0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men källaren ska man väl inte räkna 74kwh på eftersom den inte ska vara fullt uppvärmd?
Jag vet inte mycket mer om förbrukningen är att jag läst vissa som har 41, och andra har högre, men jag har inte hittat någon som skrivit att dom har uppåt 90.Det hade varit väldigt intressant att få information om någon som har ett äldre hus och värmepump, och höra vad dom har gjort med isolering, fönster, gradantal inne osv. Och sen se hur mycket dom förbrukar.Ni vet ingen här på forumet som kan ha något hus som är lika gammalt? Kanske någon som jag kan pm:a och fråga?
kW=effekt när du ska beskriva "styrkan"kWh= energi hur lång tid du har arbetat med "styrkanBergvärme pump cop 3 - 4Luft/vätska cop 2-3Husets förbrukning av energi räknas i kWhRäkneexemplet visar årsförbrukningen och en bergvärme vill ha ca 10 000 kwh för att ersätta dina ca 27 000 kWh som huset förbrukar.
En sån gammal kåk kan nog dra runt 150 kwh per m2 och år skulle jag gissa på.
Tänker att det kan bli svårt att hitta rätt on off pump med ett spann på 70kWh till 150kWh per m2. TS vet inte hur mycket det har gått. Låter i mina öron som en väldigt svår ekvation. Men läser vidare vad ni skriver och kommer fram till
Vore inte en inverter perfekt med så många okända parametrar?
HejJag har ett lika stort hus. Byggt i lbtg och med 30 cm spån på vinden. Vanliga gamla tvåglasfönster. Bor i södra norrland(Jämtland). Körde första vintern på elpanna med en total förbr. 48000 kWh/år(förbrukningen omräknad till helår). Har sedan kört en 11 kW värmepump med en genomsnittlig förbr. på 21000 kWh/år. Håller 15 grader i källaren där jag har tvättstuga/torkrum och verkstad. Övriga två våningar 20 grader(takhöjd båda planen 250 cm). Pumpen är lite för liten och spetsar från ca -10. Vet inte om detta var någon hjälp men fråga gärna om det är ngt jag glömt. / LOB
Inverter? Utveckla mer tack
Lov: vad gick sönder som var för dyrt att laga? Hur gammal var den?
Ett till exempel jagarjag!Mitt gamla hus drog före isolering 42000kWh/år inkl 12000kWh hushållsel o VV. Källaren ovärmd. 80m2 i två plan ger 260kWh/m2 brutto eller 188kWh/m2 netto.Jag har mätt att vägg o fönsterisolering sparade 37% av uppvärmningen, det är den status du har på ditt hus, således netto värmningsbehov 126kWh/m2. Det ger med dina 2x95m2 24000kWh/år om du har samma årsmedeltemp som jag, +8 °C eller för bättre jämförelse 3300HDD. Jag bor i havsbandet, norra Bohuslän.Var är ditt hus på kartan? Bor du på ett kallare ställe med t.ex 4500HDD så behöver du 4500/3300x24000=33000kWh/år. Ska du dessutom värma 95m2 källare så går det åt minst 50% till, dvs 49000kWh/år för uppvärmning. Med COP3 16000kWh. Tillkommer varmvattenuppvärmning, kanske 2000kWh med VP. Totalt 18000kWh. Storlek på VP kan nog nån annan beräkna?Med isolering av taket mot vinden så kan du sänka värmningsbehovet med c:a 20% c:a 3000kWh/år i exemplet med 4500HDD. Med reservation för tankevurpor!!
Dom två återstående sakerna som jag undrar är:-Vad man bör göra med ventilation och avfuktning av källare när man byter vedpanna mot vp Ingen värmekälla i pannrum kan lösas med element därVentilationen som styrs av självdrag i bl.a. skorstenen, vilket såklart underlättas av att skorstenen är varm och att vedpannan sugit ut luft från huset och därigenom "satt fart" på luften.Ska man sätta in en fläkt som suger in luft i skorstenen eller hur gör man för att det inte ska bli fel med husetVet inte hur man bör göra, jag har ett litet element i fd tvättstugan och i pannrummet står värmepumpen och läcker lite värme. De värmekällorna förhindra att vattnet fryser.Två skorstenskanaler har jag helöppna, en i tvättstugan och en i pannrummet. Tilluft tar jag in i tre ventiler. Ingen fläkt men kanske man skulle ha? Det är fuktigt i källaren mest på cementgolvet på hösten men torkar upp under vintern. Temp i källaren som lägst 3-4 °C Om man tilläggsisolererar taket så vill man ju fortsatt ha vinden torr, räcker det med diffusionspärren under isoleringen eller behöver man öppna upp två ventilationsöppningar t.ex. på varsin kortsida längst upp (direkt under nocken)? Ja det måste man annars blir det inget drag. Så har jag gjort-Lågtempererat system, vad är skillnaden mot högtempererat system? (förutom det givna att gradantalet i elementen är olika)Är det så lätt som det låter, att stora element fungerar i lågtempererade system och små element kräver mycket varmare vatten för att orka värma rummet?Just det.Om man har golvvärme, är det då någon skillnad?Golvvärme är alltid lågtempereratNågot annat som jag glömt fråga om som jag bör veta?