Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Feldimensionerad värmepump  (läst 10306 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Feldimensionerad värmepump
« skrivet: 17 oktober 2012, 21:04:50 »
Hej!

Skulle gärna vilja diskutera problem som kan uppstå när värmepumpen är feldimensionerad respektive hur man ska lösa/undvika det.

En underdimensionerad värmepump betyder att man inte kan värma huset tillräckligt mycket under årets kallaste dagarna. Men även en överdimensionerad värmepumpe är inte bra.

Ngn som vill skriva mer om det, främst om överdimensionerade pumpar.

En överdimensionerad oljepanna kräver bland annat en tillräcklig stor tank. Överdimensioneringen betyder nämligen att oljebrännaren startar och stoppar för många gånger. Det samma med värmepumpar ...

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2012, 05:41:09 »
En oljepanna Till en villa är i 99,9% för stor!
Men som vanligt för den som kan sina pannor finns alltid alternativ som passar hyffsat i volym på pannan mot gångtiderna ,
Väljer man tex en Ferroli på 25 kW i märk effekt kopplare en värmeväxlare
För vv och huset har en toppeffekt på 9 kW vid dut bara för att det är "billigt" får man drift problem . I rätt applikation blir ferollin ett kanon allternativ .
Allt hänger pÃ¥ Att det är en riktig röris som kommer och fixar/trixar  :)
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2012, 09:50:29 »
Okej  :)

Om oljepannan är för stor finns det lösningar.

Men vad är bäst om värmepumpen är överdimensionerad? Vilka problem kan uppstå? Ngn som kan?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2012, 10:39:02 »
En arbetstank.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2012, 11:11:59 »
Nackdelar med överdimensionerad värmepump:

"Utnyttjar" kollektorerna hårdare genom större effekttutag, detta kräver större cirkpumpar för att inte försämra COP, och det är ofta ändå svårt att få lika låg deltaT som på en mindre värmepump.
På samma sätt utnyttjas kondensorn hårdare, då mer energi skall överföras, detta kräver höga flöden för att värmepumpen skall kunna arbeta med rätt DeltaT på varma sidan.
Om radiatorsystemet inte kan hantera tillräckligt höga flöden så måste en arbetstank sättas in, vilket kostar pengar, både för tanken, och för den extra cirkpump som då krävs.
En kraftfull värmepump tvingas oftare än en klenare att värma tappvarmvattnet i omgångar eftersom den höga effekten inte hinner överföras till tappvarmvattnet genom manteln i beredaren.
Totalt sett kommer en stor värmepump i princip att kräva en arbetstank med de kostnader som detta medför, det är också troligt att de större effekterna som cirkpumparna tar gör att årsmedel-COP med cirkpumpar inräknade blir aningen sämre med en överdimensionerad värmepump så länge man bortser från den klenare värmepumpens behov av eltillskott.
Arbetstanken som sådan ger ett antal fördelar som trots allt kan göra det värt att satsa på en stor värmepump + arbetstank.
Möjligheten att fritt låta termostater strypa.
Möjlighet att köra underhållsvärme i t.ex. en källare sommartid.
Möjlighet att under olika delar av året värma källare och våningar ovan mark med olika mycket effekt beroende på behovet.
Om allt görs rätt kan en stor värmepump ge en något högre årlig besparing än en klenare.
För att ge ett exempel så kan en 12 kW värmepump med 100% effekttäckning i bästa fall spara 150 - 1000 kWh mer/år än en 10 kW värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2012, 11:40:51 »
Om radiatorsystemet inklusive rördimensioner kan ta emot effekten och göra av med den under  DUT sÃ¥ kan man kanske inte säga att en vp med 100% effekttäckning är överdimensionerad. Den är väl snarast rätt dimensionerad, särskilt med tanke pÃ¥ miljön, eftersom om man har 65% effektäckning och alltsÃ¥ kör med sina elpatroner under den kallaste tiden när alla andra gör det med, sÃ¥ är det olja och kol man använder.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2012, 14:25:15 »
Ja, det är väl i princip så man bör tolka "överdimensionerad", om värmepumpen inte kan göra av med all effekt mot det befintliga värmeavgivande systemet.
Kan den inte det, och man sätter in en arbetstank så är den inte heller överdimensionerad.

En värmepump med 70% effekttäckning genererar som regel bara ca 200 kWh i eltillskott, och visst, när det är som kallast kan det innebära fossil kraft, men det är ju ändå bara en del av effekten som kommer från elpatron, den stora delen av effekten kommer ju trots allt från marken även när kompressorn inte på egen hand räcker till.
Då är ju i så fall luft/vatten och luft/luft-värmepumpar mycket mer miljöovanliga eftersom de inte ger något alls när det är som kallast - och man då till 100% är hänvisad till el eller andra energislag, som iofs inte behöver vara fossila.
Ved/pellets/fjärrvärme kan ju i dessa fall vara det som ersätter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2012, 17:20:03 »
Nackdelar med överdimensionerad värmepump:

"Utnyttjar" kollektorerna hårdare genom större effekttutag, detta kräver större cirkpumpar för att inte försämra COP, och det är ofta ändå svårt att få lika låg deltaT som på en mindre värmepump.
På samma sätt utnyttjas kondensorn hårdare, då mer energi skall överföras, detta kräver höga flöden för att värmepumpen skall kunna arbeta med rätt DeltaT på varma sidan.
Om radiatorsystemet inte kan hantera tillräckligt höga flöden så måste en arbetstank sättas in, vilket kostar pengar, både för tanken, och för den extra cirkpump som då krävs.
En kraftfull värmepump tvingas oftare än en klenare att värma tappvarmvattnet i omgångar eftersom den höga effekten inte hinner överföras till tappvarmvattnet genom manteln i beredaren.
Totalt sett kommer en stor värmepump i princip att kräva en arbetstank med de kostnader som detta medför, det är också troligt att de större effekterna som cirkpumparna tar gör att årsmedel-COP med cirkpumpar inräknade blir aningen sämre med en överdimensionerad värmepump så länge man bortser från den klenare värmepumpens behov av eltillskott.
Arbetstanken som sådan ger ett antal fördelar som trots allt kan göra det värt att satsa på en stor värmepump + arbetstank.
Möjligheten att fritt låta termostater strypa.
Möjlighet att köra underhållsvärme i t.ex. en källare sommartid.
Möjlighet att under olika delar av året värma källare och våningar ovan mark med olika mycket effekt beroende på behovet.
Om allt görs rätt kan en stor värmepump ge en något högre årlig besparing än en klenare.
För att ge ett exempel så kan en 12 kW värmepump med 100% effekttäckning i bästa fall spara 150 - 1000 kWh mer/år än en 10 kW värmepump.
En vp med slingberedare värmer vv på en körning tror tom Thermia som har 16 kw vp med inbyggd beredare värmer på en körning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2012, 02:38:13 »
Det vill jag se loggade bevis på innan jag tror det.
Jag vet att de säger så i reklamen, men jag har också hört rätt många som inte anser att det stämmer.
Ett krav är att slingan avluftats ordentligt, och det kan det vara problem med, just för att i princip all luft hamnar i slingan som är varmaste platsen i hela systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2012, 08:46:05 »

En värmepump med 70% effekttäckning genererar som regel bara ca 200 kWh i eltillskott......
Hur räknar man ut det? jag antar att det är en normalvinter men beror det inte också på tex värmepumpsstorlek?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2012, 08:47:33 »
En vp med slingberedare värmer vv på en körning tror tom Thermia som har 16 kw vp med inbyggd beredare värmer på en körning.
Hej Fixar inte din nibe det Sc:,Behöver inte vara 16kw för att fixa det min lilla 8kw gör det på 18-20min från 42-53grader och konstigt vore det annars.Måste beställa en logger av rickard.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2012, 09:11:17 »
Hur räknar man ut det? jag antar att det är en normalvinter men beror det inte också på tex värmepumpsstorlek?

Visst, jag menade att i normalvillan med 7-10 kW värmepump brukar det skilja ca 150 - 200 kWh/år på en värmepump som dimensioneras för 100% eller 70% effekttäckning.
Energitäckningsgraden blir 97-98% med 70% effekttäckningsgrad.

Hej Fixar inte din nibe det Sc:,Behöver inte vara 16kw för att fixa det min lilla 8kw gör det på 18-20min från 42-53grader och konstigt vore det annars.Måste beställa en logger av rickard.

Många gånger så värmer värmepumpar (efter stort varmvattenuttag) vatten till 53-58 grader på en kröning, sedan går värmen över från mantel till vvb-volymen och temperaturen sjunker snabbt, vilket triggar ytterligare en körning.
Detsamma gäller på slingberedare, men i mindre omfattning, och främst om effekten är hög, och då inte heller beroende på övergång via mantel, utan mer på att skiktningen gör att temperaturen i beredarvolymen om-distribueras över tid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #12 skrivet: 19 oktober 2012, 09:12:18 »
Både min Nibe F1245-12 (12kW) och Stiebel-Eltron WPF10 (10kW), med separat 300l slingberedare, värmer VV i en körning, utan nåt toppande efteråt. Varmvattnet i Niben blir dessutom varmt som f*n. :)

Har aldrig haft problem med luft i nån av dem.

Nedan ser du en bild på förbrukningen från Niben, efter att jag tagit en dusch.

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #13 skrivet: 19 oktober 2012, 09:15:10 »
Både min Nibe F1245-12 (12kW) och Stiebel-Eltron WPF10 (10kW), med separat 300l slingberedare, värmer VV i en körning, utan nåt toppande efteråt. Varmvattnet i Niben blir dessutom varmt som f*n. :)

Har aldrig haft problem med luft i nån av dem.

Nedan ser du en bild på förbrukningen från Niben, efter att jag tagit en dusch.
Japp  tummenuppVart lite fundersam annars.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Feldimensionerad värmepump
« Svar #14 skrivet: 19 oktober 2012, 09:22:47 »
Ja, en dusch brukar aldrig vara något problem, knappt för en mantelberedare, problemen accentueras ju när man mer eller mindre tömmer beredaren.
Jag vet med säkerhet att rätt många Thermiaägare haft problem med luft i slingan, och täta starter för tappvarmvatten p.g.a. detta.
Kanske har de omdesignat sin slinga/avluftningen på senare modeller, men det var inte ovanligt på de tidiga modellerna.

Bifogar två bilder där man ser min mantelberedare med 1 respektive 2 duschar.
« Senast ändrad: 19 oktober 2012, 09:28:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!