jag köpte ville de ha 7500 / nyare maskin så jag tog en danfoss istället :)
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 05 december 2013, 17:31:33 »

Var det en onormal "lång" dusch?
Nej en helt normal, eller frugan brukar vara snabb i duschen.

Men idag och igår har du väl inte på HGW?
Hm, jag trodde att den alltid är på? Det står iofs inte HGW i displayen nu, men loggern säger "Värme och varmvatten", nå vi fallar nog ur ämnet med detta, så vi släpper det för nu..?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 december 2013, 17:26:59 »

Det är ju inte så att man får vv på köpet som Thermia körde med i reklamen men man får vv till samma cop som den gör värme om jag fattat rätt. En g3 bör ge lite varmare hgv vatten eftersom den har annat köldmedia som ger varmare hetgas vid samma framledning om man jämför med G2.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 05 december 2013, 16:44:44 »

Jo jag såg dom, men förstår inte riktigt varför den körde dom. Vid den första så duschade grabben och vid den andra så duschade frugan, men den kör långt ifrån alla gånger vi duschar. Det kändes dessutom som om det tog längre tid att få upp vattentempen via "vanlig" körning än via HGW körningen och vattentempen var inte speciellt låg heller - eller?
Well, jag ska inte börja trixa med inställnigarna än, håller fortf på o justera radiatorerna.
Var det en onormal "lång" dusch? Troligen har vv start tempen sjunkit så pass mycket att den gjorde en vv start, men eftersom det samtidigt (troligen) finns ett värmebehov går den över och gör husvärme istället och värmer vatten via HGW. Så brukar min göra.

Men idag och igår har du väl inte på HGW?

Jag har fått in 2 offerter från Thermia-åf:s och en av dem offererar mig en Optimum G3 och en vanlig Diplomat, båda säljarna säger att mellanmodellen Diplomat Optimum inte är värd pengarna den kostar extra.

G3:an kostar ju ännu mera 17-19 000:- men jag är inte främmande för att pynta den summan om jag vet att den levererar och passar i mitt hus.

Nu till frågan och den är:

Jag kan med stor säkerhet kan säga att fl-temperaturen i princip aldrig kommer att överstiga 50°, möjligen om det blir -28-30° så kanske jag skulle behöva 52-53° om jag är lat och inte orkar tända i Conturan. ::)

Om inte HGW bidrar speciellt mycket har jag ju köpt mig en Diplomat Optimum på ett sätt som är ännu mindre prisvärt eftersom en G3:a som i princip aldrig slår igång HGW:n blir en Diplomat Optimum.

/Christer 

En fördel med g2 jämfört med vanlig diplomat är (o)ljudet.
Med 50 graders fl borde du ju få 65 graders vv i tanken bara pumpen får jobba, men men det skall tillverkas mycket vatten för 19000
Men g3:an skall väl vara ännu effektivare
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 05 december 2013, 16:43:39 »

Herrejösses nu blev man ju ännu mera förvirrad!  dontknow

/Christer

Åh, förlåt :) men jag sa ju att jag inte vet just nått  a:gl Men som Smurfen skriver 19000:- är mkt pengar på min offert skilde det 7000:- mellan Diplomat 8 kW och Diplomat Optimum G3 8kW - försök pruta lite de e ju snart jul
Skrivet av: froskog
« skrivet: 05 december 2013, 15:53:15 »

Herrejösses nu blev man ju ännu mera förvirrad!  dontknow

/Christer
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 05 december 2013, 15:00:36 »

Om du även klickar fram "varmvattenprod" ser du att den 4.12 kl 21:50 samt den 3.12 kl 21:37 gjorde den en "delvis" vv körning.
Jo jag såg dom, men förstår inte riktigt varför den körde dom. Vid den första så duschade grabben och vid den andra så duschade frugan, men den kör långt ifrån alla gånger vi duschar. Det kändes dessutom som om det tog längre tid att få upp vattentempen via "vanlig" körning än via HGW körningen och vattentempen var inte speciellt låg heller - eller?
Well, jag ska inte börja trixa med inställnigarna än, håller fortf på o justera radiatorerna.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 05 december 2013, 14:38:47 »

Vi har ca 155m2, helt ny konverterat från direkt el, bara radiatorer.
Vet inte när HGW-startar/ slutar, men vad jag kan se så är den -alltid- igång när kompressorn gör värme, men jag tittar såklart inte hela tiden (om jag tolkar loggen rätt, så är det så det fungerar också).

Titta själv på http://sirius98144.zapto.org/
Logga in med demo:demo och gå in på "Rådata".

Om du även klickar fram "varmvattenprod" ser du att den 4.12 kl 21:50 samt den 3.12 kl 21:37 gjorde den en "delvis" vv körning.

Jag har en g2 och golvvärme, har kört max 36 grader framledning än så länge och när temperaturen i tanken är ca 52 grader aktiveras HGW (så helst skulle jag vilja ha 45-50 grader i tanken för att ha max nytta av hgw, över 53 grader går det inte, under 45 grader gör den en vv körning istället och värmer till 60). Man kan snabba på processen genom att sänka "temperatur diff" till 15 i hgw menyn och därtill sänka startvärdet för när vv skall starta.

Billigare i drift försöker jag ännu räkna på. Den "snor" ju 2 gradminuter på framledningen vid drift, så för mig som har 190 gm som startvärde, startar hgw funktionen ca när det återstår 150 gm och då med 2 grader lägre framledning så tidsmässigt tar resten av körningen 6 minuter längre och i kwh räknat förbrukas 180W för den 6 minuten för att värme vattnet i tanken (enligt toppgivaren) med 1 grad + värmeförlusten i tanken.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 05 december 2013, 10:24:07 »

Kanske ska säga att det är "Varmv.framledn.temp" (mitten kolumnen näst längst ner) som visar HGW värdet.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 05 december 2013, 10:21:21 »

Vi har ca 155m2, helt ny konverterat från direkt el, bara radiatorer.
Vet inte när HGW-startar/ slutar, men vad jag kan se så är den -alltid- igång när kompressorn gör värme, men jag tittar såklart inte hela tiden (om jag tolkar loggen rätt, så är det så det fungerar också).

Titta själv på http://sirius98144.zapto.org/
Logga in med demo:demo och gå in på "Rådata".
Skrivet av: froskog
« skrivet: 05 december 2013, 08:26:07 »

Ok hur stort hus har du Tommy golvvärme eller radiatorer?

Är det nån som har koll på vilken framledningstemp som behövs för att HGW ska fungera eller är det bara en forumsmyt att den inte går på låga fl-temp

/Christer
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 05 december 2013, 07:31:23 »

Med en ny installerad G3 (8 ) så har vi följande gångtider.
Värmepump: 75 timmar.
Varmvatten: 1 timme (gått 2ggr).
Än så länge ingen el-tillsats.
Framledningsrempen ligger som oftast på mellan 40-45 grader.
Ingen aning om hur mkt varmvatten körning vi skulle haft utan HGW, dessutom så tar HGW värme från elementen (eller?), så jag vet inte :) Men ser fram mot å se vad andra svarar, för vi stod inför samma val när vi beställde, vi valde G3an för att den är "senaste modellen" och det skilde inte så mkt i pris för oss.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 december 2013, 22:26:06 »

Nog lär Hgv ge lite billigare vv men det rör sig inte om många hundringar per år antagligen ger lågenergi cp mera och såna sitter det väl i G3 men jag skulle nog valt att göra annat för 19000 kr ev en tank samt en lågenergi cp till rad kretsen  :)
Skrivet av: froskog
« skrivet: 04 december 2013, 18:23:26 »

Nu behöver jag er kompetens i en fråga gällande mitt stundande bvp-köp.

Jag har fått in 2 offerter från Thermia-åf:s och en av dem offererar mig en Optimum G3 och en vanlig Diplomat, båda säljarna säger att mellanmodellen Diplomat Optimum inte är värd pengarna den kostar extra.

G3:an kostar ju ännu mera 17-19 000:- men jag är inte främmande för att pynta den summan om jag vet att den levererar och passar i mitt hus.

Nu till frågan och den är:

Hur stor nytta kommer jag att ha av "HGW" funktionen??

Jag kan med stor säkerhet kan säga att fl-temperaturen i princip aldrig kommer att överstiga 50°, möjligen om det blir -28-30° så kanske jag skulle behöva 52-53° om jag är lat och inte orkar tända i Conturan. ::)

Om ni kollar i diagrammet i nedanstående manual så har jag kört kurva 3 utan problem i 6-8år nu, just nu så testar jag att köra kurva 2 men den kan bli lite snål vid sträng kyla,,, eventuellt.

IVT ES 480

Detta är husets förutsättningar utan att rabbla upp fullständig spec på värmesystemet och jag har runt 19-21000kw i värmebehov per år inkl vv.

Om inte HGW bidrar speciellt mycket har jag ju köpt mig en Diplomat Optimum på ett sätt som är ännu mindre prisvärt eftersom en G3:a som i princip aldrig slår igång HGW:n blir en Diplomat Optimum.

Vad anser ni är en G3:a  med "HGW" värd pengarna för mig?  dontknow

/Christer 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!