Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump  (läst 10970 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakanno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Hej!

Ny här. Börjar fundera på värmepumpsinstallation. Ev. en luft-vatten.

Vad jag har idag är ett äldre enplanshus på ca 70 m2. Värms idag med vattenburen värme till radiatorer via en oljepanna.

(I framtiden kan det ev. byggas på en övervåning på huset. Byggs in golvvärme i så fall. Tanken är att också lägga in golvvärme på befintliga plan 1)
Huset är egentligen rätt snålt med oljeförbrukningen idag men oljan är ju dyr även i små mängder. Pannan är från 1965 men går kanonbra men ju mer tiden går så närmar sig ju ett utbyte.

Några meter sidan om bostadshuset finns ett stort garage med 150 m2 öppen golvyta. 100 m2 av dessa har ingjutna vattenslangar för golvvärme men ej mer än så, inte driftsatt och använt alltså. 50 m2 av golvytan har elektrisk golvvärme ingjutet vilket idag ser till att hålla en dräglig temperatur i garaget vintertid. (D.v.s. 6-8 plusgrader)

Min tanke är att sätta in en lite större värmepump i någon av byggnaderna som klarar båda byggnadernas värmebehov och sedan gräva ner en liten kulvert mellan byggnaderna. Låta värmepumpen ev. jobba mot en ackumulatortank för att få lite längre drifttider på pumpen. Sen ha två separata shuntar som tar sitt vatten ur tanken och förshuntar vattnet till respektive byggnads värmesystem som kräver lite olika individuella temperaturer. Så långt är jag med men sen börjar djungeln med värmepumparna...vad skall man beakta och tänka på?
I vilken ände börjar man...vill inte vara utlämnad till försäljarnas argument och snack. Här finns säkert många goda råd att få. Hoppas jag...:)

Utloggad hakanno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2011, 16:45:28 »
Där ser man...100 visningar av tråden och ingen har haft nån liten tanke eller fundering.
Trodde inte jag hade ställt så svåra frågor men tydligen var det så.
Jag får väl se om jag kan vända mig till nån värmekonsult eller VVS-konsult med mina frågor såvida ingen här har något tips på något annat ställe på nätet där jag kan ställa frågorna. Finns det fler forum likt detta tro?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2011, 07:51:16 »
Jag tycker det ser ut som du har rätt klart för dig hur du vill ha det.
Jag tror att det blir bra med en arbetstank enligt ditt tänk.
Väljer du en tank med VV-slingor i så kan du förvärma varmvattnet i den och sen toppa varmvattnet med en vanlig el-VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hakanno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2011, 10:34:05 »
Jag tycker det ser ut som du har rätt klart för dig hur du vill ha det.

Ja, fast att vilja är ju inte detsamma som att jag är rätt ute i tänket... ;)
Men tack för svar och stöd.  Thumbsup

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2011, 12:45:55 »
Eftersom det verkar vara ganska nära mellan garaget och bostadshuset så finns det ingen anledning att sätta värmepumpen inne.
Om oljepannan står inne i huset så förlorar du spillvärmen från den och pannrummet måste värmas istället. Tänk på att ta detta i beaktande när du (eller nån annan) dimensionerar värmesystemet så att det inte blir för klent.

Vad har du tänkt dig värmepump, mark eller luft? Vart i Sverige finns huset? Har du tänkt köpa en färdig lösning, eller kommer du att plocka ihop systemet själv?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hakanno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2011, 18:27:24 »
Eftersom det verkar vara ganska nära mellan garaget och bostadshuset så finns det ingen anledning att sätta värmepumpen inne.

Nej, det var väl lite fel formulerat av mig kanske. Tanken skall stå inne var det jag menade. Och det naturligaste blir ju i bostadshuset för det är ju där man vill ha varmvatten också. Men det finns väl en innedel som skall stå inne?

Om oljepannan står inne i huset så förlorar du spillvärmen från den och pannrummet måste värmas istället. Tänk på att ta detta i beaktande när du (eller nån annan) dimensionerar värmesystemet så att det inte blir för klent.

Ja, det är väl det "vanliga" problemet att murstocken blir av med sin uppvärmning liksom pannrummet. Finns ett ett par radiatorer i övriga delen av källarplanet så pannrummet får väl få radiatorer också i samband med installationen. Vad gör man med murstocken tro mer än sätter en huva på toppen så att regn och snö inte kan komma in?


Vad har du tänkt dig värmepump, mark eller luft? Vart i Sverige finns huset? Har du tänkt köpa en färdig lösning, eller kommer du att plocka ihop systemet själv?

Min första tanke är en luft-vatten pump. Bergvärme är väl lite vassare men kostar ju också >100000 kr mer i installationskostnad och det kanske inte känns helt motiverat. Frågan är ju om den merkostnaden betalat igen sig innan anläggningen tjänat ut. Huset finns 5 mil sydost om Göteborg. Alltså lite inland. Blir väl troligen en färdig lösning, jag är inte mannen att plocka ihop något på egen hand. Däremot kan jag ju försöka komma fram till vilken lösning jag vill ha och som passar mina behov bäst och sedan låta någon expert göra anläggningen åt mig. Det jag gör själv är de sekundära systemen med shuntautomatik o.dyl. till golvvärmen i bostadshuset och garaget.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2011, 18:57:02 »
Skillnaden mellan L/V och bergvärme är betydligt mindre än 100 000 kr. Det angivna beloppet är snarare skillnaden mellan luft/luft och bergvärme. Skillnaden mellan L/V och bergvärme är i bästa fall 20 000 kr men kan bli det dubbla.

Vad som är vettigast beror på hur mycket värme som skall produceras. Huset lär inte dra mycket men hur mycket drar garaget?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hakanno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2011, 19:56:15 »
Skillnaden mellan L/V och bergvärme är betydligt mindre än 100 000 kr. Det angivna beloppet är snarare skillnaden mellan luft/luft och bergvärme. Skillnaden mellan L/V och bergvärme är i bästa fall 20 000 kr men kan bli det dubbla.

Vad som är vettigast beror på hur mycket värme som skall produceras. Huset lär inte dra mycket men hur mycket drar garaget?

Men bergvärme kräver ju en borrkostnad för hålen och handlar inte det om ca 100000 kr och uppåt?
En luft-vatten pump kräver ju minimalt med installation i jämförelse med bergvärme vad jag har fått förklarat för mig. Men man skall kanske inte alltid lita på allt man hör?

Hur mycket garaget drar? Inte så lätt att svara på då inga separata mätare finns för byggnaderna men jag uppskattar det till kanske runt 3000 kWh/år i uppvärmning med den el-golvvärme som finns idag. Behöver egentligen bara hålla några grader över nollan men mellan 5-10 plusgrader är ju optimalt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2011, 20:34:23 »
Borrningen kostar gissningsvis 25-50000 kr beroende på längd, förutsättningar, med eller utan kollektor och brine, etc....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2011, 21:06:42 »
Lite priser från Rinkabyrör:

En 10 kW Nibe L/V-värmepump kostar ca 48000 kr, till det behövs varmvattenberedare och elpannehetet. En VVM300 kostar ca 30000 kr. Tillsammans 78000 kr.

För bergvärmealternativet kostar en 8 kW värmepump Nibe 1226 52000 kr. Den har inbyggd varmvattenberedare som är mindre än den i VVM300. Till det behövs ett borrhål. Skulle gissa att det kan kosta ca 5000 kr plus 280 kr/meter vilket blir ca 50000 kr för 160 meter. Håltagning i vägg ingå och bör brine ingå så att det bara är att koppla in pumpen. Tillsammans 102000 kr.

En 8 kW bergvärmepump är ungefär likvärdig med en 10 kW L/V-pump när det är några minusgrader ute.

Differens 24000 kr. I bägge fallen behövs kopplingsdetaljer, elinstallation, expansionskärl men det är ungefär samma kostnad i bägge fallen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hakanno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2011, 08:07:37 »
Ok, tackar för uppgifter om borrkostnad. Var ju inte så mycket som jag fått berättat för mig då.

Men är inte nackdelen med borrhål att man "tömmer" dom efter hand och efter kanske fem år så börjar det ge sämre och sämre utvinning?
Uteluften finns där ju alltid s.a.s. och är ju outtömlig även om den är kallare vintertid än det är nere i berget.

Vad är det som kallas VVM? Varmvattenberedare kallades ju tidigare VVB...är VVM nåt liknande?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2011, 09:59:45 »
Men är inte nackdelen med borrhål att man "tömmer" dom efter hand och efter kanske fem år så börjar det ge sämre och sämre utvinning?

Det är en seglivad skröna... Det som händer är att borrhålet blir en liten aning kallare de första åren för att sedan stabiliseras.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2011, 10:03:22 »
Mitt borrhål har kanske blivit 0,3 grader kallare på 8 år. Det är lite mindre än vad beräkningar säger att minskningen borde ha blivit men givarna kan ha åldrats och kanske andra faktorer spelar in. Att ett borrhål töms på värme är som sagt en skröna. Det kan dock bli större temperatursänkning några decennier fram i tiden om alla grannar också borrar. Det beror på storleken på tomterna.

VVM är den enhet som Nibe rekommenderar att man dockar uteenheten till. Vet inte riktigt vad den innehåller förutom varmvattenberedare och rätt hög effekt elpatroner. En L/V-pump ger inte så hög effekt när det är kallt ute så det behövs ordentlig elpatroneffekt vilket ofta leder till att man behöver större huvudsäkring än vid bergvärme. Kostnaden för det bör tas med i kalkylen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2011, 13:10:52 »
VVM är den enhet som Nibe rekommenderar att man dockar uteenheten till. Vet inte riktigt vad den innehåller förutom varmvattenberedare och rätt hög effekt elpatroner.

Växelventil och styrningsautomatik finns inbyggt i den också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hakanno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med att välja principsystem och sen värmepump
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2011, 00:07:04 »
Det är en seglivad skröna... Det som händer är att borrhålet blir en liten aning kallare de första åren för att sedan stabiliseras.


Mitt borrhål har kanske blivit 0,3 grader kallare på 8 år. Det är lite mindre än vad beräkningar säger att minskningen borde ha blivit men givarna kan ha åldrats och kanske andra faktorer spelar in. Att ett borrhål töms på värme är som sagt en skröna. Det kan dock bli större temperatursänkning några decennier fram i tiden om alla grannar också borrar. Det beror på storleken på tomterna.

VVM är den enhet som Nibe rekommenderar att man dockar uteenheten till. Vet inte riktigt vad den innehåller förutom varmvattenberedare och rätt hög effekt elpatroner. En L/V-pump ger inte så hög effekt när det är kallt ute så det behövs ordentlig elpatroneffekt vilket ofta leder till att man behöver större huvudsäkring än vid bergvärme. Kostnaden för det bör tas med i kalkylen.


Ok, där ser man. Man skall inte tro på allt man läser och hör då utan försöka lyssna på de som vet vad dom talar om istället. Verkar som om bergvärme kanske ändå skall övervägas som ett alternativ för mig då. Har inte så många grannar. Ja, det finns ju men det är inte en massa hus som ligger tätt på rad på en gata där alla hus suger ut den värme som finns i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!