Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…terställa motorskydd, NIBE 1215?  (läst 12958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad somchie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Återställa motorskydd, NIBE 1215?
« skrivet: 12 april 2012, 19:59:23 »
Fick mer eller mindre en total härdsmälta i proppskåpet (ingående faser) då något strulade från elskåpet i gatan.

Hur som helst, nu blinkar varningslampan samt texten "HP/MS-larm" visas i displayen och vad jag kan utläsa ur min manual är att detta är vanligt på grund av "fasbortfall eller tillfällig nätstörning".

Startade om Niben men larmlampan blinkar fortfarande, vilket då skall indikera på att motorskyddet har löst ut.

Hur återställer jag motorskyddet, eller är det kanske något jag inte skall ge mig på själv?

Tacksam för svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Återställa motorskydd, NIBE 1215?
« Svar #1 skrivet: 13 april 2012, 18:47:14 »
Jodå, kan du hantera en skruvmejsel så fixar du detta.
Lossa fronten (sitter med ett par skruvar nertill bakom underluckan.)
Lossa sen manöverpanelen (sitter också skruvad).
Sen kommer du enkelt åt motorskyddet (nr 26 i manualen).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Återställa motorskydd, NIBE 1215?
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2013, 19:03:54 »
Står h och a på motorskyddet, nu står han på a, om jag vrider till h och sen tillbaka nollställer han då?

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Återställa motorskydd, NIBE 1215?
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2013, 07:33:54 »
Jag tror att "a" är automatisk återställning, i detta läget återställer sig motorskyddet vid omstart av värmepumpen.
I "h" läget så pluppar skruven ut då den löser, då måste man återställa genom att trycka in den.
Jag föredrar själv h-läget eftersom annars vet man inte säkert om det är MS eller HP som löst ut.
Skruven ska inte gå att vrida till a-läget om den är "utpluppad".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!