Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordlukt  (läst 2378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pegase

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Jordlukt
« skrivet: 13 augusti 2013, 11:28:58 »
Jag har ett hus på 40kvm som har en stark lukt av jord/potatiskällare. Under en del av huset, 10kvm, finns en källare i betong från 30-talet som inte används, inte är dränerad och inte uppvärmd och som också har jordlukt. Resten av huset står på plintar. Huset är byggt för 15 år sedan och jag köpte huset för 1 år sedan. I källaren har jag nyligen rivit bort plywooden som satt i taket och som var ganska svart och lite fuktig. Kvar finns ca 10 cm isolering av glasfiber och den ser ganska bra ut. Jag har köpt ett ozonaggregat som skall få stå och gå i källaren ett antal dagar och sedan tänker jag sätta upp 10 cm skivor av cellplast i taket samt täta med skum. Jag tänker också ha en liten pcfläkt i källaren som skapar ett undertryck. Är detta en lösning som fungerar för att få bort lukten i huset?
Sutteränghus byggt 1975. 2 *100m2.
IVT Greenline C7 med 155 m aktivt borrdjup.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Jordlukt
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2013, 12:34:32 »
Lukten kommer förmodligen från trä etc som bryts ner. Luftfuktigheten är med största sannolikhet hög under stora delar av året i grunden. Mät luftfuktigheten, ta reda på hur fukten kommer in i grunden och se hur du kan hindra detta. Hur är det med dränering, ventilation av utrymmet och är stuprören kopplade till dagvatten eller andra ledningar som leder bort vatten? Handlar det om en stuga som används för åretrunt boende?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!