Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur skall jag placera min "Finpump" Zibro sc 1235 på vindskupan ?  (läst 11475 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Har en Zibropump som jag tänkte montera så fort snön har försvunnit dvs runt midsommar, känns det som. ;D

Är ute efter både värme/ kyla till övervåning. Övervåning ca 70-75 kvm, tyvärr lite sovrumsdörrar med tanke på värmespridning.

Problem / fundering enda "vettiga" placeringen som jag ser det är på sidan av vindskupa. Då hamnar L/L pumpen mitt i huset plus att det är det största rummet å inget sovrum.

Emotser gladeligen tips å förslag ! Lite orolig för ismängder som antagligen kommer att rinna på taket. Har i alla fall en bra lutning 38 grader.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Vad jag har förstått så ingår 4 meter rör på min maskin det är därför jag måste sätta den på kupan. studs
Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad hokanp

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt från Kinapumpar
Vad jag har förstått så ingår 4 meter rör på min maskin det är därför jag måste sätta den på kupan. studs
Mvh tyke :D
Hade samma problem men jag satte den på gavlen, har tegelvägg och det funkar bra. Tänkte först sätta den på kupan men spridningen blev inte bra.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej! hokanp. Hamnade innedelen i ett sovrum eller har du en bättre planlösning än vad jag har ?
Problemet i mitt fall är att jag har sovrum åt båda gavlarna. För du menar väl inte gaveln på kupan ? Sc:,h

Ett annat bekymmer förutom isbildningen på taket kom jag att tänka på idag är snömängderna som har drivit in på sidan av kupan. Förvisso extraordinär vinter.

Jag kanske gör något dumt som placerar utedelen 3.5 m upp i luften. Har när jag tänker på saken ej sett denna placering förr.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !

 Jag har åxå ett hus med takkupa. Har under en längre tid funderat på en dylik placering men är mest fundersam över ifall det blir buller/ vibbar från utomhusdelen !??
  Vibbar/ljud som då i värsta fall hörs i både nedre o övre våningsplan !?   Sc:,h
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej Rollster ! Du har nog en poäng där! Fast jag har isolerat väl på övre planet ca 30 cm så finns nog risken att ljudet fortplantar sig genom regelverket. Undrar ifall det finns gummikuddar att placera mellan fasad å konsoller kan möjligtvis avhjälpa en del ?

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !

 Det är det som jag poängterat här tidigare att Dessa väggställnnigar som finns på marknaden nog borde vidareutvecklas .
  Jag tror nog att det kunde gå för sig med utedel på kupans sida när man kör kyldrift , den går liksom så lugnt o lätt då . men vid värmedrift tror jag det blir värre .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Man kanske skulle lägga in ett patent på utedelen där den skulle hänga i fjäderbelastade vajrar ?? studs studs
Eller inte. Skämt åsido något borde man kunna hitta på.

Har du funderat på is/snö vad det gäller placeringen kupa/snedtak ?

Dags å gå å sova. Hoppas jag kan lösa vib problemen under natten.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Man kanske skulle lägga in ett patent på utedelen där den skulle hänga i fjäderbelastade vajrar ?? studs studs
Eller inte. Skämt åsido något borde man kunna hitta på.

Har du funderat på is/snö vad det gäller placeringen kupa/snedtak ?

Dags å gå å sova. Hoppas jag kan lösa vib problemen under natten.

Mvh tyke :D


Is o Snö är förstås något som kan bli ett problem vid kontínuerlig drift . Förvisso så är energibehovet på vår vind ej så stort och jag tänkte främst den skulle användas för A/C på sommarn . Sommartid blir det verkligt varmt där uppe !  Det är en inte alltför enkel fråga detta just med placering vid sidan av kupan . Kanske någon med dylik erfarenhet kan berätta ?  Thumbsup
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad hokanp

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt från Kinapumpar
Hej! hokanp. Hamnade innedelen i ett sovrum eller har du en bättre planlösning än vad jag har ?
Problemet i mitt fall är att jag har sovrum åt båda gavlarna. För du menar väl inte gaveln på kupan ? Sc:,h

Ett annat bekymmer förutom isbildningen på taket kom jag att tänka på idag är snömängderna som har drivit in på sidan av kupan. Förvisso extraordinär vinter.

Jag kanske gör något dumt som placerar utedelen 3.5 m upp i luften. Har när jag tänker på saken ej sett denna placering förr.

Mvh tyke :D

Hej

Jag har bara 1 sovrum på vårt andra plan. Resten är ett enda stort utrymme. Klart att jag får en bättre placering, tänkte inte på din planlösning. Att sätta den på gavlen på kupan är kanske inte så bra om man tittar till luftens möjlighet för spridning till sovrummen som då ligger långt bort.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan du inte bifoga en bild över hur vindskupan ser ut, lättare att komma med tips då.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Godmorgon ! Nu har jag förhoppningsvis lärt mig att skicka med bilder oxå ?
Dom bilderna där det är mkt snö är den sidan jag tänkte placera utedelen på. Då den sidan vetter mot vägen. Skickar även med bild på kupan på baksidan så att ni ser konstruktionen / söderläge.
Inomhusbilden. Som ni ser har jag förberett med el (vita locket). Tanken var/ är väl att inomhusdelen skall sitta på sidan. Tyvärr inte det bästa stället ur värmespridnings synpunkt. Alt ovanför fönstrerna dock osäker ifall innedelen får plats på höjden. Dum fråga ! Kan inomhusdelen monteras liggande, tänkte om man skruva fast den i taket ?

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
Det kan ju hända att din pump producerar en del flytade vatten som blir till ett problem när det fryser på.

Kanske ide att be montören om lite mer rör och placera utedelen så att vattnet rinner ner på backen direkt...
« Senast ändrad: 18 mars 2010, 09:16:46 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej MGKea ! Jag är ju *vinkar* stolt  *vinkar*ägare av en Zibro sc 1235 så jag är lite låst av längden på rören!
Precis som du skriver och som jag har tagit upp tidigare i den här tråden så är även jag fundersam med placering av utedelen just med tanke på is/snö.

Men å andra sidan så tycks det som många här på forumet verkar vara en aning skeptiska till Zibro med flera ... Att de ej skulle vara effektiva. Så det kanske inte blir något problem med isen ? studs

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
Hej MGKea ! Jag är ju *vinkar* stolt  *vinkar*ägare av en Zibro sc 1235 så jag är lite låst av längden på rören!
Precis som du skriver och som jag har tagit upp tidigare i den här tråden så är även jag fundersam med placering av utedelen just med tanke på is/snö.

Men å andra sidan så tycks det som många här på forumet verkar vara en aning skeptiska till Zibro med flera ... Att de ej skulle vara effektiva. Så det kanske inte blir något problem med isen ? studs

Mvh tyke :D

Visst kan det vara så som du skriver. Men av ger den inte vatten under utedelen så vete f*n vad det är du skaffat dig...
Men när det bildas en kulle med is så har du nog inget för din lutning på taket är jag rädd för.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!