Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: sobris
« skrivet: 21 mars 2011, 16:46:04 »

Hur en viss värmepump reagerar på en dylik situation varierar förstås med
hur styrningen ser ut. Förhoppningsvis stannar även den dummaste VP:n
tidigare om behovet blir mindre än det uträknade..  Thumbsup
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 21 mars 2011, 16:14:10 »


I exemplet du hämtada citatet från var det ju så att halva husets cirkulation hade
stängts av m.h.a. termostater och med en gammal "dum" cirkulationspump blir då
flödet högre i resten av huset. Om man sedan dessutom har en "dum" värmepump
som fortsätter tvinga ut en bestämd mängd energi i huset så kommer i alla fall
medeltemperaturen över de öppna radiatorerna att öka. Både framlednings- och
returtemperatur ökar. Om även deltaT över radiatorn ökar behöver vi inte fundera
över eftersom det står helt klart att mer energi nu avlämnas till den del av huset
som har öppna termostater.

Det är inte en bestämd mängd energi. Eftersom både fram och retur stiger kommer den att stoppa tidigare och därmed avge mindre energi till huset som helhet.
Mer effekt till delen med öppna termostater blir det däremot under den tid som pumpen går.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 21 mars 2011, 16:05:38 »

@cop3.5: Vad högre deltaT betyder är väl inget att fundera på? Det betyder helt
enkelt större temperaturskillnad mellan två mätpunkter (i ett flöde).

"Högre flöde = högre D-T" stämmer förstås inte...Om du ökar flödet så minskar
deltaT och om medeltempen över t.ex. en radiator fortfarande är den samma
som med det låga flödet så avges lika mycket energi till rummet.

I ditt första fall är medeltemperaturen på radiatorn 47 grader och i ditt andra fall
är medeltempen 52 grader. I fall 2 avger alltså radiatorn med energi till rummet.

I exemplet du hämtada citatet från var det ju så att halva husets cirkulation hade
stängts av m.h.a. termostater och med en gammal "dum" cirkulationspump blir då
flödet högre i resten av huset. Om man sedan dessutom har en "dum" värmepump
som fortsätter tvinga ut en bestämd mängd energi i huset så kommer i alla fall
medeltemperaturen över de öppna radiatorerna att öka. Både framlednings- och
returtemperatur ökar. Om även deltaT över radiatorn ökar behöver vi inte fundera
över eftersom det står helt klart att mer energi nu avlämnas till den del av huset
som har öppna termostater.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 mars 2011, 15:48:56 »

Satt och funderar på vad igentligen ett högre delta t är..
Fall1. säg 50 i övre delen på elementet och 44 under = 6 graders delta T.
Fall2. 55 i övre delen och 49 under, också 6 grader D-T
= 6 grader i båda fallen.

Är ett högre delta t större skillnad på deltat över elementet eller är det högre temp men "samma" skillnad? Sc:,h

Högre flöde = högre D-T är i min värld större tempskillnad. Men med större flöde borde väl tempskillnaden minska  Sc:,h

Jag får inte ihop det  :(

Beror på vilket DeltaT som menas. Högre flöde ger lägre DT över radden, detta benämns dock oftare som diff över radden. Med DT avses oftare skillnaden mellan medeltempen på radden och rumstempen, och denna blir högre med ett högre flöde eftersom raddens medeltemp ökar.
Skrivet av: Antifreeze
« skrivet: 21 mars 2011, 15:48:29 »

Problemet är väl att man kan komma upp i för stor installerad effekt i ett nybyggt hus med BV + Vedpanna samt att man måste ta upp den (vedpannan) i en energideklaration.

"Myseldning" behöver man inte ta upp... ÄNNU vad jag vet...

Är det någon som har med sin "stora finska pjäs" i energideklarationen?
Skrivet av: cop3.5
« skrivet: 21 mars 2011, 15:16:16 »

Satt och funderar på vad igentligen ett högre delta t är..
Fall1. säg 50 i övre delen på elementet och 44 under = 6 graders delta T.
Fall2. 55 i övre delen och 49 under, också 6 grader D-T
= 6 grader i båda fallen.

Är ett högre delta t större skillnad på deltat över elementet eller är det högre temp men "samma" skillnad? Sc:,h

Högre flöde = högre D-T är i min värld större tempskillnad. Men med större flöde borde väl tempskillnaden minska  Sc:,h

Jag får inte ihop det  :(
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 21 mars 2011, 13:13:26 »

labold!

Om några termostatstyrda element stängs av i det rum som eldnigen sker och pumpen kommer att jobba mot en mindre volym och färre antal element med ett högre flöde, kommer inte då gradminuterna räknas av snabbare (högre retur)? "Det enda som ger en energibesparing är om vp producerar mindre värmeenergi" Om gradminuterna räknas av snabbare stannar väl pumpen = spara pengar ?

Och sen en fråga, kommer rummen med högre flöde och högre D-T att värmas upp snabbare med ett högre D-T ?
Ja på båda.
Skrivet av: cop3.5
« skrivet: 21 mars 2011, 10:54:33 »

labold!

Om några termostatstyrda element stängs av i det rum som eldnigen sker och pumpen kommer att jobba mot en mindre volym och färre antal element med ett högre flöde, kommer inte då gradminuterna räknas av snabbare (högre retur)? "Det enda som ger en energibesparing är om vp producerar mindre värmeenergi" Om gradminuterna räknas av snabbare stannar väl pumpen = spara pengar ?

Och sen en fråga, kommer rummen med högre flöde och högre D-T att värmas upp snabbare med ett högre D-T ?
Skrivet av: Antifreeze
« skrivet: 21 mars 2011, 00:13:41 »

Jo men dessa finska pjäser är ju för "myseldning" och att kunna reta grannarna som har köpt en Contura i plåt...

Bara det kan juvara värt en hel del...  ::)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 mars 2011, 19:33:02 »

Ruskiga priser på kaminerna det får man ju en riktig vedpanna för *roflmao*
Skrivet av: Finnen
« skrivet: 19 mars 2011, 19:08:06 »

Hittade inga prisuppgifter för tulikivi på nätet, men för en motsvarande (viktmässigt) nunnauuni får man pröjsa ca 4000e + montering ca 500e.

Har ni bestämt er för en täljstens spis? Annars finns ju tex http://www.tiileri.fi/?sivu=tuotteet&ryhma=takat, innandömet är murat av nåt ruskigt tungt special tegel och skalet av vanligt tegel. De har visst nån agent i sverige: www.murarhuset.se. Är en sån "funkkis" modell vi tog modell av.
Skrivet av: Antifreeze
« skrivet: 18 mars 2011, 23:04:02 »

Det är ju gratis om man jämför med vad det kostar att köpa grejerna på denhär sidan vattnet.

Jag vet inte om du har sett de andra posterna jag har skrivit men det är inte gratis här om man ska ha riktiga grejer.

Har e-postat fabriken direkt men det verkar vara svårt att köpa grejerna och sedan importera det. Verkar vara problem att få garanti samt montering. Verkar inte som om montörerna är villiga att montera utan att de fått sälja materialet också.

Wirsbo är den golvvärmen som monteras i Finndomohems hus här fast de har inte en platta på mark utan en platta med frigolit (ecogrund typ) och då pallar inte det trycket/vikten från Tulikivi utan att man måste förstärka.

vad kostar en

Silo/C hos dig? här kostar den (enbart spisen 48 400 skr toppansluten inkl rabatt, normal 55 000skr)

TLU 2000/91 = 64 500 skr (normalt 77 900 skr)

??

Skrivet av: Finnen
« skrivet: 18 mars 2011, 22:46:17 »

Var har du placerat innegivaren?

Vad har du för golvvärme, vilket märke alltså?

Snacka om optimal värmelösning!  Thumbsup

Har du gjort några värmeflyttande åtgärder med fläktar och kanaler mm?

Eldstaden sitter i vardagsrummet i ena änden av huset givaren sitter i hallen i andra änden, värmen måste alltså spridas genom huset innan VP reagerar.

I sovrummet bakom spisen blir det onödigt varmt p.g.a pipan är halvt inne i rummet, där har jag planer på att sätta en fläkt som flyttar värmen till hallen.

Vi har Roth golvvärme, borde vara samma som wirsbo enligt säljare...

Eldstaden och pipan har jag murat till stor del själv så det blev en väsentlig skillnad i pris gemfört med om jag köpt motsvarande spis från Tiiler. Kostade ca 1500 euro gemfört med en "fabriks" fabriks för 3500 euro! Thumbsup
Skrivet av: Antifreeze
« skrivet: 18 mars 2011, 22:21:17 »

Var har du placerat innegivaren?

Vad har du för golvvärme, vilket märke alltså?

Snacka om optimal värmelösning!  Thumbsup

Har du gjort några värmeflyttande åtgärder med fläktar och kanaler mm?
Skrivet av: Finnen
« skrivet: 18 mars 2011, 17:11:34 »

Är det någon som har en större eldstad på över ett ton och har bergvärme?

Tänker på Tulikivi mm?



Funkar fint bara man har innegivaren bra placerad och en långsam eldstad.

Vår elstad väger ca 2700 kg + mur och skorsten som lagrar bra med värme på ca 300 kg. Fördelen med mycket massa är ju att den ger lite värme men under väldigt lång tid så golvvärmen hinner väldigt bra med i svängarna, vår är varm i upp till ett dugn och tom längre om man bränt på lite extra. Rumstermostaterna har vi skippat och kör med öppna slingor, tempen styr vp via rumsgivaren. Eldar jag 1-2 korgar per dag så kan VP stå en hel dag fast det är -15 ute.

Blev tvungen att sätta mig ned och räkna ut vikten, hade gissat på 1400 kg. Men efter att jag kollat genom fakturan på beställt tegel, eldfast tegel och  gjutmassa så kom jag fram till att den väger 2700 kg! sen väger pipan i varma utrymmet ca 300 kg.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 18 mars 2011, 14:18:24 »

Det enda som ger en energibesparing är om vp producerar mindre värmeenergi, och eftersom TS kör enbart utegivare så är det bara värmekurvan som bestämmer mängden producerad energi vid en viss utetemp. Termostatstrypt flöde på en eller ett par raddar kommer bara resultera i att den av vp producerade värmen fördelas annorlunda i huset.

Men Labold, om två grannar har exakt likadana anläggningar, med endast utegivare, med samma inställningar och eftersträvar samma innetemp, kommer då dessa pumpar jobba precis lika mycket även om granne A:s hus är hälften så stort?

Så tolkar jag ditt svar, men det kan vara jag som inte tolkar rätt Sc:,h

Du tolkar inte rätt. Du hårddrar det hela till en extrem. I det fall du beskriver kommer värmeförlusterna från det mindre huset att vara kanske hälften så stora hela tiden, dygnet runt, varje dag. Det vi diskuterar i den här tråden är att tända en brasa i kaminen någon gång då och då. Läs alla mina inlägg i tråden igen så tror jag du får en uppfattning om vad jag tror händer då.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 18 mars 2011, 11:10:17 »

@Fattiglapp: Du har helt rätt... Om bara halva huset behöver värmas så
kan det liknas vid att vi värmer ett hälften så stort hus. Det blir t.o.m. ännu
bättre eftersom vi inte får några förluster till den del av huset som redan
är tillräckligt varm.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 13 mars 2011, 08:23:31 »



Tvärtom faktiskt. Det enda som ger en energibesparing är om vp producerar mindre värmeenergi, och eftersom TS kör enbart utegivare så är det bara värmekurvan som bestämmer mängden producerad energi vid en viss utetemp. Termostatstrypt flöde på en eller ett par raddar kommer bara resultera i att den av vp producerade värmen fördelas annorlunda i huset.

Men Labold, om två grannar har exakt likadana anläggningar, med endast utegivare, med samma inställningar och eftersträvar samma innetemp, kommer då dessa pumpar jobba precis lika mycket även om granne A:s hus är hälften så stort?

Så tolkar jag ditt svar, men det kan vara jag som inte tolkar rätt Sc:,h
Skrivet av: Antifreeze
« skrivet: 12 mars 2011, 22:54:52 »

Är det någon som har en större eldstad på över ett ton och har bergvärme?

Tänker på Tulikivi mm?

Skrivet av: Antifreeze
« skrivet: 06 mars 2011, 21:46:25 »

cyklotron

Vilken golvärme har du?
Skrivet av: cyklotron
« skrivet: 06 mars 2011, 20:20:51 »

Jag kör en 600 kg gjutgärns och pipstens kamin som är varm ca 5 timmar efter eldning, men plattans tröghet är ca 10 timmar, effekten från golvet hinner knappast avta innan kaminen svalnat. Min Upnor reglering har ett "kamin läge" som också minskar risken för kalla golv, men pga trögheten behövs det inte för mig som inte eldar kontinuerligt.

Missa inte dokumentären eleganten från vidderna om du gillar Meduza
Skrivet av: Antifreeze
« skrivet: 04 mars 2011, 23:25:14 »

Fråga.

Ni som har eldat har ni en vanlig Contura typ plåt, förlåt "luffarkamin" eller har ni kakel eller Tulikivi eller vad pratar vi om för effekter och tidsrymd?

Contura 3-9kW snabbt med röd skorsten under två timmar eller 3kW 2 ton finsk ugn i ett dygn.

Fin kurva på sidan 71 i Tulikivi broschyr...
 
Skrivet av: Antifreeze
« skrivet: 04 mars 2011, 23:19:12 »

The fire burns forever!  :)
Skrivet av: Antifreeze
« skrivet: 04 mars 2011, 23:17:26 »

cyklotron

Jag ringde till Termotech i torsdags av exakt samma anledning som du snackar om och alla andra med golvvärme kan/har problem med om man eldar på och sen går och lägger sig och vaknar till en kall utkyld platta.

Det finns en hjälp mot det för ett par 10kronor...

ladda ner Termotech golvvärmesystem i pdf sidan 175. Där snackar de om det.

Deras Art nr 50017, "bypass bricka, braskaminsventil mm" som inte helt stänger av utan att det pissar igenom lite så plattan håller sig varm men inte ger värme i normala fall.

Andra lev bör ha samma grejer.

Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 mars 2011, 20:26:19 »

Cyklotron Thumbsup Errol är en ikon
Cocacola
Skrivet av: cyklotron
« skrivet: 04 mars 2011, 20:13:00 »

Jag ser tydligt att min 1245a får kortare drifttider då solinstrålning höjet inne tempen trots att ute tempen är konstant, och jag har ännu inte installerat innegivare. Nibe rekomenderar inte innegivare om man har golvvärme via platta på mark pga trögheten.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 22 februari 2011, 12:16:12 »

När jag sett att min bergvärmepump pga kylan inte orkar beta av gradminuterna har jag testat att dra igång en luftvärmepump som sitter och skräpar på väggen. Detta medför en omedelbar inverkan på bergvärmen som börjar beta av gradminuterna och tillskott kan undvikas. (Har inte innegivare) Låt oss nu inte gå in på om mitt förfarande är ekonomisk eller inte. Nu har det blivit en vana hos familjen att förste man ur sängen på morgonen drar på luftpumpen för att snabbt och enkelt höja tempen någon grad lagom till frukost. Efter någon timma stänger vi av den.
Men det har en odiskutabel påverkan på bergvärmepumpen. Det vore naturligtvis samma sak om vi istället tände en brasa i kaminen, som ska installeras till nästa vinter...
En innegivare är bra. Den hjälper till (genom att öka skillnaden mellan beräknad och faktisk Vb) att snabbare beta av gradminuterna vid värmeöverskott. Men jag hävdar att detta fungerar bra även utan givaren.
Tycker det är märkligt att diskutera om vedeldning är ekonomiskt eller inte. Huset drar vad huset läcker. All energi som tillförs huset påverkar den ekvationen. Vedeldning är alltid ekonomisk (om veden är billig, förstås) och medför lägre elräkning. Och värmepumpen kommer att gå mindre om energi kommer från annat håll.
Om man tillförar mer energi än vad huset läcker (t ex värmepump och kamin samtidigt) kommer det naturligtvis att bli varmare inne. Och i alla rum. så var innegivaren sitter spelar egentligen inte så stor roll så länge man undviker direkt olämpliga platser som t ex vid ytterdörren eller intill kaminen.
//2000
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 februari 2011, 11:09:18 »

Värmepumpsfolket är rädda för termostater eftersom snålvarianten av
VP och styrning förutsätter att VP skall kunna bli av med all energi från en hel
kompressorcykel oavsett om det behövs eller inte  Thumbsup
Rädd vet jag inte. Skriver dock under på devisen "Keep it simple". I de flesta hus funkar snålvarianten strålande och det finns ingen anledning att bränna pengar på något annat. Och i snålvarianten räknar jag in en 700-kronors innegivare för de som ibland vill tända en brasa.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 februari 2011, 11:05:05 »

Jag är inte så påläst kring detta... men är det inte bättre med termostat på slinga istället för
innegivare?
Innegivaren, kopplad till BVT då, kommer göra att pumpen stannad pga att det är varmt på ett ställe medans
termostaten på slingan stryper slingan för det rummet som är varmt.
Det tidigare ger förmodligen fler oönskade stopp och varierande temperaturer i resten av huset.
Men som sagt jag har inte påläst. :)

Ja, innegivaren är förstås bara relevant att diskutera om kaminen är placerad så att dess värme sprids till huset. Annars får man väl se det som mysvärme i ett rum.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 22 februari 2011, 10:58:55 »

En VP som larmar och stänger av sig om den inte får tvinga på huset energi
som inte behövs är enligt mig felinstallerad. Sådana felaktiga installationer
borde vi väl inte blanda in i diskussionen över huvud taget?

En rumstermostat som har ett reglerområde på en hel grad är inte alls on/off,
den reglerar steglöst inom detta område. Att den skall stänga resp. öppna helt
inom ca en grad är helt logiskt eftersom detta är en väldigt stor förändring när
det gäller rumstemperaturen. Det är också i den storleksordningen som folk i
lokalen börjar märka temp.skillnaden. Om tempen snabbt skulle öka mer än en
grad i rummet, så anser jag att det är väldigt bra att termostaten stänger omedelbart.

@GregS: Värmepumpsfolket är rädda för termostater eftersom snålvarianten av
VP och styrning förutsätter att VP skall kunna bli av med all energi från en hel
kompressorcykel oavsett om det behövs eller inte  Thumbsup
Skrivet av: GregS
« skrivet: 22 februari 2011, 10:54:25 »

Jag är inte så påläst kring detta... men är det inte bättre med termostat på slinga istället för
innegivare?
Innegivaren, kopplad till BVT då, kommer göra att pumpen stannad pga att det är varmt på ett ställe medans
termostaten på slingan stryper slingan för det rummet som är varmt.
Det tidigare ger förmodligen fler oönskade stopp och varierande temperaturer i resten av huset.
Men som sagt jag har inte påläst. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 februari 2011, 21:50:50 »

Kollade lite på en radiator typ p22 det skiljer 154 watt mellan 55-47 och 55-55 och så lågt delta kan man nog inte få. Men innegivare  Thumbsup.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 februari 2011, 21:40:12 »

Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.


Om du stryper raddarna så kommer flödet öka i raddarna i andra rum, vilket ger mindre diff där, därmed ökad DT och ökad värmeavgivning.

Tror inte avgiven effekt från raddarna ökar lika mycket med sänkt delta med kanske 2 grader som avgiven effekt från systemet minskar om 2 raddar stänger helt. Vad den nån som fattar vad jag menade Sc:,h.

Fattar vad du menar. Att all den värme som inte avges där det är nollflöde, inte heller kommer avges där flödet ökar. Vilket borde ge en ökad returtemp totalt sett. Jo jag tänkte också på det, jag är inte helt säker på hur pass linjärt förhållandet DT-avgiven effekt är. Tror ändå att det jag säger blir den dominerande effekten, och jag vet hursomhelst inte om det är läge att ge sig in i en mycket avancerad teoretisk diskussion om detta. Det enkla svaret borde ändå vara att om man vill minska vp värmeproduktion när man aktiverar en annan värmekälla i huset så är det en strategiskt placerad innegivare som gäller.

Håller med det är innegivare som gäller om man ska spara pengar på att elda *vinkar*.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 21 februari 2011, 21:33:49 »

Men. Ökad värmeavgivning blir ju högre temperarur. I så fall får väl termostaterna strypa där också om dom vill. Om en termostat står på 22 ºC så ser den väl till att det är det i det rummet så långt den kan. Om man eldar en brasa i varje rum bör väl alla termostater stänga och radiatorretur bli samma som framledning vid pumpen och därmed behöver pumpen aldrig gå igång. Jag påstår inte att jag har rätt men jag kan heller inte förstå vad jag inte förstår.

Om alla termostater stänger när vp går så får du nollflöde i vb-kretsen (under förutsättning att det är tvårör) och då kommer vp stoppa på larm. Inte bra.

En radtermostat kan för övrigt bara strypa flödet. På eller av alltså. De flesta har ett reglerband på bara någon grad, vilket innebär att om du har 21,5 grader i rummet så är det fullt flöde, om du har 22,5 så är det helt avstängt.

Påstående 1 är ju sant, det är inte bra, men det drar ju mindre el med vp´n stoppad pga hög retur. *roflmao*
Påstående 2 var intressant. Hade ingen aning om att termostater var digitala. Det förklarar tydligare vad du menar. Då kvarstår egentligen bara spörsmålet om den resulterande ökande värmeavgivningen i återstående radiatorer verkligen motsvarar avstängningen av en eller flera radiatorer. Jag är tveksam. Åtminstone om vi inte pratar Optimum.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 februari 2011, 21:25:11 »

Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.


Om du stryper raddarna så kommer flödet öka i raddarna i andra rum, vilket ger mindre diff där, därmed ökad DT och ökad värmeavgivning.

Tror inte avgiven effekt från raddarna ökar lika mycket med sänkt delta med kanske 2 grader som avgiven effekt från systemet minskar om 2 raddar stänger helt. Vad den nån som fattar vad jag menade Sc:,h.

Fattar vad du menar. Att all den värme som inte avges där det är nollflöde, inte heller kommer avges där flödet ökar. Vilket borde ge en ökad returtemp totalt sett. Jo jag tänkte också på det, jag är inte helt säker på hur pass linjärt förhållandet DT-avgiven effekt är. Tror ändå att det jag säger blir den dominerande effekten, och jag vet hursomhelst inte om det är läge att ge sig in i en mycket avancerad teoretisk diskussion om detta. Det enkla svaret borde ändå vara att om man vill minska vp värmeproduktion när man aktiverar en annan värmekälla i huset så är det en strategiskt placerad innegivare som gäller.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 februari 2011, 21:17:56 »

Men. Ökad värmeavgivning blir ju högre temperarur. I så fall får väl termostaterna strypa där också om dom vill. Om en termostat står på 22 ºC så ser den väl till att det är det i det rummet så långt den kan. Om man eldar en brasa i varje rum bör väl alla termostater stänga och radiatorretur bli samma som framledning vid pumpen och därmed behöver pumpen aldrig gå igång. Jag påstår inte att jag har rätt men jag kan heller inte förstå vad jag inte förstår.

Om alla termostater stänger när vp går så får du nollflöde i vb-kretsen (under förutsättning att det är tvårör) och då kommer vp stoppa på larm. Inte bra.

En radtermostat kan för övrigt bara strypa flödet. På eller av alltså. De flesta har ett reglerband på bara någon grad, vilket innebär att om du har 21,5 grader i rummet så är det fullt flöde, om du har 22,5 så är det helt avstängt.
Skrivet av: Svurk
« skrivet: 21 februari 2011, 21:14:52 »

Flera bra svar, men inte helt entydiga för mina öron.

I vårt souterränghus finns vedkaminen i souterrängplanet, och i detta plan är samtliga radiatorerna inte strypta utan helt öppna. På övre plan (som är naturligt varmare) är radiatorerna i vissa rum strypta (med termostatinställningen på radiatorn) eftersom det annars blir för varmt.

Jag tolkar det som att: om jag eldar i souterrängplanet kommer returvattnet från radiatorerna till värmepumpen vara lite varmare, utan att radiatorflödet på övre plan egentligen påverkas. På det sättet spar man en del el-energi eftersom framledningsvattnet inte behöver värmas upp riktigt lika mycket av värmepumpen pga att vattnet inte avgivit lika mycket energi. Och att detta gäller även med bara utegivare. Kan det vara rätt uppfattat?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 februari 2011, 21:06:16 »

Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.


Om du stryper raddarna så kommer flödet öka i raddarna i andra rum, vilket ger mindre diff där, därmed ökad DT och ökad värmeavgivning.

Tror inte avgiven effekt från raddarna ökar lika mycket med sänkt delta med kanske 2 grader som avgiven effekt från systemet minskar om 2 raddar stänger helt. Vad den nån som fattar vad jag menade Sc:,h.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 februari 2011, 21:01:26 »

Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.


Såg nu att det fanns en grej som var konstig i det jag skrev, jag började inlägget med "tvärtom faktiskt". Det är ju fel i betydelsen att det kan tolkas som att det skulle bli en ökning av producerade värmeenergin, så är ju inte fallet. Producerad värmenergi styrs av kurvan och blir oförändrad, men fördelas annorlunda i huset. Det torde i alla fall bli den dominerande effekten.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 21 februari 2011, 21:00:45 »

Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.


Om du stryper raddarna så kommer flödet öka i raddarna i andra rum, vilket ger mindre diff där, därmed ökad DT och ökad värmeavgivning.
Men. Ökad värmeavgivning blir ju högre temperarur. I så fall får väl termostaterna strypa där också om dom vill. Om en termostat står på 22 ºC så ser den väl till att det är det i det rummet så långt den kan. Om man eldar en brasa i varje rum bör väl alla termostater stänga och radiatorretur bli samma som framledning vid pumpen och därmed behöver pumpen aldrig gå igång. Jag påstår inte att jag har rätt men jag kan heller inte förstå vad jag inte förstår.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 februari 2011, 20:25:06 »

Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.


Om du stryper raddarna så kommer flödet öka i raddarna i andra rum, vilket ger mindre diff där, därmed ökad DT och ökad värmeavgivning.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 21 februari 2011, 20:11:23 »

Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 februari 2011, 20:01:57 »

...som svar på din direkta fråga så bör du teoretiskt få en enegibesparing av att elda om du har fungerande termostater som stryper flödet och därmed avger mindre värme när du värmer rummet på annat sätt. ...

Tvärtom faktiskt. Det enda som ger en energibesparing är om vp producerar mindre värmeenergi, och eftersom TS kör enbart utegivare så är det bara värmekurvan som bestämmer mängden producerad energi vid en viss utetemp. Termostatstrypt flöde på en eller ett par raddar kommer bara resultera i att den av vp producerade värmen fördelas annorlunda i huset. Om han däremot kör utan termostater på raddarna nära eldstaden så kommer han få en liten minskning av producerad energi tack vare minskat rad-DT och därmed mindre avgiven energi vilket ger högre returtemp och därmed snabbare gradminutsavräkning (som redan nämnts tidigare).
Skrivet av: sobris
« skrivet: 21 februari 2011, 16:29:36 »

Om termostaterna fungerar eller inte avgör man ju enkelt. Om radiatorerna är varma
innan eldningen påbörjas och svalnar efterhand som veden värmer rummen, så fungerar
termostaterna. Hastigheten på regleringen är fullt tillräckligt. För varje termostat som
stänger så får VP allt lättare att utföra sitt jobb.

Om radiatorerna inte kallnar i ett rum som redan är mer än tillräckligt varmt, så är detta ett
bra tillfälle att justera termostaterna  Thumbsup
Skrivet av: DKT
« skrivet: 21 februari 2011, 15:49:37 »

När man talar om termostater så menar man förstås FUNGERANDE termostater.
Den tid termostaten tar på sig att reagera är så kort att den är försumbar. Om man har
tillskottsvärme av något slag så är termostater en självklarhet. Enda anledningen till att
inte ha termostater är om VP riskerar larm för hög temperatur om den cirkulerande volymen
i systemet blir för liten. Problemet gäller bara on/off-pumpar (både med och utan flytande
kondensering)

En rumsgivare på ett representativt ställe för de rum som inte i direkt påverkas av eldningen
är bra. Den ser då till att stoppa VP OM kaminen orkat värma hela huset och den låter VP
fortsätta arbeta mot de rum där termostaterna fortfarande är öppna. Så svaret är förstås:
Ja, den energi som kaminen avger kommer att ersätta energi som VP annars skulle levererat,
men om du inte har termostater och/eller innegivare så kommer vinsten inte att bli lika stor....

Om vedeldningen sedan "lönar sig" är en separat fråga...
Jag tycker inget annat men uppfattade ts fråga hur det fungerade idag. Inte hur det skulle kunna fungera. Han skriver att det är ett nyinköpt hus och förtydligar termostater med "gamla" vilket gör att jag uppfattar det som om han är tveksam till dess funktion.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 21 februari 2011, 15:27:36 »


Min förhoppning var att vedeldningen skulle värma upp ett rum eller två, och att vattenelementen då skulle behöva avge mindre energi i det rummet(n) där det är varmare (helt enkelt att returvattnet till pumpen inte blir lika nedkylt när det passerar genom det varmare rummet). Och, att detta i sin tur skulle leda till att den cirkulerande mängden vatten i element-kretsloppet skulle behöva värmas upp lite mindre av bergvärmepumpen. Detta oavsett om alla element-termostater fungerar eller om det finns en inomhusgivare.

Vid låg framledning är denna effekt hyfsat hög, höjer du rumstempen från 20->22 ºC så minskar radiatoreffekten med drygt 20% vid en framledning på 35 ºC, vid 55 ºC blir det knappt 10%.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 21 februari 2011, 15:23:00 »

Det blir precis som din kollega säger. Även om man, dumt nog, fortsätter köra ut samma
framledning till alla radiatorer och dessa saknar termostater, så kommer det att avges
mindre energi i de rum som redan är varma av vedeldningen. Dessutom medför
övertemperaturerna att energi lagras i stommen i de rum där man eldar. Denna kommer
sedan tillbaka till rummet igen när eldningen avslutas.

Om man gör systemet rätt så kan man förstås spara 100% när man eldar med ved och det
skall inte krävas några manuella omställningar...

Steg på vägen till större andel vedenergi är:
- termostater
- innegivare
- separat luftintag för förbränningsluften
- vattenmantlad eldstad
- ackumulatortank

Stegen kan tas i lämpligt antal steg uppifrån och ner beroende på hur stor andel elenergi
vi vill ersätta med biobränsle.
Skrivet av: Svurk
« skrivet: 21 februari 2011, 15:12:02 »

Tack för snabba och bra svar!

Min förhoppning var att vedeldningen skulle värma upp ett rum eller två, och att vattenelementen då skulle behöva avge mindre energi i det rummet(n) där det är varmare (helt enkelt att returvattnet till pumpen inte blir lika nedkylt när det passerar genom det varmare rummet). Och, att detta i sin tur skulle leda till att den cirkulerande mängden vatten i element-kretsloppet skulle behöva värmas upp lite mindre av bergvärmepumpen. Detta oavsett om alla element-termostater fungerar eller om det finns en inomhusgivare.

Men, jag inser att det kan vara mer komplicerat i praktiken?

Att slå av elpatronen när man eldar är ju ett mycket bra tips! Men, om man är glömsk eller lagd åt det lata hållet så hoppas man ju alltid på en energisparande lösning som fungerar automatiskt. Jag håller med om att köpa ved för detta ändamål knappast skulle spara några pengar. Frågan orsakades av att en kollega påstod att det med vedeldning automatiskt blev en el-energibesparing(och inte bara lite varmare i huset), men jag var inte säker på att det var så enkelt. Första åtgärden blir naturligtvis att fixa eventuellt defekta element-termostater.
Skrivet av: Hasse G
« skrivet: 21 februari 2011, 15:02:32 »

Jag har en kakelugn jag eldar när det är som kallast,min rumsgivare sitter i samma rum ,den justerar ju ned framledningstempen när man eldar.
Installera en rumgivare så slipper du problem med termostater som inte alltid funkar som dom ska,man bör dessutom inte justera tempen med dessa utom i enstaka rum.
Besparingen att elda är nog marginell,men kan du kapa eventuellt eltillskott finns ju lite att tjäna.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 21 februari 2011, 14:49:37 »

När man talar om termostater så menar man förstås FUNGERANDE termostater.
Den tid termostaten tar på sig att reagera är så kort att den är försumbar. Om man har
tillskottsvärme av något slag så är termostater en självklarhet. Enda anledningen till att
inte ha termostater är om VP riskerar larm för hög temperatur om den cirkulerande volymen
i systemet blir för liten. Problemet gäller bara on/off-pumpar (både med och utan flytande
kondensering)

En rumsgivare på ett representativt ställe för de rum som inte i direkt påverkas av eldningen
är bra. Den ser då till att stoppa VP OM kaminen orkat värma hela huset och den låter VP
fortsätta arbeta mot de rum där termostaterna fortfarande är öppna. Så svaret är förstås:
Ja, den energi som kaminen avger kommer att ersätta energi som VP annars skulle levererat,
men om du inte har termostater och/eller innegivare så kommer vinsten inte att bli lika stor....

Om vedeldningen sedan "lönar sig" är en separat fråga...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 209
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!